• Mammavilma

Jag är gravid och har inte råd att äta varje dag!

Hej! Jag har en liten fråga, jag är gravid i v.33, är 19 år och har inte råd att äta varje dag. Jag måste vissa dagar välja mina måltider så som "ifall jag somnar om och går upp vid 12 och tar en macka så kanske jag kan hålla mig fram till kl 6 när min fästman kommer hem och kan laga något" ungefär så ser min vardag ut. Just nu har vi 7kr kvar fram tills löning och har endast en halv påse pommes i fryser och 2 ägg och ketchup i kylen, 3 mackor och lite smör kvar. Han tjänar mellan 13-16 innan skatt och vi brukar klara oss rätt så precis(ifall jag hoppar måltider,vilket han inte vet om att Jag gör för att vi ska överleva) men jag har ingen inkomst, jag får inte pengar hur jag än gör. Så nu har jag hög gravid börjat plugga på KOMVUX för att få ihop 1050 kr, dom enda pengarna bag kan dra in fram tills barnet kommer. Sedan i juli kan jag söka studielån, men inte än. Vi flyttade under graviditeten från en 1:a till en 3:a och visste att det skulle bli tajt eftersom vi skulle Behöva köpa allt som behövs till bebisen, och säg inte att vi slösar för det gör vi verkligen inte! Vi har inte änns köpt sakerna själva till bebisen och lägenheten utan har fött ALLT från min familj! Jag undrar bara är det farligt för barnet att jag som nu sen igår inte kunnat äta mer än 2 rostmackor om dagen ich verkligen ligger i kramper av hunger? Och isåfall-vad kan man få för ekonomisk hjälp akut!???

• Svar på tråden Jag är gravid och har inte råd att äta varje dag!
  • enäggs81

Oj låter Inge vidare :( ska inte fråga hur det ska gå när bebisen kommer och predika att ett barn kanske inte är det bästa att planera med så dålig ekonomi eftersom det nu redan är gjort. Du kanske måste söka pengar hos soc? Har ni bostadsbidrag? Sen kan du inte köpa halvfabrikat som tex pommes frites. Det är dyrt och har inga näringsämnen. potatis är billigare och nyttigare tex. Gör all mat från grunden. Lidl brukar ha billiga erbjudanden. ketchup får du välja bort. Det är bara tomma kalorier men kostar pengar. Nåt som är jättebilligt men mättande och bra näring är havregrynsgröt ! En påse havregryn kostar ca 10kr. Det kan du äta varje lunch. och räcker till ca 10-20 luncher. Då får du i dig bra med näring!

• Älska livet som det är

Du måste äta varken du eller barnet klarar sig på så lite näring. Vf har du inte kunnat söka jobb inom hemtjänsten eller på boende? Eller något annat? Och hade jag varit som er hade jag bott kvar i ettan eftersom ni knappt har några pengar. Sen går det nog inte att söka studielån när man e hemma och e mamma ledig.

• Odjur1

Kan du inte hyra ut ett av rummen i andra hand? Har du redan flyttat till 3:an? 

• sussieluss

Oj vilket knivigt läge ni har satt er i.... Hoppas att allt löser sig. Ni får kanske söka bidrag hos soc?

• Tjolanta

Kan du inte söka föräldrapenning då? Är det inte två månader innan bf man kan söka eller har jag fel?...

• Vendelsö

Föräldrapenning kan man börja ta ut 60 dagar före beräknad förlossning, så gör det! Du får väl grundnivå antar jag. 225 kr per dag. Skulle göra stor skillnad för er nu.

• zemer

Som folk tidigare har sagt ta ut föräldradagar redan nu, tar du 7 dagar i vecka så får du ju över 4000 kr i månaden.

Sen ville du inte ha uppmaningar om att ni slösar eller liknade, men måste ändå fråga vad pengarna går till? Vi lever 2 pers och en bebis på 14000 kr i månaden och klarar oss fint (då skickar vi även pengar till min mans familj i hans hemland), jag betalar även av lån varje månad. Åh vi har alltid råd med mat, min dotter får ersättning så hon kostar mer än en bebis som ammas oxå. Ibland är det svårt i slutet av månaden, men frukost, lunch och middag har vi alltid.

Kanske ni behöver planera ekonomi annorlunda. Ibland ser man inte vart pengarna tar vägen.

Önskar er all lycka till och att allt löser sig för er!!

• Mammavilma

Jag svarar till alla samtidigt tänkte jag, våran hyra ligger på 6.400, dom höjde den precis efter vi flyttat och vi behövde flytta för att vårat förhållande inte skulle gå i kras vilket inte vore bra för bevis heller. Vi kan inte söka soc, vi har försökt men dom anser att vi har för mycket pengar innan skatt. Och bostadsbidrag har vi inte rätt till förän bevis kommit. Min sambos inkomst varierar då han driver ett eget företag och lönen baseras på hur hans anställda presterar. Vi har räkningar för ca 9.500 inräknat med hyran och vi räknar mat på 3000kr men set räcker aldrig till, utan brukar bli ca 1000kr till mat, dels pga att bi inte vet hur vi ska planera mat, dels för att jag som gravid varit kräsen och dels för att mim sambos mamma satt honom i skulder hos kf på flera hundra tusen som han i flera år betalt av. Ca 10.000kr kvar där nu. När bebisen kommer får jag rätt att söka de flesta bidrag plus att jag får föräldrapenning så då kommer inte detta vara ett problem. Men han var påväg ut för tidigt i v.32 och därför är vi väldigt nervösa nu och vill ha allt klart ifall han skulle få för sig att vilja ut för tidigt igen. Hoppas det var svar nog på era frågor och tack för svaren. Och just det-en sak till, jag har inte kunnat få jobb då jSg först och främst inte har gymnasiekompetens-det är den jag läser upp nu på KOMVUX. Och dels för att jag i början när vi träffades jobbade på hans företag men gick in i en svår depression i flera månader och kom ur den i ca 3:e månaden som gravid..därför har jag inte kunnat söka jobb och då i 3:e månaden hade jSg kraftig foglossning vilket gjorde mig orörlig

• nozpa

Ta ut föräldrapenning. Det kan du göra nu. Gör ju en stor skillnad i er ekonomi. Du ska absolut inte hoppa över måltider.
    Se till att äta nyttigt och regelbundet. 

Svar på tråden Jag är gravid och har inte råd att äta varje dag!