• Mammavilma

Jag är gravid och har inte råd att äta varje dag!

Hej! Jag har en liten fråga, jag är gravid i v.33, är 19 år och har inte råd att äta varje dag. Jag måste vissa dagar välja mina måltider så som "ifall jag somnar om och går upp vid 12 och tar en macka så kanske jag kan hålla mig fram till kl 6 när min fästman kommer hem och kan laga något" ungefär så ser min vardag ut. Just nu har vi 7kr kvar fram tills löning och har endast en halv påse pommes i fryser och 2 ägg och ketchup i kylen, 3 mackor och lite smör kvar. Han tjänar mellan 13-16 innan skatt och vi brukar klara oss rätt så precis(ifall jag hoppar måltider,vilket han inte vet om att Jag gör för att vi ska överleva) men jag har ingen inkomst, jag får inte pengar hur jag än gör. Så nu har jag hög gravid börjat plugga på KOMVUX för att få ihop 1050 kr, dom enda pengarna bag kan dra in fram tills barnet kommer. Sedan i juli kan jag söka studielån, men inte än. Vi flyttade under graviditeten från en 1:a till en 3:a och visste att det skulle bli tajt eftersom vi skulle Behöva köpa allt som behövs till bebisen, och säg inte att vi slösar för det gör vi verkligen inte! Vi har inte änns köpt sakerna själva till bebisen och lägenheten utan har fött ALLT från min familj! Jag undrar bara är det farligt för barnet att jag som nu sen igår inte kunnat äta mer än 2 rostmackor om dagen ich verkligen ligger i kramper av hunger? Och isåfall-vad kan man få för ekonomisk hjälp akut!???

• Svar på tråden Jag är gravid och har inte råd att äta varje dag!
  • tilj75

Ring till din snälla familj som du fått bebissakerna av och säg att du svälter! Sök hjälp på en gång!

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • apelsinmandarin01

Gör matsedel vecka för vecka. handla billig och näringrik mat!! Potatis, havregrynsgröt, och vad nu som är billigt på erbjudande. baka eget bröd, uy i skogen sen å plocka bär (om ni har närhet till de) men du måste äta!! Ta ut föräldraledigt nu!! Kolla igenom ekonomin finns säkert någon utgift ni inte tänkt på?ta billigare och långsammare bredband. Har ni saker ni skulle klara er utan som ni kan sälja av?

• sussieluss

Menar du att ni, 2 personer äter för 4000:- i månaden?? Det är mer än vad min familj gör och vi är två vuxna och två barn... Kanske ska försöka dra ned kostnaderna där och faktiskt inte vara så kräsen vad man äter, utan handla billig och näringsrik mat...

• tina03

Vi är en familj på 4 pers 2vuxnaoch 2 barn, igår kom årssammanställningen från Ica, den totala konsumtionen förra året blev 26000kr , vi köper det vi vill ha men vi handlar ekonomiskt. Att ni, 2 pers skulle konsumera mat för 48000kr om året låter orimligt i mina öron, börja plocka föräldradagar och se över eran handling, för bebisen i magens skull!!

• XcsM

Jag frågade BM hur det var ang. maten och om man skulle börja räkna kalorier eller liknande när man går in i tredje trimestern och hon sa att det inte var nödvändigt. Bebisen tar allt det den behöver, det enda som händer är att man själv kan må piss för att barnet tar allt och man själv inte får i sig något.
    Men vet inte hurvida detta stämmer om man medvetet hoppas måltider på det sätt som du gör :-/
    Som flera andra skrivit så blir mitt tips att ta ut FP redan nu.
    Sätt er även ner och planera måltider, storhandla, gör matlådor osv. Det kräver mer tid men det går spara väldigt mycket pengar (och tid) på det. 

• XcsM

Och även om du inte har råd att köpa mer mat så se kanske till att ha lite frukt hemma du kan äta? Äpplen eller liknande? Det kostar ju inte jättemycket och allt är bättre än att inte äta något alls. =)

• Annelie 76
    XcsM skrev 2013-01-17 16:06:27 följande:
    Jag frågade BM hur det var ang. maten och om man skulle börja räkna kalorier eller liknande när man går in i tredje trimestern och hon sa att det inte var nödvändigt. Bebisen tar allt det den behöver, det enda som händer är att man själv kan må piss för att barnet tar allt och man själv inte får i sig något.
    Men vet inte hurvida detta stämmer om man medvetet hoppas måltider på det sätt som du gör :-/
    Som flera andra skrivit så blir mitt tips att ta ut FP redan nu.
    Sätt er även ner och planera måltider, storhandla, gör matlådor osv. Det kräver mer tid men det går spara väldigt mycket pengar (och tid) på det. 
    Ja, bebisen tar det den behöver OM det finns nåt att ta! Äter man för lite har man garanterat brist på både det ena och det andra och då blir det brist hos bebisen också.
  • XcsM
    Annelie 76 skrev 2013-01-17 16:12:18 följande:
    Ja, bebisen tar det den behöver OM det finns nåt att ta! Äter man för lite har man garanterat brist på både det ena och det andra och då blir det brist hos bebisen också.
    Jo, det var ju därför jag la till det där om "Men jag vet inte hurvida detta stämmer om man hoppas måltider som du gör".......
  • bibo

Nästa löning åker ni och storhandlar.

Gör ett månadsschema över vad ni ska äta. Som många påpekat finns det super billig mat som räcker länge.

Jag och min sambo storhandlar 1 gg i månaden det brukar gå på 1400 och då tänker inte vi på att bara köpa det billiga. Vi gör mat varje dag och har alltid varsin matlåda dagen efter till lunch. Du som är hemma hela dagarna har ju ALL tid i världen på  dig att planera!!

Ryck upp dig kvinna! 

• XcsM
    Mirali skrev 2013-01-17 16:20:59 följande:
    Hon sa ju 1000kr, det är väldigt lite för två personer varav den ena är höggravid.
    Som jag fattade det så skrev hon att de försöker hålla matbudgeten till 3000,- /månad men att det sällan går att hålla och ofta går åt en tusenlapp till.
Svar på tråden Jag är gravid och har inte råd att äta varje dag!