• Analoga

Har era barn mobiltelefon?

Har era barn mobiltelefoner?  och hur gamla är de?

Har en dotter på 8½ år. Väldigt många i hennes klass har mobiltelefon, men vi har inte velat ge henne någon ännu. Ifrågasätter vad ett så pass "litet" barn ska med en telefon till?  Det mesta de gör med dem är ju att "leka" med dem; spela spel t ex. Min dotter har inte ännu börjat röra sig så långt från hemmet själv heller, så att hon skulle kunna tänkas ha nytta av en telefon för att ringa hem.

Jag är kanske lite gammaldags, men jag blir faktiskt smått irriterad på den här pryltrenden som råder nu. Är det någon slags tävlan föräldrar mellan; vem som har råd att köpa den finaste mobiltelefonen, ipaden, datorn etc...till sina barn??   Ibland känner jag nästan att jag skulle vilja ta en tidsmaskin tillbaka till 70-talet då folk inte ens visste vad dessa prylar var för något. Tror det var enklare att leva då. Barnen mådde om inte annat bättre då.

Det är inte av ekonomiska skäl vi inte valt att ge vår dotter en telefon, för det går ju faktiskt att få tag i telefoner billigt idag, utan helt enkelt för att vi inte anser att hon har någon nytta av den. Tycker hon sitter ändå vid datorn och sitt Nintendo hemma - skulle hon få en mobiltelefon skulle hon ju, istället för att leka, hålla på mer med den och spela spel och så. Visst vill hon ha en egen telefon, för att så många kompisar har - det är en liten balansgång det där... 
  • Svar på tråden Har era barn mobiltelefon?
  • Gladskit

Min son är snart sju så han är ju yngre än ditt barn. Men får jag välja så dröjer det länge innan han får någon egen telefon, för som sagt, vad ska han ha den till?? Han får inte vara och leka ute annat än inom vårt område så där har vi koll. Och är han hemma hos kompisar efter fritids så har ju föräldrarna telefon.
    Själv fick jag min första när jag var 14, det tyckte jag var lagom. Även om jag inser att det kanske inte går att dra på det riktigt så länge idag...  

• Ruggugglan

Jag är av samma åsikt som dig. Min 7 åriga dotter har frågat flera ggr om hon kan få en egen mobiltelefon och jag har sagt nej alla gånger. Hon kommer inte att få en egen mobiltelefon förrän hon är gammal nog att gå hem till kompisar helt själv.

Vi har en gammal Iphone 3Gs som barnen kan spela på om de vill. De behöver inga nya telefoner eller Ipads och vi sparar in tusentals kronor.

• peridoten

Sonen fick sin mobil när han var nio, men sen går han till och från skolan själv.

A.D.I.D.A.S.
  • 010306

Dem har fått det i 9 års åldern & vet att äldsta var sist i sin klass med det då..ingen flashig då utan en enkel med kontantkort. Dem har den med sig när de ska längre bitar. Ingen av dem sitter och spelar särskilt mkt på dem heller, så roliga är nog inte spelen där på.. Är väll om vi åker bil längre bit då . Skickar nått sms till sina vänner
    Ser inte det som nån stor grej.
    Nu snackar ju 11 åringen om att de andra har smartphone men det får hon inte än !!  Vägrar va med i prylhetsen på sånt sätt iallafall.. de var sist med att få tv-spel ( i år ) & sitter inte mycket vid datan heller.

• hon mot strömmen

Hade tänkt att mina barn som nu är 9 och 8 skulle ha fått en varsin mobil när de börja högstadiet eftersom de ska åka buss 5 mil enkel.

Men som det är nu sp har de börjat röra på sig allt mer mellan byarna och åker även buss till stan mellan varven själv så är det skönt att kunna få tag i dem och de kan få tag i oss om det är något.

• Helia

Min son som snart är 11 har en iphone4 och han har haft mobil ett par år. Han rör sig mycket själv ute, cyklar, är med kompisar och vi vill kunna få tag på honom när som helst och att han ska få tag på oss.
    Vår dotter har använt sin brors gamla smartphone att spela spel på, hon är 7 år så hon har inget behov av att ringa eller sms:a. Dock är hennes surfplatta roligare att spela på för henne så nu använder hon inte mobilen alls.

• cosinus

Nej mina barn har inga egna telefoner, de är snart 9 och 6.5 (och sen har jag två yngre som inte är intressanta i frågan)

Dottern som går i tvåan vet att det inte blir telefon på många år, däremot ska hon få spara till en egen Ipad för hon ville spara till en Iphone men efter att vi benat ut vad hon eg ville ha den till (spela) och att hon ändå inte fick ha telefon för mig och absolut inte med sig i skolan så insåg hon också att en Ipad var ett bättre alterantiv. Hon har väl 500 kr kvar nu till den billigaste sorten.

Jag räknar med att få ge mig på telefon-fronten runt 5-6an kanske. Helst skulle jag härda ut till 7an, får väl se om det går Glad

Och nej, det är inte ekonomiska skäl hos oss heller, det handlar om att jag vill att hon ska lära sig göra en massa saker utan att ha en telefon som trygghet. Gå hem från skolan t ex. Jag vill att hon ska få lära sig att lösa en massa problem hon ställs inför helt enkelt utan att kunna ringa oss föräldrar. (nog stor kris av typen brutna ben och någon lär låna henne en telefon)

• Helia

Jag tycker inte att barn ska ha mobil i skolan, det finns ju telefon att ringa från och till. På rasterna kan de ju spela fotboll, hoppa hopprep, åka pulka m.m.
    inte stå och spela på mobilen.

• ThePointOfItAll

Japp, sonen är 9 och har haft egen mobil i två år. Han fick den när han började gå ut själv, så att vi skulle kunna ha koll och slippa gå ut och leta efter honom.
    Den sköts mycket bra, jag laddar med 75kr och senast räckte det i ungefär 3 månader. Han har den inte i skolan, utan enbart när han är hemma själv eller är ute/hos kompisar. Spelar sällan på den.
    Det är en billig vik-telefon som kostade 400 ny för ett år sedan, innan dess hade han nån liknande billig sak(som gick sönder fort).
    Jag ser inga problem med det, han bör kunna kontakta mig om han behöver, samt så kan pappan ringa på den så slipper jag prata med honom så mycket

Stör mig dock en del på att flera av rikemansungarna i klassen verkar ha Iphone... Det dröjer länge innan jag riskerar flera tusen så där.

• Ellikapellika

Min 9åring har. 7åringen har också, men han får inte ta den med till skolan än eftersom han inte åker buss ensam.
    De har dem för att kunna ringa ifall de skyulle glömma bort sig och åka med skolbussen hem när ingen är hemma. Det har hänt nämligen, innan de hade mobil. INTE kul att gå 4km i dålligt väder Gråter

9åringen får spela en stund på rasten om han vill, men det är sällan han gör det. De spelar fotboll, leker o.s.v istället.

Svar på tråden Har era barn mobiltelefon?