Har era barn mobiltelefon?
Har era barn mobiltelefoner? och hur gamla är de?Har en dotter på 8½ år. Väldigt många i hennes klass har mobiltelefon, men vi har inte velat ge henne någon ännu. Ifrågasätter vad ett så pass "litet" barn ska med en telefon till? Det mesta de gör med dem är ju att "leka" med dem; spela spel t ex. Min dotter har inte ännu börjat röra sig så långt från hemmet själv heller, så att hon skulle kunna tänkas ha nytta av en telefon för att ringa hem.
Jag är kanske lite gammaldags, men jag blir faktiskt smått irriterad på den här pryltrenden som råder nu. Är det någon slags tävlan föräldrar mellan; vem som har råd att köpa den finaste mobiltelefonen, ipaden, datorn etc...till sina barn?? Ibland känner jag nästan att jag skulle vilja ta en tidsmaskin tillbaka till 70-talet då folk inte ens visste vad dessa prylar var för något. Tror det var enklare att leva då. Barnen mådde om inte annat bättre då.
Det är inte av ekonomiska skäl vi inte valt att ge vår dotter en telefon, för det går ju faktiskt att få tag i telefoner billigt idag, utan helt enkelt för att vi inte anser att hon har någon nytta av den. Tycker hon sitter ändå vid datorn och sitt Nintendo hemma - skulle hon få en mobiltelefon skulle hon ju, istället för att leka, hålla på mer med den och spela spel och så. Visst vill hon ha en egen telefon, för att så många kompisar har - det är en liten balansgång det där...