• ÖNadja

Ska jag ha hel eller havlförsäkring på min bil som är värd 20 000-25 000?

Jag ska bli student och håller på att se över mina utgifter och vart jag kan dra ner.

Jag betalar just nu 5000 kr/år hos Trygghansa för min Toyota Avensis kombi -99.
    Har fått ett förslag på 4200 hos Gjensidige.

Jag bor centralt och använder bilen inte så mycket och kör som längst i regel till städer som är 1 timme bort. Jag har alltså angett 1000 mil/år, bor i villa och parkerar på egen tomt, utan skador och ingen förare under 25 år.

Men den stora frågan är om jag ska ha hel eller halvförsäkring?
    Hur har/hade du gjort?

Har lagt det som en omröstningstråd, men kom gärna med tips och idéer till mej! :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska jag ha hel eller havlförsäkring på min bil som är värd 20 000-25 000?
  • hymafr

Jag skulle valt halvförsäkring.
    Anledningen är att det först och främst ska vara du som orsakar olyckan om du inte ska få betalt. Om du blir påkörd så blir det ju motparten som ska betala. Enda risken är vid en smitningsolycka. Då kan det bli problem.
    Småskador brukar man i vilket fall som helst sällan fixa på en bil med så lågt värde, dvs om du får en parkeringsskada så kommer du förmodligen inte att fixa den.  
    Sen får du ju ställa dig frågan hur stort värde bilen är för dig. Klarar du dig utan den? Har du råd att köpa en annan om din blir totalkvaddad? 

• Frontline

En bil i den prisklassen hade jag nog bara kört på trafikförsäkring...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • mrsStatham
    amalie79 skrev 2013-01-17 11:15:51 följande:
    Hade sålt bilen låter som onödig utgift!
    Annars halv.
    håller med
    Bara två saker är oändliga
  • ollie

Om jag får lägga mig i så undrar jag verkligen om din bil är värd så mycket?? Den är 14 år gammal, bytt modell ett antal ggr sedan dess.. men men.

Som svar på frågan: absolut inte mer än halv försäkring. Och yises vilken dyr försäkring du har nu! Jag har en peugeot 407 som är t o m större än din och betalar bara 4000 kr/år för en helförsäkring. På mindre än 4 år kommer du betala mer i försäkring än vad bilen är värd.

Gör dig av med bilen om du inte måste ha kvar den, så har du pengar till en semester varje år istället.

• Adirf

Det beror ju på vad bilen är värd för dig. Spelar Ingen roll om bilen är värd 10 000 eller 100 000. Om du behöver pengarna för att vid en totalskada kunna köpa en ny bil är det helförsäkring du borde ha.

• Englia

Om du har råd att köpa en annan bil OM du skulle krocka eller åka av vägen så välj halv.

Har du inte budget för det så ta hel, annars ångrar du dig om olyckan är framme.

Har du råd att köpa ny bil så välj halv, men är du beroende av bilen så välj hel. jag har haft helförsäkring på bilar som kostat mindre än själva försäkringen just för att jag är beroende av bilen. 

Om du inte är vållande så är det motpartens försäkringsbolag som ska betala ut pengarna och de kan ta sin lilla tid på sig.   

• ÖNadja

Jag velar verkligen. Jag bor centralt just nu, men barnens pappa bor 0,5 mil bort och ibland vill jag in till stan. Till hösten, om jag tar mej in, kommer jag att plugga på annan ort och kommer ibland att behöva bilen för att hinna hämta på dagis.
    Jag skulle helst vilja ställa av den, mycket för att få motionen, och visst, allt går ju att lösa utan bil. Men det blir så mycket krångligare. Yngsta sitter dessutom fortarande bakåtvänd så det är ju inte tvär enkelt att låna en bil då man skulle behöva.

Jag har just nu typ 6000 kr på sparkontot, så kvaddar ja bilen så finns de inget konto att plocka från till en ny bil..

Om det inte framgått tidigare så är jag ensamstående :) 

Svar på tråden Ska jag ha hel eller havlförsäkring på min bil som är värd 20 000-25 000?