• ÖNadja

    Ska jag ha hel eller havlförsäkring på min bil som är värd 20 000-25 000?

    Jag ska bli student och håller på att se över mina utgifter och vart jag kan dra ner.

    Jag betalar just nu 5000 kr/år hos Trygghansa för min Toyota Avensis kombi -99.
    Har fått ett förslag på 4200 hos Gjensidige.

    Jag bor centralt och använder bilen inte så mycket och kör som längst i regel till städer som är 1 timme bort. Jag har alltså angett 1000 mil/år, bor i villa och parkerar på egen tomt, utan skador och ingen förare under 25 år.

    Men den stora frågan är om jag ska ha hel eller halvförsäkring?
    Hur har/hade du gjort?

    Har lagt det som en omröstningstråd, men kom gärna med tips och idéer till mej! :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska jag ha hel eller havlförsäkring på min bil som är värd 20 000-25 000?
  • MMMR

    Känns faktiskt som lite bortkastade pengar att helförsäkra bilen. Jag skulle ha kört på en halvförsäkring, kanske t.o.m trafik. För hela tiden som du är skadefri så sparar du så mycket pengar på bilen att när en skada blir aktuell så borde du ha råd att laga bilen i den mån det går. Kvaddar du bilen helt så har du ändå inte gått miste om speciellt mycket pengar. Inte så stor risk, men den finns ju,


    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • linnéa001

    Hej!
    Jag skulle fatta beslutet utifrån ditt behov av bil. Eftersom jag är bilskadereglerare kan jag ge lite tips.

    Ett exempel: Du blir påkörd av en bulgarisk lastbil och din bil blir totalförstörd. Är bilen helförsäkrad löser ditt försäkringsbolag in bilen, men du måste betala självrisken. Blir bilen skadad, men ska repareras, betalar ditt försäkringsbolag detta, men du måste betala självrisken. När ärendet är slutreglerat kan du förhoppningsvis få tillbaka självrisken från det utländska bolagets representant i Sverige.

    Är du inte helförsäkrad står du där med en bil som du själv måste betala reparationen för, eller som kanske inte kan repareras. 

    Just ärenden med utländska bilar kan ta månader innan de är klara. Klarar du dig utan bil så länge? Krockar du med en svensk bil tar det inte lika lång tid. 

    Tänk också på att vissa försäkringsbolag har trafiksjälvrisk. Det innebär att om du orsakar en olycka måste du betala oavsett om din bil blivit skadad eller ej. Jag tror inte att TH har detta, men kanske Gjensidige.

     

  • linnéa001

    Tänk på att trafikförsäkring och halvförsäkring inte är samma sak. Halvförsäkring brukar också omfatta stöld, brand och räddning. Du kan alltså välja mellan trafik, halv och hel. 

    Reserverar mig mot att det så klart varierar mellan olika bolag.  

  • chrissandra

    Ha bilen helförsäkrad under tiden du sparar ihop en buffert på 20000:- minst så du snabbt kan skaffa en annan bil om något händer.

    Förhandla om din premie. Alldeles för dyr i dagsläget. Byt bolag om inte TH vill sänka premien.

    Efter du har skaffat en buffert så kan du byta till halv- eller trafikförsäkring.
    Stjäls det mycket bilar där du bor?

  • vad ska man heta

    Vi har bara trafikförsäkring på vår bil. Köpte den för 49tkr. Vi kör ett spel och är medvetna om att vi inte kommer få ut nått för vår bil. Bara jag har trafik så jag är skyddad om jag skulle råka krocka sönder någon annans bil:)

  • Egget13
    linnéa001 skrev 2013-01-19 00:12:26 följande:
    Hej!
    Jag skulle fatta beslutet utifrån ditt behov av bil. Eftersom jag är bilskadereglerare kan jag ge lite tips.

    Ett exempel: Du blir påkörd av en bulgarisk lastbil och din bil blir totalförstörd. Är bilen helförsäkrad löser ditt försäkringsbolag in bilen, men du måste betala självrisken. Blir bilen skadad, men ska repareras, betalar ditt försäkringsbolag detta, men du måste betala självrisken. När ärendet är slutreglerat kan du förhoppningsvis få tillbaka självrisken från det utländska bolagets representant i Sverige.

    Är du inte helförsäkrad står du där med en bil som du själv måste betala reparationen för, eller som kanske inte kan repareras. 

    Just ärenden med utländska bilar kan ta månader innan de är klara. Klarar du dig utan bil så länge? Krockar du med en svensk bil tar det inte lika lång tid. 

    Tänk också på att vissa försäkringsbolag har trafiksjälvrisk. Det innebär att om du orsakar en olycka måste du betala oavsett om din bil blivit skadad eller ej. Jag tror inte att TH har detta, men kanske Gjensidige.

     
    Har man "merförsäkring" på halvförsäkringen så är det ett mellanting mellan hel och halv. Jag hade halv + mer och har fått min bil förstörd av okänd och fick det betald. Däremot gäller det inte mot skador jag själv gör, ex om jag kör av vägen eller liknande. Jag hade länsförsäkringar på min bil. Blev påbackad en gång av en smitare samt fick tanken slangad så de hade brutit upp tanklocket som va låst med kofot. Försäkrngsbolaget ersatte allt och jag betalade en mkt låg självrisk på detta.
  • Gumsegumsan
    linnéa001 skrev 2013-01-19 00:12:26 följande:
    Hej!
    Jag skulle fatta beslutet utifrån ditt behov av bil. Eftersom jag är bilskadereglerare kan jag ge lite tips.

    Ett exempel: Du blir påkörd av en bulgarisk lastbil och din bil blir totalförstörd. Är bilen helförsäkrad löser ditt försäkringsbolag in bilen, men du måste betala självrisken. Blir bilen skadad, men ska repareras, betalar ditt försäkringsbolag detta, men du måste betala självrisken. När ärendet är slutreglerat kan du förhoppningsvis få tillbaka självrisken från det utländska bolagets representant i Sverige.

    Är du inte helförsäkrad står du där med en bil som du själv måste betala reparationen för, eller som kanske inte kan repareras. 

    Just ärenden med utländska bilar kan ta månader innan de är klara. Klarar du dig utan bil så länge? Krockar du med en svensk bil tar det inte lika lång tid. 

    Tänk också på att vissa försäkringsbolag har trafiksjälvrisk. Det innebär att om du orsakar en olycka måste du betala oavsett om din bil blivit skadad eller ej. Jag tror inte att TH har detta, men kanske Gjensidige.

     
    men givetvis finns det fördelar med helförsäkringar. dock får man ju kanske se till hur stor sannolikheten är att bli påkörd av en bulgarisk lastbil eller krocka med en utländsk bil. ska man tänka på det viset får man ju överförsäkra allt och alla, låter dyrt.
  • Gabzan

    Jag tycker att du ska börja med att kolla prisskillnader på försäkringarna. Vi har haft trygg hansa hela tiden tills nu när det var dags att förnya för ett år till. Då gick vi in på kundkraft.se. Nu betalar vi 4000kr mindre per år men har samma vilkor som hos TH.

  • Isfjord
    Gammelsmurfen skrev 2013-01-18 23:03:23 följande:

    Nej och jag är dessutom under 25 (dock står bilen på min mamma).
    Dock så är det en mycket eftertraktad bil som dessutom inte har gått särskilt långt så Folksam gick med på att fixa den även om det var på håret att dom löste in den istället. 

    I de flesta försäkringsvillkor för privatpersoner står det att bilen ska vara försäkrad på den som huvudsakligen kör med bilen, inte får användas för tävlngskörning, företags eller uthyrning osv. Då får man köpa en dyrare försäkring.

    Så de ungdommar som registerar och försäkrar sina bilar på föräldrar, mor eller farföräldrar förlorar på två sätt.
     Dels samlar de inte poäng, och någon dag måste de ändå börja samla sina poäng. Dels blir det problem med försäkringen om de hamnar i en olycka och bolaget kommer fram till att det är en annan än den försäkringen står på som är primära brukaren. I värsta fall gäller inte försäkringen.
    Att låna bilen vid enstaka tillfällen är inga problem, problemen kommer om försäkringsbolaget ser att den andra använder bilen mer än den som står på pappret.
    Samma problem i familjer där mannen kör mycket och har exlusiv bil reggad på frun, och fruns lilla billiga bil som inte körs så mycket är reggad på mannen får båda problem vid olycka. Är båda bilarna reggade på frun är det bara mannen som behöver oroa sig.        
  • Adirf
    Isfjord skrev 2013-01-19 09:45:22 följande:

    I de flesta försäkringsvillkor för privatpersoner står det att bilen ska vara försäkrad på den som huvudsakligen kör med bilen, inte får användas för tävlngskörning, företags eller uthyrning osv. Då får man köpa en dyrare försäkring.

    Så de ungdommar som registerar och försäkrar sina bilar på föräldrar, mor eller farföräldrar förlorar på två sätt.
     Dels samlar de inte poäng, och någon dag måste de ändå börja samla sina poäng. Dels blir det problem med försäkringen om de hamnar i en olycka och bolaget kommer fram till att det är en annan än den försäkringen står på som är primära brukaren. I värsta fall gäller inte försäkringen.
    Att låna bilen vid enstaka tillfällen är inga problem, problemen kommer om försäkringsbolaget ser att den andra använder bilen mer än den som står på pappret.
    Samma problem i familjer där mannen kör mycket och har exlusiv bil reggad på frun, och fruns lilla billiga bil som inte körs så mycket är reggad på mannen får båda problem vid olycka. Är båda bilarna reggade på frun är det bara mannen som behöver oroa sig.        
    Det du tänker på i ditt inlägg är mkt riktigt "försäkrat intresse". Men är man gifta är det ytterst svårt att bevisa att bilen som står på mannen egentligen är fruns och vice versa. Därför kan man krasst säga att det inte riktigt gäller för ägande av bil inom samma hushåll.
  • Isfjord
    Adirf skrev 2013-01-19 09:54:11 följande:
    Det du tänker på i ditt inlägg är mkt riktigt "försäkrat intresse". Men är man gifta är det ytterst svårt att bevisa att bilen som står på mannen egentligen är fruns och vice versa. Därför kan man krasst säga att det inte riktigt gäller för ägande av bil inom samma hushåll.
    Svårare för försäkringsbolaget att bevisa mellan gifta par och barn som bor kvar hemma, men kan de göra det vill de gärna slippa att betala.
  • Maria222

    Ta enbart trafikförsäkring, men spara undan den summa en helförsäkring skulle kosta. Händer det något så använd de sparade pengarna, händer det inget så har du en summa pengar att göra roligare saker för.

  • ÖNadja

    Tack så jätte mycket för era tips!

    Jag har hittat en helförsäkring på min bil för 3800 kr/år nu! :) Det är helt sjukt vad det kan skilja mellan dom lika försäkringarna. Medans jag inte har nåt sparkapital för att kunna köpa en annan bil så tror jag att jag ska ta den billiga helförsäkringen som ändå innehåller allt jag behöver. Dock såg jag att jag inte kan byta förrän i November i år..så fram till dess så blir det att  försäkra ner den till halv! :)

  • Alero
    ÖNadja skrev 2013-01-28 13:54:54 följande:
    Tack så jätte mycket för era tips!

    Jag har hittat en helförsäkring på min bil för 3800 kr/år nu! :) Det är helt sjukt vad det kan skilja mellan dom lika försäkringarna. Medans jag inte har nåt sparkapital för att kunna köpa en annan bil så tror jag att jag ska ta den billiga helförsäkringen som ändå innehåller allt jag behöver. Dock såg jag att jag inte kan byta förrän i November i år..så fram till dess så blir det att  försäkra ner den till halv! :)
    Vad bra att du hittat billigare helförsäkring! 
    Ett sätt att kunna teckna den billigare försäkringen redan nu, i stället för att vänta till november, är att du ställer av bilen i några dagar och även säger upp den nuvarande försäkringen helt under tiden. När du sedan ställer på den igen är du fri att välja ett annat bolag = den billigare helförsäkringen. Bara ett tips :)
  • chrissandra
    Alero skrev 2013-02-11 14:50:52 följande:
    Vad bra att du hittat billigare helförsäkring! 
    Ett sätt att kunna teckna den billigare försäkringen redan nu, i stället för att vänta till november, är att du ställer av bilen i några dagar och även säger upp den nuvarande försäkringen helt under tiden. När du sedan ställer på den igen är du fri att välja ett annat bolag = den billigare helförsäkringen. Bara ett tips :)
    Bra tips! Att tänka på TS. :)
    De är ju annars årsförfallodag men inte om du avställer bilen. :) 
Svar på tråden Ska jag ha hel eller havlförsäkring på min bil som är värd 20 000-25 000?