• Sara 426

Pcos+lchf hjälp !

För ca en vecka sen fick jag reda på att jag har pcos. Vet varken in eller ut ang diagnosen och vad det innebär. Vet dock att jag ej kan ta P-piller då vi har risk för proppar. Jag måste även lägga om min kost till lchf (har gått upp 20kg på 1år) Men vet inte hur jag ska äta! Som jag förstått det ska jag äta UNDER 20g kolhydrater per dag om man vill gå ner i vikt samt få igång mensen igen.. Har köpt hem 2 böcker, "lchf för den tunna plånboken" samt "lchf för kvinnor" el Något liknande heter dom. Har även läst överallt på internet känns det som. Men blir ej klokare för det =( Hur vet jag hur jag ska äta för att gå ner i vikt ? Vad kan jag lita på ?

• Svar på tråden Pcos+lchf hjälp !
  • Tristanya

hej. jag har precis varit i din sitts, skulle med gå ner 20kg :)
    jag läste massa om lchf, men en tumregel: läs innehållsförteckningen, näringsförteckningen, kolla på kolhydraterna (allt står ju per 100g på paketen), då ska det inte överstiga 5g kolhydrater. det är ett bra riktmärke.
    men tex ketchup, innehåller mer än 5g kolhydrater per 100g föda, men då får man använda sunt förnuft, man använder ju inte 100g ketchup.

sedan ska du äta så RENA produkter som möjligt, riktig grädde på 40%, riktigt SMÖR (bregott eller det som heter Smör), bort med ALLA lightprodukter.
    tänk feta mejeriprodukter, ju mer fett ju renare är produkterna.
    laga mat från grunden, finns massa goda recept.
    tänk bort "tillvalen" till mat, är det kött, potatis o sås, ät kött o sås.

börjar du bara dra ner på just "tillvalen" till maten så kommer du märka skillnad, ta bort potatisen, riset eller pastan till maten. börja där o läs under tiden på o hitta saker du GILLAR som är inom lchf.
    jag älskar en lchf tacopaj , bästa frukosten är tuskisk yoghurt/mezeyoghurt med lite vanilgpulver (riktig vanilj finns att köpa i en burk) o sen en skvätt ovispad grädde. eller kokt ägg med majonäs (riktig majonäs utan tillsatser) o ost o skinka :)

första dagarna du tar bort kolhydraterna kommer du förmodligen känna av migrän/huvudvärk, för att kroppen ställer om sig, du kommer även va jättesugen på just kolhydrater, men stå ut dom få dagarna "avgiftningen" pågår, sedan kommer du inte va sugen på det längre!
    även sötsuget försvinner efter några dagar.

jag ska köra igång med lchf efter förlossningen för jag vet att det fungerar, o jag mår jättebra av att äta kolhydratfattig mat!
    du fixar detta! :)  

• iller

Jag kör utan så mycket fett utan kött, kyckling, fisk och grönsaker som tillval (jag har magkatarr uppe på pco så min mage skulle surna rätt rejält på allt fett).. med någon enstaka försyndelse ibland tex vin till fredagen. Har hållt på i 2 veckor och gått ner 1 kg, rätt bra med tanke på att vartenda jä**a kilo klistrar sig fast på en !

Svar på tråden Pcos+lchf hjälp !