IceJossan skrev 2013-01-17 23:05:21 följande:
Men det ÄR viktigt att få fram att vissa saker är skadliga för kattet och bör inte ges. Att din katt tålt det hittills betyder inte att den eventuella faran ska ignoreras. Precis som att det är vida kännt att rökning ökar risken för cancer och förkortar mångas liv med flera år, men att det ändå finns vissa kedjerökare som lever tills de är 95 år. Om katten äter skadliga saker kan det förkorta dess liv med många år. Jag vet inte exakt vad lite äggvita gör, men nu syftar jag på skadliga saker rent allmännt. Det är inte för inte som njur- och leverproblem orsakar skrämmande många dödsfall hos katter. Jag som jobbar med katter hör var och varannan dag om katter med organsvikt och få av dem överlever. Många av dessa katter är unga och dör många år i förtid. Det syns inte på katterna förrän sjundomen gåty rättså långt och kanske inte kan botas. Troligen har även de ägarna sagt att deras katter ju är så fina och säkert mår kalasbra. Så varför neka till att man inte bör ge sånt som kan vara skadligt? Det är ju bra mycket bättre att ta åt sig det folk skriver och kolla upp det om man är skeptisk.
Det är klart man ska ta åt sig av det folk skriver. Men man får ibland höra vad man än skriver att man matar sitt djur med att man inte är klok i huvudet som ger katten/hunden annat att äta än djurfoder.
Det som finns i ägg gulan kan inte ersättas i kattmaten som gör att katterna får så fin päls som dom får.
Vad tycker ni om att ge färsk pressad citron till katten då? Jag kan säga att min veterinär gav mig rådet att ge min katt färskpressad citron i dricksvattnet då han hade urinvägsifektion. Och det gav ett gott resultat. Han blev bra på bara en dag. Man framstås ju som djurplågare om man ger katten något annat verkar det som.