• Totoro

Hjälp min kisse kräks

Min hankatt på 1 år fick i morse utav mig en liten liten bit ägg (det vita) han brukar få antingen lite ägg gula eller äggvita om jag äter ägg på morgonen. Men nu helt plötsligt så börjar min katt kräkas upp vitt skum. 
    Någon som vet vad som kan ha hänt?  

Fett eller bebis? Fett eller bebis? Bebis eller fett? Bebis eller fett? BEBIS!!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-17 12:22
    Katten äter normalt och är i övrigt som vanligt. Nu har han slutat kräkas. och har lika god aptit som han tidigare haft.
  • Svar på tråden Hjälp min kisse kräks
  • avstängd
    Totoro skrev 2013-01-18 01:37:30 följande:
    I morgon (idag) bör du kontakta din veterinär då katten kan bli uttorkad av att kräkas mycket. 
    Katter kräks upp hårbollar så det har du helt rätt i.
    Kan va något fel på magen.
    Har katten ätit något eller druckit?  
    Jag får kontakta min vet om jag inte ser honom äta eller dricka tills i morgon. Vet inte om han åt i dag för jag var inte hemma och har fler katter så det är svårt att avgöra vem som har gjort vad men jag vet att det är han som kräks. Tror inte han har fått i sig något farligt.
  • Totoro
    avstängd skrev 2013-01-18 01:49:15 följande:
    Jag får kontakta min vet om jag inte ser honom äta eller dricka tills i morgon. Vet inte om han åt i dag för jag var inte hemma och har fler katter så det är svårt att avgöra vem som har gjort vad men jag vet att det är han som kräks. Tror inte han har fått i sig något farligt.
    Hoppas allt blir bra med din kisse. 
    Kanske är det en hårboll som fastnat och kanske på något sätt behöver lösas upp där inne?
    Återkom sen med resultat.
    Önskar dig och din kisse lycka till 
    Fett eller bebis? Fett eller bebis? Bebis eller fett? Bebis eller fett? BEBIS!!!!!
  • avstängd
    Totoro skrev 2013-01-18 01:58:51 följande:
    Hoppas allt blir bra med din kisse. 
    Kanske är det en hårboll som fastnat och kanske på något sätt behöver lösas upp där inne?
    Återkom sen med resultat.
    Önskar dig och din kisse lycka till 

Det är så lätt att tankarna drar iväg när dom är sjuka att man lätt glömmer att man själv kan må illa eller kräkas en dag utan att man måste läggas in på sjukhus. Med andra ord så behöver det inte alltid vara så farligt som man inbillar sig. Den här katten låg på sjukhus för en månad sen men har blivit frisk sen dess men jag blir ju extra orolig när han blir sjuk nu. Tur att din katt tillfrisknade snabbt.
  • Totoro
    avstängd skrev 2013-01-18 02:05:20 följande:

Det är så lätt att tankarna drar iväg när dom är sjuka att man lätt glömmer att man själv kan må illa eller kräkas en dag utan att man måste läggas in på sjukhus. Med andra ord så behöver det inte alltid vara så farligt som man inbillar sig. Den här katten låg på sjukhus för en månad sen men har blivit frisk sen dess men jag blir ju extra orolig när han blir sjuk nu. Tur att din katt tillfrisknade snabbt.
    Om ett djur blir dåligt beroende på hur pass dåligt djuret blir så tycker jag man ska avvakta 1 dag. 
    Djur blir snabbare sjuka än vi människor. Så om ett djur kräks mycket så kan den snabbt bli uttorkad. 
    Har en kompis som avvaktade 3 dagar med sin hund som inte åt något och var väldigt sjuk. Hon hade ingen försäkring på hunden heller. Djuret lades in på sjukhus 3e dagen och blev opererad och allt som allt kosta de 20 000. Så man ska va försiktig och ha försäkrade djur :)  
  • avstängd
    Totoro skrev 2013-01-18 02:10:47 följande:
    Om ett djur blir dåligt beroende på hur pass dåligt djuret blir så tycker jag man ska avvakta 1 dag. 
    Djur blir snabbare sjuka än vi människor. Så om ett djur kräks mycket så kan den snabbt bli uttorkad. 
    Har en kompis som avvaktade 3 dagar med sin hund som inte åt något och var väldigt sjuk. Hon hade ingen försäkring på hunden heller. Djuret lades in på sjukhus 3e dagen och blev opererad och allt som allt kosta de 20 000. Så man ska va försiktig och ha försäkrade djur :)  
    Jag har erfarenhet av astronomiska veterinärsräkningar. Obestämd Jag är en sån person som tar in katterna väldigt fort för att jag oroar mig så mycket för dom. Jag skulle väl inte säga att han har kräkts mycket. Det är 5-6 pölar sen 12 timmar men dom var såpass små att dom torkade in i golvet på en timme och när det har varit stora pölar förut så har dom ju inte torkat så snabbt. Sen menade jag mer att det är så lätt att man går till värsta tänkbara scenariot när det kanske är vanligt illamående eller en hårboll bara. Han har ju väldigt lång päls och kräks hårbollar ganska ofta. Jag hoppas av hela mitt hjärta att det inte är något allvarligt för jag oroade nästan ihjäl mig när han låg inne en hel vecka innan jul. Vad var det för fel på din kompis hund förresten? Just ja, när han har kräkts i dag så har det varit 2 gånger på rad så att säga så egentligen har han bara kräkts tre gånger om du fattar hur jag menar?
  • Totoro
    avstängd skrev 2013-01-18 02:22:16 följande:
    Jag har erfarenhet av astronomiska veterinärsräkningar. Obestämd Jag är en sån person som tar in katterna väldigt fort för att jag oroar mig så mycket för dom. Jag skulle väl inte säga att han har kräkts mycket. Det är 5-6 pölar sen 12 timmar men dom var såpass små att dom torkade in i golvet på en timme och när det har varit stora pölar förut så har dom ju inte torkat så snabbt. Sen menade jag mer att det är så lätt att man går till värsta tänkbara scenariot när det kanske är vanligt illamående eller en hårboll bara. Han har ju väldigt lång päls och kräks hårbollar ganska ofta. Jag hoppas av hela mitt hjärta att det inte är något allvarligt för jag oroade nästan ihjäl mig när han låg inne en hel vecka innan jul. Vad var det för fel på din kompis hund förresten? Just ja, när han har kräkts i dag så har det varit 2 gånger på rad så att säga så egentligen har han bara kräkts tre gånger om du fattar hur jag menar?
    Ja man oroar sig väldigt lätt när det gäller ens djur.
    Om det bara är små pölar så kanske du inte behöver oroa dig.
    Ge din katt något som den tycker är väldigt gott att äta och se om den har aptit :)

Vet inte vad det var för fel på hunden. Den har ett tillväxtproblem som den föddes med. Det är en liten chihuahua men den är mindre än så. Den är nästan lika liten som en ölflaska i höjden typ så det är något med den sen födseln 
  • IceJossan
    Totoro skrev 2013-01-18 01:27:43 följande:
    Det är klart man ska ta åt sig av det folk skriver. Men man får ibland höra vad man än skriver att man matar sitt djur med att man inte är klok i huvudet som ger katten/hunden annat att äta än djurfoder.  Det som finns i ägg gulan kan inte ersättas i kattmaten som gör att katterna får så fin päls som dom får. Vad tycker ni om att ge färsk pressad citron till katten då? Jag kan säga att min veterinär gav mig rådet att ge min katt färskpressad citron i dricksvattnet då han hade urinvägsifektion. Och det gav ett gott resultat. Han blev bra på bara en dag. Man framstås ju som djurplågare om man ger katten något annat verkar det som. 

Jo det kan vara räty mycket sådär som du skriver. Att folk hänger upp sig på småsaker. Mina katter får också smaka min mat ibland, jag kan köra huskurer på dem (ex. en matsked matolja om dagen i en vecka för att få bort mjäll) och om nån skulle ha urinvägsbesvär skulle jag nog försöka få i den lite citron som du fick råd om (och även gå över till bara blötmat för att öka vattenmängden). Det jag försöker få folk att inse är att man inte ska ta för lätt på det här med att ge katter saker som är giftiga för dem, som faktiskt skadar omgående eller senare i livet. Det är så onödigt att fortsätta ge något som är skadligt bara för att katten alltid fått det och mått bra, för det påverkar kattens hälsa i längden och kan orsaka sjukdom eller göra den extra känslig för minsta lilla sjukdom senare i livet.
  • aldrigmer

Det är väl en sagolik tur att det inte finns äggvia i de råttor, fåglar och ekorrar mina pälsänglar glatt mumsar i sig. En kokt mandelpotatis med skal kan också slinka ner. Tunnbröd och mjölk är en stor favorit liksom gröna ärtor och bearnaisesås. Däremot, Mjau's Laxburkar ratas bestämt. Avmskas utan krusiduller 4 gånger/ år och sover i vår säng.

• taquine
    aldrigmer skrev 2013-01-18 17:53:15 följande:
    Det är väl en sagolik tur att det inte finns äggvia i de råttor, fåglar och ekorrar mina pälsänglar glatt mumsar i sig. En kokt mandelpotatis med skal kan också slinka ner. Tunnbröd och mjölk är en stor favorit liksom gröna ärtor och bearnaisesås. Däremot, Mjau's Laxburkar ratas bestämt. Avmskas utan krusiduller 4 gånger/ år och sover i vår säng.
    Man behöver ju inte ge i onödan, min katt sätter nog i sig mer än jag vill veta när han är ute, försöker då jämna upp det med något nyttigt när han är inne. Problemet är att han är så jäkla tråkig när det gäller mat, hårdisar och lite skinka / ost är det enda han vill ha.+ ägg gula då.
  • Nenne 71

Våran katt har hela sitt liv kräkts i ca en vecka tid per år (ibland ett par gånger per år) och inte viljat äta något. Han kräks också bara vitt skum då.
    Har bara varit att vänta ut detta. Han är idag 17 år och mår bra.

• IceJossan

De senaste dagarna har jag hört om 5 katter som plötsligt börjat spy sådär :/ Kan det vara magsjuka? Jag vet att även katter kam bli magsjuka.

Svar på tråden Hjälp min kisse kräks