• weardo

Hjälp Mig! amstaff eller rottweiler ?? och vrf ?

Hejsan, jag är en 18-åring som älskaaaar hundar!! speciellt Amstaff och Rottweiler! jag vill bara få tips på vilken hund som är bäst som första hund.. jag har inte direkt "levt" med hundar men jag har, varit med hundar,varit omkring hundar, tagit hand om hundar osv.. läste lite om att om man köper en blandras (amstaff/rottweiler)  så kan typ deras personlighet "krockas"..  jag förstod inte riktigt men hänger inte allting på hur man uppfostrar dom eller ? .. och att det är vanligare med sjukdomar osv.. ? informera mig gärna med allt ni kan och vill ! upskattas! :)

hundar amstaff rottweiler american staffordshire terrier blandras
  • Svar på tråden Hjälp Mig! amstaff eller rottweiler ?? och vrf ?
  • Zayco

Köp INTE en brukshund om du inte har kunskaper inom det området. Läs på ordentligt innan, om både uppfostran, aktivering och själva rasen innan du bestämmer dig.

Jag och min sambo har både haft Amstaff och Rottweiler, just nu har vi rottweiler och dom båda är väldigt envisa och kräver en fast hand. 

• weardo

jahaa, men vet du nån bra hemsida man kan läsa på eller nåt liknande så att jag kan få läsa ? för jag vill verkligen skaffa en hund men jag vill inte ge hunden en dålig uppväxt därför vill jag veta så mycket som möjligt.

• Free Spirit Free Love

Jag skulle nog rekommendera dig att skaffa en annan ras som din första hud. Båda raserna är hur mysiga som helst, men kan bli hemska om man inte har erfarenhet, och ifall du aldrig har haft en hund som din eller familjens, utan bara haft hundar runt dig, men som ägs av andra så skulle jag chansa på att du inte har varit med och uppfostrat dem, och då kan de bli en chock för dig över hur mycket arbete det faktiskt krävs.

Jag har haft 3 hundar av olika raser innan jag skaffade min nuvarande. Har dessutom jobbat som doggie walker, varit fodervärd och varit hundvakt i månader i sträck till bland annat amstaffar, när mina kompisar har varit ute och rest. Om jag inte hade den erfarenheten skulle jag inte våga mig på den typen av ras som både amstaff och rottweiler är.
    Själv har jag nu en Amstaff/ ridgeback blandis, men kommer aldrig att köpa en blandras igen, inte för att jag inte älskar min hund! Jag tycker ju att hon är världens finaste, men det skulle vara mycket enklare på så många olika sätt ifall jag bara hade köpt en renrasig. Jag visste tex inte att jag skulle vilja tävla innan, men nu i efterhand så vill jag väldigt gärna det och är då väldigt begränsad i vilka grenar vi kan ställa upp i bland annat.

Sen är den ekonomiska faktorn en annan sak. Har du råd att köpa en hund? Hunden i sig är först en engångskostnad(som är ganska dyr ifall du vill ha en renrasig, och inte en från blocket), men sen tillkommer försäkring (ca 3000/år), veterinärbesök (ca 1000/gång) (om du har turen att få en frisk hund så kanske du bara behöver åka dit en gång / år, men annars kanske du behöver bli stamkund), vaccin(ca 800/gång och går inte på försäkring), leksaker, tillbehör, foder, en buffert för ifall din hund blir sjuk, behöver medicin, rehabilitering.
    Bor du fortfarande hemma? Annars så behöver du ju fortfarande ha en inkomst medan du är hemma med valpen, vilket du bör vara tills den är ca 6 månader. Har du råd att vara hemma åtminstone så länge? Vad händer ifall din hund inte vill bli ensamhetstränad och lider av separationsångest? Har du då råd med dagis (ca 3000kr i månaden) Eller finns det någon annan som kanske kan hjälpa till?

Jag vill verkligen inte låta negativ och pessimistisk, men dessa saker bör du kunna svara på innan du ens börjar kolla efter en hund. Det är så många hundar som måste byta hem eftersom deras ägare inte har tänkt igenom köpet innan de köper. Det är helt underbart att ha hund! Verkligen! Men man måste också vara beredd att offra väldigt mycket av sin tid och sina pengar för att ha hund.

En annan sak, är du beredd att offra alla nyår i resten av hundens liv? För nyår är inte en höjdare för någon hund, och även om den faktiskt är ensamhetstränad så ska man inte lämna hundar själv under just den natten eftersom det smäller väääldigt mkt i deras öron och den mest vana hunden kan bli skrämd.
    Du är bara 18 år än så länge, och har hela ditt liv framför dig, vill du inte ut och resa lite innan du stadgar dig?

Ifall du verkligen vill ha hund, varför inte vara fodervärd åt någon annans hund? Då får du både erfarenheten, och kan känna in dig ifall det är en ras som skulle passa dig!

Som sagt, jag vill inte vara negativ, och ifall du har lösningar på alla dessa frågor så kör hårt! Men tänk efter före! Och lycka till! Solig

• hundpuss

Varför vill du ha just en amstaff eller en rottweiler? Vad är det med de raserna som lockar?

• Fryspåse

Om du bor hemma så bör hela familjen vara med i beslutet. Även fast det ska vara din hund, så blir alla i hushållet involverade, det kan jag lova dig.

Visst är det tufft att ha sin första egna hund, men med rätt förberedelser och med en stor förståelse för vad man har för mål med sin hund så kan man klara sig bra ändå.

Tänk på att en Rottis är en brukshund och behöver arbeta mycket, inte bara gå långa promenader, utan mycket mental aktivering. Om du inte sysslat med spår, lydnad, sök eller någon annan aktivitet som passar en brukshund, så är det svårt att föreställa sig vad det innebär.
    Bäst är att ta dig till en brukshundklubb och prata med folk där. Om du skaffar en rottis så bör du hur som helst engagera dig i en klubb, så att kolla läget där innan är alltid en bra idé.

Amstaff kan jag tyvärr inte säga så mycket positivt om alls, då jag inte träffat på speciellt många trevliga. Dock är jag övertygad om att det beror på den som håller i kopplet mer än hunden. Men jag har som sagt inte tillräckligt trevliga erfarenheter för att säga något.

Jag är av åsikten att ma aldrig ska köpa blandras. Men om detta finns massa trådar som du kan läsa både de som är för och emot.

Lycka till!

• Fiskmamman

Fundera på vad du vill ha hunden till och utgå från det.
    Tycker inte heller att man bör hänga upp sig på bara två raser.

Amstaff och Rottweiler är dessutom två ganska olika raser vad gäller temperament och egenskaper.
    Antar att du går på utseendet? I sånna fall skulle jag absolut välja en Amstaff. Dom är väldigt mångsidiga, gillar att arbeta och gillar att ligga på soffan regniga dag, i regel kanske skall tilläggas.
    Sen finns det ju sånna som avlar på lättstressade Amstaffar och kallar det för arbetsmaskiner.... men det tål ju att diskuteras kanske.
    Amstaffen har dock i de flesta fall inte samma skärpa och vakt i sig som en Rottweiler. En skärpa som jag skulle påstå att den "vanliga" familjen klarar sig bra utan ;)
    Dom har vad jag förstått ofta oxå en mycket större intigritetsaura än vad Amstaffen har. Amstaffar älskar i regel allt och alla, dom är oftast inte lika reserverade som rottisar.

Rottis passar bra för den som behöver den och vill ta vara på alla egenskaper den besitter. Därför bör man först se vad man vill ha sin hund till.
    Amstaffar å andra sidan är ju terriers, med allt vad det innebär ;)

Och allt hänger inte på uppfostran, gäller alla raser! Det är en salig blandning av både egenskaper, arv och miljö

/M

• Apopan

Om du nu bestämt måste ha en av dessa raser så råder jag dig att först och främst vara jättenoga med vart du köper hunden ifrån. Det skall vara seriösa uppfödare som har gjort alla hälsotester och har MH att uppvisa på föräldrardjuren. Köp inte första bästa.

Sedan så skulle jag råda dig att sikta in dig på någon hundaktivitet genom brukshundsklubben i din kommun. Gå så valpkurs och fortsättningskurser.
    Låna alla böcker på biblioteket du kommer över.

Om jag skulle välja så skulle jag välja en rottweiler, men det är för att jag känner att det skulle passa mig bäst (inte för att det på något sätt är aktuellt, men ändå) Vad som passar dig vet jag ju inte, men antagligen ingen av dessa raser egentligen. Däremot så kan de mycket väl vara förstagångshundar om en är beredd att lägga lite tid på att lära sig och utvecklas tillsammans med hunden.

Du skall absolut inte köpa en rottis/amstaff-mix! Alla hundar som blandas med dessa raser skall du hålla dig borta ifrån. Det och bordercollie-blandisar.

Hoppas du tar åt dig av det som skrivits tidigare också.

• weardo

Tack för era åsikter och kommentarer det hjälper verkligen! 
    Jag ska ta reda på så mycket jag kan om Amstaff innan jag köper en, men det blir nog en renrasig Amstaff iaf :)
    Ska försöka ta kontakt med nån klubb och lära mig lite mer.. :)
    Jag vill ha en hund för att jag gillar att va ute i skogen och leka med den och ge den uppdrag som den ska lösa och  massa annat. 
    Ni får gärna fortsätta skriva!
    Uppskattas!:) 

• Fiskmamman
    weardo skrev 2013-01-18 13:09:43 följande:
    Tack för era åsikter och kommentarer det hjälper verkligen! 
    Jag ska ta reda på så mycket jag kan om Amstaff innan jag köper en, men det blir nog en renrasig Amstaff iaf :)
    Ska försöka ta kontakt med nån klubb och lära mig lite mer.. :)
    Jag vill ha en hund för att jag gillar att va ute i skogen och leka med den och ge den uppdrag som den ska lösa och  massa annat. 
    Ni får gärna fortsätta skriva!
    Uppskattas!:) 
    Låter ju jättebra!
    Se till att träffa många olika renrasiga hundar och bilda dig en uppfattning.
    Gå inte på bara vad uppfödarna säger ;)
    Det är absolut inte lätt att hitta en 100% sunt avlad Amstaff enligt mig. Eftersom många stirrar sig blinda på  enbart den fysiska hälsan och skiter i huvet.
    Många verkar oxå tro att dom har den bästa aveln för att föräldradjuren gjort MH. Göra MH kan alla renrasiga hundar. Det är RESULTATET som räknas.
    Så gå inte på den vilseledande meningen "båda föräldrarna har godkänt MH".... Min Amstaff har godkänd MH (vilket bara betyder ej avbrutet) och en sak är ju säker, han borde då inte föröka sig, för rasens bästa ;)

Sen så får man låta bli att bara lyssna på alla förskönande historier om folks Amstaffar.
    Det är iiiiiinga problem att ha den lös, det beror på hur du uppfostrar den. Sanning: En Amstaff gör det en AMstaff vill just då ;)
    Min skulle aaaaaaldrig råka bita mig i näsan när vi skojbråkar för han vet att han inte får Sanning: En Amstaff biter dig i näsan om en Amstaff vill ;)
    Min går jääääätte fint i koppel jämt och drar aaaaaaaaldrig  Sanning: En Amstaff drar om en Amstaff känner att den verkligen vill fram till nått ;)
    Min skulle aaaaaaldrig bita en annan hund Sanning: Kanske en Amstaff inte bjuder upp till figh.... Men det betyder inte att en Amstaff inte gärna avslutar den ;)

Nu drog jag alla Amstaffar över en kam..... men det ligger rätt så jävla mycket sanning bakom!
    Och det är ju meningen att det skall vara en terrier. Och en terrier gillar att jaga saker och är avlade till att aldrig någonsin ge sig, så hur du tycker att din Amstaff borde vara kan jag säga att en riktig Amstaff skiter i för det mesta.
    Jag säger inte att det inte går att "uppfostra" en Amstaff, men,,,,,,, Dom är som dom är helt enkelt! Asacharmiga!!!!!!! :)

En Amstaff är bland det underbaraste man kan ha!!! Om man gillar dess egenskaper :)
    Jag brukar kalla dom för en JackRussel på 20kg+.
    Börjar man tveka när man hör det, ja då är rasen inget man borde skaffa ;)
  • josu

Kul att du vill skaffa hund! Det är kraftfulla men härliga raser som du funderar på! Du verkar dessuom vilja ta ditt ansvar och läsa på och ta massor av hjälp. Det finns ingen bättre start på hundlivet! Mitt råd är att läsa på om raserna, om du tror att det passar och hjärtat klappar extra för en ras så kör på det. Passa på att gå många kurser, det kan vara lite dyrt men himla kul! Du lär dig massor och får dessutom kontakt med andra hundmänniskor. Med vår första hund gick jag massor av kurser första åren och prövade på det mesta, det var en bra start och när svårigheter kom hade jag alltid proffs kring mig att fråga. Att ha hund är det roligaste som finns!

Svar på tråden Hjälp Mig! amstaff eller rottweiler ?? och vrf ?