weardo skrev 2013-01-18 13:09:43 följande:
Tack för era åsikter och kommentarer det hjälper verkligen!
Jag ska ta reda på så mycket jag kan om Amstaff innan jag köper en, men det blir nog en renrasig Amstaff iaf :)
Ska försöka ta kontakt med nån klubb och lära mig lite mer.. :)
Jag vill ha en hund för att jag gillar att va ute i skogen och leka med den och ge den uppdrag som den ska lösa och massa annat.
Ni får gärna fortsätta skriva!
Uppskattas!:)
Låter ju jättebra!
Se till att träffa många olika renrasiga hundar och bilda dig en uppfattning.
Gå inte på bara vad uppfödarna säger ;)
Det är absolut inte lätt att hitta en 100% sunt avlad Amstaff enligt mig. Eftersom många stirrar sig blinda på
enbart den fysiska hälsan och skiter i huvet.
Många verkar oxå tro att dom har den bästa aveln för att föräldradjuren gjort MH. Göra MH kan alla renrasiga hundar. Det är RESULTATET som räknas.
Så gå inte på den vilseledande meningen "båda föräldrarna har godkänt MH".... Min Amstaff har godkänd MH (vilket bara betyder ej avbrutet) och en sak är ju säker, han borde då inte föröka sig, för rasens bästa ;)
Sen så får man låta bli att bara lyssna på alla förskönande historier om folks Amstaffar.
Det är iiiiiinga problem att ha den lös, det beror på hur du uppfostrar den. Sanning: En Amstaff gör det en AMstaff vill just då ;)
Min skulle aaaaaaldrig råka bita mig i näsan när vi skojbråkar för han vet att han inte får Sanning: En Amstaff biter dig i näsan om en Amstaff vill ;)
Min går jääääätte fint i koppel jämt och drar aaaaaaaaldrig Sanning: En Amstaff drar om en Amstaff känner att den verkligen vill fram till nått ;)
Min skulle aaaaaaldrig bita en annan hund Sanning: Kanske en Amstaff inte bjuder upp till figh.... Men det betyder inte att en Amstaff inte gärna avslutar den ;)
Nu drog jag alla Amstaffar över en kam..... men det ligger rätt så jävla mycket sanning bakom!
Och det är ju meningen att det skall vara en terrier. Och en terrier gillar att jaga saker och är avlade till att aldrig någonsin ge sig, så hur du tycker att din Amstaff borde vara kan jag säga att en riktig Amstaff skiter i för det mesta.
Jag säger inte att det inte går att "uppfostra" en Amstaff, men,,,,,,, Dom är som dom är helt enkelt! Asacharmiga!!!!!!! :)
En Amstaff är bland det underbaraste man kan ha!!! Om man gillar dess egenskaper :)
Jag brukar kalla dom för en JackRussel på 20kg+.
Börjar man tveka när man hör det, ja då är rasen inget man borde skaffa ;)