• weardo

Hjälp Mig! amstaff eller rottweiler ?? och vrf ?

Hejsan, jag är en 18-åring som älskaaaar hundar!! speciellt Amstaff och Rottweiler! jag vill bara få tips på vilken hund som är bäst som första hund.. jag har inte direkt "levt" med hundar men jag har, varit med hundar,varit omkring hundar, tagit hand om hundar osv.. läste lite om att om man köper en blandras (amstaff/rottweiler)  så kan typ deras personlighet "krockas"..  jag förstod inte riktigt men hänger inte allting på hur man uppfostrar dom eller ? .. och att det är vanligare med sjukdomar osv.. ? informera mig gärna med allt ni kan och vill ! upskattas! :)

hundar amstaff rottweiler american staffordshire terrier blandras
  • Svar på tråden Hjälp Mig! amstaff eller rottweiler ?? och vrf ?
  • U never saw me

TS du är 18år och verkar inte ha någon som helst kunskap om varken hundar i allmänhet eller de två raserna som du är intresserad av. Jag förstår att du vill skaffa hund, hundar är underbara, men många av de fallen man läser om i tidningen där rottweilers eller amstaffar har attackerat andra hundar eller människor beror just på okunniga ägare. Det är ingen bra kombination att som nybörjare skaffa en ras som är så "svår", och som kan bli så farlig om man misslyckas.

Dessa raser kräver mycket, på alla sätt och vis. Det är svårt att inse hur mycket en hund kräver förrän man faktiskt skaffat den. Jag är uppväxt med hundar, men blev ändå överraskad över hur tufft det var när jag skaffade en egen. Det tog otroligt mycket tid, energi och kraft. Och pengar. Ändra fram tills min hund var 3 år så grät jag många gånger av frustration och ville ge upp, för det var otroligt tufft med trotsåldern och allt som hörde till. Och då hade jag betydligt mer hundvana än dig, och valde en mycket lättare ras.

Om du verkligen vill skaffa en hund så rekommenderar jag dig snarare att skaffa en vuxen omplacering (3år+) som redan har en god grunduppfostran och är av en mer lätthanterad ras. Då kan du skaffa lite mer erfarenhet under ordnade former.  Jag hade en vän som tvunget skulle skaffa en rottis, som vägrade erkänna att det kanske inte var en bra ide eftersom han inte hade tidigare erfarenhet av hund. Det slutade med att han själv blev rädd för sin hund eftersom hunden tog över soffan och morrade på honom när han bad den gå ner. Han var rädd för att gå ut med hunden eftersom hunden försökte attackera andra hundar hela tiden. Det är mycket hund att hålla emot och det är läskigt om man förlorat kontrollen.

Allt handlar inte om uppfostran heller. Det rastypiska medfödda temperamentet kan man inte uppfostra bort. Därför gäller det att välja en hund utifrån vad man ska använda hunden till, och inte endast gå efter utseendet.

Tänk även på att det krävs en ordnad ekonomi. En hund kostar mer än mat varje månad. Någon måste ta hand om hunden när du jobbar eller går i skolan. Hunddagis / dagmatte kostar ca 2000kr / månad. Om hunden blir sjuk så kan det kosta flera tusen på en gång, trots att man har försäkring. Sen tillkommer kostnader för kurser, vaccinering och annat. Det är en väldigt dyr hobby.

Du verkar vilja lära dig och det är ett bra tecken att du vill läsa på innan du skaffar din hund. Du kan säkert bli en bra hundägare,  men jag rekommenderar ändå en lättare ras. Det är så tråkigt att se alla dessa unghundar som omplaceras för att ägarna inte klarar av dom eller kan hantera dom. Bli inte en sådan ägare TS!

• EJL

Jag håller med "U nerver saw me".

Jag vill inte vara fördomsfull, men jag betvivlar att en 18-åring kan göra en amstaff/rottis rättvisa. Överlag låter det som att du inte vet vad du ger dig in på. Hur tänker du på framtiden när du ska jobba? Vad ska du göra med hunden då? Vill du resa, hälsa på vänner och dyl?

Att ha hund innebär ju att binda upp sig väldigt mycket.

• Zayco

Känner också att man har ett extra ansvar att verkligen uppfostra en god hund när man har en ras som amstaff/rottis då folk i allmänhet är rädda eller har fördomar och då ska man ju inte bli en sådan ung naiv ägare som lever upp till dessa fördomar eller hur? Så det gäller verkligen att tänka över detta otroligt mycket. Dessa raser äter mycket, behöver mycket aktivering, motion och träning, uppfostran och man måste fråga sig själv: Har jag tid? Har jag pengar? Har jag tålamodet? Har jag kunskapen?

• Fiskmamman

Fasta kostnader för min Amstaff/år
    Mat: 7 500
    Försäkring: 5 000
    Vaccinering: 300
    Diverse så som koppel, täcken, halsband godis, tuggben: 2500
    Medlemskap i BK: 450
    = ca 1300:-/mån

Sen tillkommer även kostnader så som röntgen när hunden är ett år 1000:-, kostnad för MH 500:- mm mm

De senaste tre åren har jag även lagt ut över 10 000:- på självrisker och nästan lika mycket på rehabilitering då han behövde operera båda korsbanden.

Så att påstå att en hund i runda slängar kostar runt 2000:-/månaden är ingen överdrift.
    Har man med det i sin budget så ska det pengamässigt inte vara några problem.

En text som jag skrev på bloggen just ang "uppfostran" av kamphundsraser.
    Så som jag ser på det alltså!

”mycket av kampen ligger i ägaren och uppfostran”.
    Läste denna kommentar på Facebook, ang kamphundar.
    Där ska än en gång något snille som råkar äga en sk ”kamphund”  påstå att det hänger på dig som ägare och din uppfostran av hunden.
    Det måste vara en av de mest missbrukade meningarna nuförtiden.
    ANSVARET ligger på ägaren. Hunden är vad den är! Är vad den är avlad till! Kampen antingen har dom eller har dom inte, flytande på ytan eller djupt rotad. Sen kan vi bara försöka att använda den rätt, kamplusten, energin och styrkan, använda den till att berika hundens liv, till lek, träning och till arbete.
    Försök inte försköna vad en Amstaff kan ställa till med. Vilka skador den kan åstadkomma, utan att för den delen ha fått en ”dålig uppfostran”. Det är ungefär lika lätt att fostra bort ett terrierbeteende hos en Amstaff som att fostra bort viljan att valla hos en BorderCollie
    Det är en stor terrier, och med det terriermentalitet! Dom är egensinniga och svårstyrda!
    Deras förfäder är avlade till att slåss med och döda andra djur! Säger det nån något?... Kanske????
    Dom är inga förklädda nallebjörnar! Hur kan man bli besviken och förtvivlad på sin Pitbull när den biter ihjäl en katt? Bli besviken på er själva istället som inte hade bättre koll på er hund, och att NI glömde göra research INNAN ni valde ras.
    Jag vill påstå att en stor del av faran med dessa hundar bildas när folk sprider dessa nallebjörns lögner. Att folk vill få folk att tro att en Amstaff inte är mer benägen att kampa än en spaniel.
    Om alla bara skulle fatta att det inte är så och ta ansvar för vad dom har i kopplet istället, för att försöka få dom att framstå som missförstådda labradorer, så skulle vi nog ha bra mycket färre incidenter med  så kallade”kamphundar” i det här landet.
    Du kan inte välja vilka drifter din hund skall ha, men du kan anpassa dig efter dem och försöka använda dem till något vettigt.

Så än en gång!
    Tänk efter vad du vill ha hunden till och vilka egenskaper du vill att din hund skall ha och utgå efter det när du väljer ras.
    Eller som nån skrev, ta en omplacering, så du i stort sett vet vad du får redan från början.

När jag skulle skaffa min andra hund så ville jag absolut ha en Malle eller en bruksschäfer, det slutade med en portugisisk vattenhund! :)
    För den hunden, just den individen hade vad jag ville ha. Visst, inte alls lika ball eller snygg som en malle, hon ser ju ut som en tönt, MEN hon räckte då till det jag ville använda henne till, vilket var lydnad och bruks.
    Så haka inte upp dig på en viss ras och definitivt inte på utseendet.
  • ultrawox

Min dotter snart 18 köpte en amstaff i somras, hon är uppvuxen med hundar och har en mamma som tränar hund.
    Då livet går framåt så bor hon nu så att hon ej kan ha sin hund hos sig , den är hos mig . Efter 25 år med labbar och andra hundar så har jag fått prova på ett helt underbart temprament men som kraver FAST hand och kontinuitet. Mycket träning i olika situationer och MYCKET söndertuggande har nu gjort denna underbara hund till den hon är
    Amstaff är en mycket intelligent hund som kräver en van hundförare , INTE första gångsköpare. Och du vill du ha hund vid 18 år , köp inte dessa raser de kräver för mycket av dig. Livet väntar på dig därute. Lev det första , låna hundar och skaffa hund när du slagit ner bopålarna

• Fanny b

Jag tycker ts är seriös och vetgirig och det är lovande egenskaper om denne skaffar hund.  Däremot rekommenderar lättare raser än amstaff och rottweiler.  För pga egna erfarenheter så vet jag är det är lättare att ha en hund som man känner att man lätt kan kontrollera och träna. Då utvecklas man snabbare och lättare som hundägare. Ett alternativ till ts är engelsk staffordshire (staffe). Jag har en kompis som har en sådan, och mitt intryck är att det är trevliga hundar. Mitt intryck är att de gillar träning och gå i skogen, men är också bra sällskapshundar.

• Fiskmamman
    Fanny b skrev 2013-02-13 19:30:03 följande:
    Jag tycker ts är seriös och vetgirig och det är lovande egenskaper om denne skaffar hund.  Däremot rekommenderar lättare raser än amstaff och rottweiler.  För pga egna erfarenheter så vet jag är det är lättare att ha en hund som man känner att man lätt kan kontrollera och träna. Då utvecklas man snabbare och lättare som hundägare. Ett alternativ till ts är engelsk staffordshire (staffe). Jag har en kompis som har en sådan, och mitt intryck är att det är trevliga hundar. Mitt intryck är att de gillar träning och gå i skogen, men är också bra sällskapshundar.
    Håller med om att staffen kan vara ett bra alternativ!
    Dom är mindre i storlek och i regel förigare och mer lättstyrda än en Amstaff.
  • Barasanna

Hehe har en blandis rottweiler/amstaff han e den absolut mest lättlärda , lugna och lätthanterliga hund jag har varit med om i hela mitt korta liv :-P har mycket vana av hundar på både vardags och mer avancerade nivåer. Jag anser själv att jag har haft tur med honom i hans kombination , han har fått lugnet ,storleken och arbetsglädjen från rottisen och färg, mental stabilitet, och lekfullheten av amstaffen klockren kombination

• Ztella

Har en Amstaff hane på 7 mån, ibland vill jag bara slita av mig håret, och samtidigt är det den bästa rasen jag haft :) det är och kommer vara mycket jobb, en energisk ras som är riktigt svår att trötta ut, behöver aktivitet och mental stimulans. Min erfarenhet är att dessa hundar ska jobba med både kropp och huvud för att få den stimulans de behöver för att inte klättra på väggarna, och när dom fått det dom behöver så är de världens mysigaste soffpotatisar :)

• solros68

Tycker det verkar som du har bra tänk inför att skaffa en hund, men håller med om var andra säger. Skaffa en annan ras som första hund!! Jag som är hundvan skulle inte skaffa mig någon av dessa raser för att jag känner att jag är osäker på om jag har det som krävs för att det ska bli en bra hund. Men jag hade gärna haft en rottis. De är så fina!

Svar på tråden Hjälp Mig! amstaff eller rottweiler ?? och vrf ?