Inlägg från: Zayco |Visa alla inlägg
  • Zayco

Hjälp Mig! amstaff eller rottweiler ?? och vrf ?

Köp INTE en brukshund om du inte har kunskaper inom det området. Läs på ordentligt innan, om både uppfostran, aktivering och själva rasen innan du bestämmer dig.

Jag och min sambo har både haft Amstaff och Rottweiler, just nu har vi rottweiler och dom båda är väldigt envisa och kräver en fast hand. 

• Zayco

Känner också att man har ett extra ansvar att verkligen uppfostra en god hund när man har en ras som amstaff/rottis då folk i allmänhet är rädda eller har fördomar och då ska man ju inte bli en sådan ung naiv ägare som lever upp till dessa fördomar eller hur? Så det gäller verkligen att tänka över detta otroligt mycket. Dessa raser äter mycket, behöver mycket aktivering, motion och träning, uppfostran och man måste fråga sig själv: Har jag tid? Har jag pengar? Har jag tålamodet? Har jag kunskapen?

• Zayco
    LOL LOL skrev 2013-07-02 00:27:54 följande:
    Jag är 12 år och har redan haft 2 egna rottisar! Köpte dem med egna pengar och dem är dem bästa jag haft. Men jag är ju också uppvuxen med rottisar och amstaff hundar! Jag uppfostrade mina hundar själv dock så fick blandrasen cancer och dog när han bara var 1 år gammal:'( och ska köpa ny fast amstaff nu så min tik inte är ensam. Det var dem lydigaste hundarna som jag någonsin hadde haft och min mamma och släckt var mycket imponerade jag betalade maten och koppel mm själv men jag gör allt för mina sötisar.och nu är honan 2 år och jag har lärt mig mycket om dessa hundar jag rekommenderar inte amstaff eller rottweiler som förta hund men någon mindre hund kanske. Det är avancerat med så starka och smarta och välbyggda hundar på något sätt har jag klarat mig och mina kompisar kallar mig för tjejen som tallar med hundar (jag förstår hur dem beter sig och är bra att tysta ner aggressiva hundar). Men jag har ju fått träna mycket med min avlivna hane tillslut blev han en lugn snäll hane . Så det är mycket att tänka på!!! Men du kanske skulle kunna prova på någon lite mindre hund med mindre muskler och som har rätt svårt att bli aggressiva och rädda!:)
    Vad klok du verkar vara, bra jobbat med hundarna måste jag säga :D
  • Zayco

Fast vem säger att man inte kan ha Rottweiler el amstaff som första hund ifall man är påläst? Jag hade en fjuttig liten hund innan jag skaffade mig en Rottweiler och det har gått jättebra. Min kille hade amstaff som första hund och det gick bra med den också. 

• Zayco
    Sandra1990a skrev 2013-07-17 14:31:11 följande:
    Har inte sagt att det inte kommer gå bra men hon/han bör veta vad som krävs oftast av sånna hundar.. har inte sagt att personen är inkompetent.. men ser man hos seriösa säljare så brukar de oftast som sagt ha krav innan de säljer.. bara det jag menade
    Ja, jag menade givetvis att man ska ha förkunskaper om rasen innan ifall man nu inte haft erfarenheter av just den rasen.
  • Zayco
    Sandra1990a skrev 2013-07-17 14:35:53 följande:
    Ja precis =) så menade jag med.. =) själv hade jag en rottweiler för 4 år sen och skulle gärna vilja ha en igen..

Dem är helt underbara!
Svar på tråden Hjälp Mig! amstaff eller rottweiler ?? och vrf ?