• FrökenW

RADON.

Hej!
    Vi är i husjakt och har ÄNTLIGEN hittat ett vi vill ha.
    Dessvärre, "radon finns, långtidsmätning ska påbörjas inom kort"
    Har en liten 8-mån bebis. Hur skadligt är det tex för den att vistas där.. antar att en LÅNGtidsmätning, tar ganska lång tid innan det är klart.
    Försökt sökt runt endel, gränsvärdet ligger på 200, men även för barn? Ngn som vet?

• Svar på tråden RADON.
  • Micke

Korttidsmätningen är inte speciellt exakt utan det är mer för att få ett hum om hur det ser ut. 

En långtidsmätning tar 2-3 månader att genomföra.

Radon är skadligt om man utsätts för det under lång tid (allra helst om man dessutom röker).

Så man bör sanera det hela, vilket kan kostar ganska mkt (beroende på var radonet kommer ifrån).  

• nenwood

Vi har radon i vårt hus och ska åtgärda det. Har pratat med en kompis som är läkare som säger att det inte är så farligt som man kan tro men att man ska åtgärda förstås.

Vi har tagit in en offert som låg runt 25000 efter rot. Betydligt mindre än jag trodde.

Det beror ju också på vad det är för sorts radon i huset. Mark- eller byggnadsradon. Det kostar olika beroende på det.

Tycker inte ni ska skippa huset om radonet är det enda dåliga. Det går ju att åtgärda. Hur mycket radon är det?

Vi har 600 i vårt hus men fick nyligen veta att huset jag är uppvuxen i hade 800 i sig... Och jag lever

• FrökenW
    nenwood skrev 2013-01-18 16:38:22 följande:
    Vi har radon i vårt hus och ska åtgärda det. Har pratat med en kompis som är läkare som säger att det inte är så farligt som man kan tro men att man ska åtgärda förstås.
    Vi har tagit in en offert som låg runt 25000 efter rot. Betydligt mindre än jag trodde.

Det beror ju också på vad det är för sorts radon i huset. Mark- eller byggnadsradon. Det kostar olika beroende på det.
    Tycker inte ni ska skippa huset om radonet är det enda dåliga. Det går ju att åtgärda. Hur mycket radon är det?
    Vi har 600 i vårt hus men fick nyligen veta att huset jag är uppvuxen i hade 800 i sig... Och jag lever
    nä, har oxå hört att rökning + radon är farligt. Men ingen av oss har den lasten..
    Nu va det 900 i  huset, nästan som dina 800  
  • nenwood

Tänk då att jag bodde typ 20 år i det huset... Så jag tror inte det är så farligt, men sen kan man ju inte veta hur det påverkar längre fram i tiden.. Men vi har bott i nuvarande huset i 1,5 år och känner oss inte särskilt oroliga över radonet (men ska försöka åtgärda under året iaf )

• Micke
    nenwood skrev 2013-01-18 20:22:40 följande:
    Tänk då att jag bodde typ 20 år i det huset... Så jag tror inte det är så farligt, men sen kan man ju inte veta hur det påverkar längre fram i tiden.. )
    Jo och man körde utan bälten på barnen i bilen också för 20 år sen, och det gick ju bevisligen bra eftersom både du och jag lever. 

Så då kan vi ju dra slutsaten att bilbälten är onödiga, eller?  
  • nenwood
    Micke skrev 2013-01-18 20:29:39 följande:
    Jo och man körde utan bälten på barnen i bilen också för 20 år sen, och det gick ju bevisligen bra eftersom både du och jag lever. 

Så då kan vi ju dra slutsaten att bilbälten är onödiga, eller?  

men öh, vad är det för onödig kommentar?
    Mina föräldrar visste inte att de hade radon i huset, annars hade de väl förstås åtgärdat det tidigare, skulle gissa att flertalet personer som bor i hus byggda på 60-70-talet INTE har koll på att man använde blåbetong i byggmaterialet då.
    Min poäng är att de jag talat med (läkare) så är radonskräcken överdriven (om man inte är rökare). Vi har radon i huset men självklart ska vi åtgärda det. Vad jag vill förmedla till TS är att hon inte ska avskräckas att köpa drömhuset pga radon eftersom det går att åtgärda.

Vad jag vet så hade jag både bilstol och bilbälte för 20 år sedan... vad hade du för föräldrar som körde utan bälten på er? För att fortsätta ställa helt irrelevanta frågor.
  • FrökenW

Ni som vet - mellan tummen och pekfingret. Sanering både i mark och byggmat, vad kostar det?

• nenwood
    FrökenW skrev 2013-01-22 12:33:09 följande:
    Ni som vet - mellan tummen och pekfingret. Sanering både i mark och byggmat, vad kostar det?

Det beror nog lite på, beror på vart du bor (hantverkarna i stockholm lägger väl på lite extra bara för att det är i stockholm). Det beror även på vad firman föreslår som åtgärd, beroende på vad som strålar mest.
    Vi har både mark- (då huset ligger på ett berg och byggnadsradon (huset är från 60-talet med blåbetong i sig). Långtidsmätt vid ett par tillfällen innan vi köpte huset så siffrorna har legat på ungefär samma nivå hela tiden. Vi hade en firma här som mätte på väggarna med en apparat och de fick även protokollen från tidigare mätningar.
    De föreslog att vi borrar i husgrunden och sätter in en radonsug i källaren, det kommer gå ett rör ut från huset där  radonet trycks ut. Det kommer även sättas in ventiler i rummen på övervåningen.
    Denna åtgärd låg runt 25000 kr och de trodde inte det skulle behövas ytterligare åtgärd (detta är i stockholmsområdet).
    Man gör sedan en långtidsmätning igen (på hösten eftersom man inte gör mätningar på sommaren då man ofta har fönster och dörrar öppna och radonet "sticker ut" den vägen).
    OM detta inte räcker skulle de göra ytterligare en åtgärd som jag inte kan komma på nu vad det bestod i, men det skulle bli ca 10000 till.

Men detta är EN firma och vi avser ta in fler offerter för att jämföra, men den firman vi tog in hade vänner använt och var nöjda så det blir säkert dem i alla fall sedan.

Hoppas detta hjälper lite!
Svar på tråden RADON.