• FrökenW

RADON.

Hej!
    Vi är i husjakt och har ÄNTLIGEN hittat ett vi vill ha.
    Dessvärre, "radon finns, långtidsmätning ska påbörjas inom kort"
    Har en liten 8-mån bebis. Hur skadligt är det tex för den att vistas där.. antar att en LÅNGtidsmätning, tar ganska lång tid innan det är klart.
    Försökt sökt runt endel, gränsvärdet ligger på 200, men även för barn? Ngn som vet?

• Svar på tråden RADON.
  • nenwood

glömde säga att vårt hus har mest markradon och strålar litegrann från väggarna på övervåningen bara (i källaren har vi inte blåbetong).

• FrökenW
    nenwood skrev 2013-01-22 13:04:49 följande:

Det beror nog lite på, beror på vart du bor (hantverkarna i stockholm lägger väl på lite extra bara för att det är i stockholm). Det beror även på vad firman föreslår som åtgärd, beroende på vad som strålar mest.
    Vi har både mark- (då huset ligger på ett berg och byggnadsradon (huset är från 60-talet med blåbetong i sig). Långtidsmätt vid ett par tillfällen innan vi köpte huset så siffrorna har legat på ungefär samma nivå hela tiden. Vi hade en firma här som mätte på väggarna med en apparat och de fick även protokollen från tidigare mätningar.
    De föreslog att vi borrar i husgrunden och sätter in en radonsug i källaren, det kommer gå ett rör ut från huset där  radonet trycks ut. Det kommer även sättas in ventiler i rummen på övervåningen.
    Denna åtgärd låg runt 25000 kr och de trodde inte det skulle behövas ytterligare åtgärd (detta är i stockholmsområdet).
    Man gör sedan en långtidsmätning igen (på hösten eftersom man inte gör mätningar på sommaren då man ofta har fönster och dörrar öppna och radonet "sticker ut" den vägen).
    OM detta inte räcker skulle de göra ytterligare en åtgärd som jag inte kan komma på nu vad det bestod i, men det skulle bli ca 10000 till.

Men detta är EN firma och vi avser ta in fler offerter för att jämföra, men den firman vi tog in hade vänner använt och var nöjda så det blir säkert dem i alla fall sedan.

Hoppas detta hjälper lite!
    Enl vår kontakt låter ditt och mitt hus lika, samt lika i åtgärder. Men vi har priser upp emot 100.000 kr!
  • nenwood
    FrökenW skrev 2013-01-22 13:06:41 följande:
    Enl vår kontakt låter ditt och mitt hus lika, samt lika i åtgärder. Men vi har priser upp emot 100.000 kr!

OJ! men det låter ju helt sjukt mycket - är det med ROT? vad har det för förslag på åtgärder? Vart i landet bor ni?
  • gusta
    FrökenW skrev 2013-01-18 11:04:09 följande:
    Hej!
    Vi är i husjakt och har ÄNTLIGEN hittat ett vi vill ha.
    Dessvärre, "radon finns, långtidsmätning ska påbörjas inom kort"
    Har en liten 8-mån bebis. Hur skadligt är det tex för den att vistas där.. antar att en LÅNGtidsmätning, tar ganska lång tid innan det är klart.
    Försökt sökt runt endel, gränsvärdet ligger på 200, men även för barn? Ngn som vet?

Vi bor i ett sk radonhus, byggt i blåbetong 1950 så det var ingen överraskning att värdena var lite förhöjda. I vårt fall kom det mest från byggmaterialet,( men det kan även komma från marken som nenwood skrivit.) Vi hade bytt till nya fönster i huset samt bytt från oljeeldning till fjärrvärme så det var inte samma luftgenomströmning i huset och troligen därför förhöjda värden.  
    Åtgärden vi rekommenderades, och gjorde, var nya ventiler i alla rum, samt en mekanisk fläkt i skorstenen som suger ut luften så det ska bli lite cirkulation.  Det kostade 25.000 kr, lite mycket tyckte jag, det hade kanske blivit billigare med lokala hantverkare, men företaget som gjorde det ville göra allt från besiktning till åtgärd/uppföljning för att kunna ansvara för det. De hjälpte oss även att ansöka om bidrag från länsstyrelsen,( man kan få bidrag för radonsanering. )

Så, låt det inte stå i vägen för ert drömhus, men ta reda på vart i från radonet kommer och vad det kommer kosta.
    Lycka till!  

• nenwood

Ja, radonbidraget som Gusta skriver om har jag ju glömt! 25000 som vi fått som offert var med radonbidraget borträknat så kolla även det med er offert.

• Micke
    nenwood skrev 2013-01-22 11:27:31 följande:

men öh, vad är det för onödig kommentar?
    Mina föräldrar visste inte att de hade radon i huset, annars hade de väl förstås åtgärdat det tidigare, skulle gissa att flertalet personer som bor i hus byggda på 60-70-talet INTE har koll på att man använde blåbetong i byggmaterialet då.
    Min poäng är att de jag talat med (läkare) så är radonskräcken överdriven (om man inte är rökare). Vi har radon i huset men självklart ska vi åtgärda det. Vad jag vill förmedla till TS är att hon inte ska avskräckas att köpa drömhuset pga radon eftersom det går att åtgärda.

Vad jag vet så hade jag både bilstol och bilbälte för 20 år sedan... vad hade du för föräldrar som körde utan bälten på er? För att fortsätta ställa helt irrelevanta frågor.
    Att det gick bra för dig att bo där 20 år är ju inget argument att det är ofarligt. Så varför ens dra upp det ? 

Sen början på 80-talet har man haft koll på radon och att blåbetong är skadligt.  Så iaf i 30 år. 

• gusta

Kan tillägga att i Sverige är gränsvärdet 200. Det har diskuterats om det ska sänkas till 100 som många andra länder har, men Sverige har valt att avvakta med det beslutet eftersom hyreshus, skolor och andra offentliga, statligt/kommunalt ägda, inrättningar är byggda i material som innehåller radon. Att sanera allt detta skulle naturligtvis bli väldigt kostsamt. Så vi har säkert allihop delvis växt upp i miljöer med radon.

Så det är klart man ska åtgärda det, men man behöver inte vara rädd för att bo/vistas i hus med radon under tiden.

• FrökenW

Vi är villrådiga.. 

Mest det dåliga samvetet som gnager....

Som sagt, radonet kommer främst från mark och väggar.
    Men det bryr jag mig inte om så mycket, vi sanerar.

Däremot, blåbetongen som avger gamma-strålning. Hur farligt är det?
    Kan man förhindra gammastrålningen på något sätt? 

• gusta

Jag är inte så påläst om just det, men har hört att det finns någon typ av plattor (typ gipsplattor men i nåt annat material) som man kan klä innerväggarna med. Kanske en bra ide´.
    Vi har funderat på någon sådan lösning i vårt hus mest för att den här lättbetongen är helt värdelös när man ska fästa saker på väggarna, den är så porös på nåt vis. Så jag har några hatthyllor och tunga bokhyllor som dråsat i golvet innan man hittat rätt plugg som funkar för att fästa i väggen. Glad

• nenwood
    FrökenW skrev 2013-01-24 21:38:34 följande:
    Vi är villrådiga.. 

Mest det dåliga samvetet som gnager....

Som sagt, radonet kommer främst från mark och väggar.

Men det bryr jag mig inte om så mycket, vi sanerar.

Däremot, blåbetongen som avger gamma-strålning. Hur farligt är det?

Kan man förhindra gammastrålningen på något sätt? 

Det beror ju på hur mycket blåbetongen strålar.. Det bästa är kanske om ni kontaktar en radonfirma som kommer med mätinstrument.. Den firman vi fått offert från gjorde det gratis, men då ägde vi ju huset redan...
Svar på tråden RADON.