• Anonym (nageln)

Nagel psoriasis och harbotten psoriasis, nagon?

Finns det nagon har som har nagel eller har psoriasis som hade velat beratta sin historia lite kortfattat?
     Ex nar fick ni det? Hur snabbt dok det upp? har ni mycket besvar? Tappat har? Tappat naglar?

Anledningen till att jag fragar ar for att jag upptack massa sma hal i mina tumnaglar. Precis som om nagon suttit med en nal och pickat. Har kollat forst pa internet, i tron om att jag hade nagon vitaminbrist eller nagelsvamt, men har bara fatt upp psoriasis.. Var hos en mindre serios(bor i Italien) hudlakare som slangde en blick pa mina naglar och sa att det ser ut som Psoriasis men att det fick tiden utvisa.. 
     Naglarna har sett ut sa har i ca 3 manader nu utan nagon battring eller forsamring. Jag kan tillagga att vansternageln precis vaxt ut efter att jag forlorat den pga Streptoccor(vet inte hur det stavasSkäms) i nagenbandet.. Och vad jag har kommit fram till med hjalp av info som jag last pa diverse sidor pa Internet sa ar det just vanligt att Psoriasis bryter ut i samband med en infektion.

Jag kanner mig valdigt omtummlad och vilsen.. Jag har sett de mest otroliga bilder pa naglar och hud och vet inte vad som vantar mig och min kropp.

Sa snalla beratta garna!

• Svar på tråden Nagel psoriasis och harbotten psoriasis, nagon?
  • Anonym

Så har min son med, han börja också med streptockocker i nagelbanden och medicinera, sen slog det sig på ögonen så han som fjälls runt ögonen och bara några prickar på kroppen. Det var en hemsk tid när vi väl visste så la vi om livskurs, ingen stress för han då kan det bryta ut, dragit mer på gluten som även det kan förvärra och när han känner att det kliar i nagelbanden så ska han säga till för det ör starten på ett skov smörjer jag då kan vi vinna mycket. Han har haft det i 2 år och är superduktig trots att han bara ör 8 år

• Anonym (nageln)

Vad trist att din son fick det redan vid 6 ars alderRynkar på näsan. Tycker att det ar hemskt nar vem som helst har det, men ett barn borde fa slippa. 
     Hur ofta far han skoven? Mellan skoven ar han sympomfri da? Hur ser hans naglar ut? Har han hal som jag? Om han har det vaxer det ibland ut vanlig nagel sa att de ser "normala" ut?

• Olympia

Tycker att du ska kräva att få bli ordentligt utredd för att få reda på om det är psoriasis eller någon annan sjukdom. 

• kossan

Jag har i hårbotten och kan berätta mer senare när jag sitter vid en dator istället! Är 20 år! :)

Om ni vill såklart, det verkade mest handla om naglarna här....

• Anonym (nageln)

Ja jag vill just bli utredd men den har doktorn sa bara att det inte fanns nagot att utreda eftersom han inte kan ta ett prov av min nagel.. Men man kan vall klippa av en liten del? Jag har last att de kan ta prover av huden vid Psoriasis dar sa jag undrar varfor de inte kan gora det med en nagel..hm.. Men jag har for tillfallet inget pa ovriga kroppen som ser ut som Psoriasis sa darfor sade doktorn att det bara var att vanta. Kanner mig otalig for vill veta..

• Anonym (nageln)

Kossan: Jag vill garna veta om harbotten med! Jag har nalmligen en lite underlig harbottnen som kliar och jag tappar en del har (men det ar nog stressrelaterat). Jag har dock ingen Psoriasis dar nu. Men jag ar radd att det ar just dar det ev kommer att bli, eftersom jag ar extra kanslig pa det omradet..

• Anonym

Min som (skrev inlägg 1) hans naglar har inte hål i sig men de är bultade som en psoriasisnagel. Kräv att få komma till en hudläkare eller sök dig dit själv, är det psoriasis behöver man iinte ta prover en läkare ser det ändå, tror inte ens det finns prover att ta. Han har skov precis vi skolstarten vid varje termin du vet man har slappat och plötsligt behöver rutinerna att komma iväg under lite press. Ögonen har han bara haft en gång och det var den första gången. Hårbotten finns liniment du kan få som tar bort kliet

• Anonym (nageln)

usch vad jobbigt for honom. Men skont att han inte behover fa det runt ogonen varje gang. Men ar naglara alltid bultade eller ar det bara nar han far skov? altsa jag forstar att nageln inte blir bra pa en vecka, men efter nagra manader? Forlat for att jag ar sa fragvis! Kan man kanske ringa sjukvardsradgivningen och fraga, eller de kan kanske inte sa detaljerat om sdana har sjukdomar..?

• Anonym (nageln)

Ja jag sokte till en hudlakare har i Italien, dar jag bor for tillfallet. Han menade vall att det inte fanns tillrakligt med symtom(naglarna ar det enda for tillfallet) for att faststalla diagnos. Men jag fick knappt komma till tals nar jag villa beratta om min situation med en infektion och mycket stress den senaste tiden. Han praktiskt taget bara avbrot mig och upprepade det han redan sagt. Ja jag vet hur det verkar, och det ar precis sa det ar. Nar man kommer till en doktor har sa ser det ut precis som i Pippi Langstrump filmen. Tiden har avstannat helt och nar det galler bemotandet av patienter sa ar de ofta kvar i gamla romarriket.. Tyvarr sa ar jag sa illa tvungen att bo har i minst 1 ar till...suck! 

• Anonym (M)

Jag fick psoriasis när jag var 12 år. Vad jag kommer ihåg så fick jag liksom från ingenstans massa prickar på kroppen. Gick till skolsyster först som snabbt sa att det var psoriasis så blev ett besök på vårdcentralen där det konstaterades att det var psoriasis. De tog även ett halsprov på mig och jag hade streptokocker. Nuförtiden har jag mest i hårbotten och i öronen och ibland lite på kroppen. 
    När jag var yngre så bröt det alltid ut när jag hade halsfluss vilket jag inte har haft som vuxen som tur är. Stressar jag mycket eller mår psykiskt dåligt så flammar det upp direkt.
    Vad som alltid hjälp mig bäst är sol och salta bad.  

Svar på tråden Nagel psoriasis och harbotten psoriasis, nagon?