• Anonym (nageln)

Nagel psoriasis och harbotten psoriasis, nagon?

Finns det nagon har som har nagel eller har psoriasis som hade velat beratta sin historia lite kortfattat?
     Ex nar fick ni det? Hur snabbt dok det upp? har ni mycket besvar? Tappat har? Tappat naglar?

Anledningen till att jag fragar ar for att jag upptack massa sma hal i mina tumnaglar. Precis som om nagon suttit med en nal och pickat. Har kollat forst pa internet, i tron om att jag hade nagon vitaminbrist eller nagelsvamt, men har bara fatt upp psoriasis.. Var hos en mindre serios(bor i Italien) hudlakare som slangde en blick pa mina naglar och sa att det ser ut som Psoriasis men att det fick tiden utvisa.. 
     Naglarna har sett ut sa har i ca 3 manader nu utan nagon battring eller forsamring. Jag kan tillagga att vansternageln precis vaxt ut efter att jag forlorat den pga Streptoccor(vet inte hur det stavasSkäms) i nagenbandet.. Och vad jag har kommit fram till med hjalp av info som jag last pa diverse sidor pa Internet sa ar det just vanligt att Psoriasis bryter ut i samband med en infektion.

Jag kanner mig valdigt omtummlad och vilsen.. Jag har sett de mest otroliga bilder pa naglar och hud och vet inte vad som vantar mig och min kropp.

Sa snalla beratta garna!

• Svar på tråden Nagel psoriasis och harbotten psoriasis, nagon?
  • FemmeM

Jag har inte nagelpsoriasis men en sort som jag tror hette PPP. Den började när jag var gravid med mitt andra barn som en liten hudblåsa på ena stortån. Detta spred sig snabbt över hela foten som till slut bara bestod av sprucken torr hud. Det spred sig till andra foten och tog även över båda händerna. På händerna börjar det som små vattenfyllda bubblor i huden och naglarna. När det var som värst hade jag inga naglar kvar på de flesta fingrarna. Kunde inte duscha själv och livet var ju på botten. Fick massa salvor och mediciner utskrivna men inget funka. Några veckor efter jag slutat amma barnet (hade detta i säkert 1,5 år alltså) försvann det utav sig självt. Har sen dess inte haft något så allvarligt utbrott men har alltid lite på fötterna som går att hålla ordning på med salvor.
    Har sedan den graviditeten varit gravid igen och då blossar det upp på nytt. Slutade amma senaste barnet nästan direkt och symptomen försvann. Är gravid nu och har problem med fötterna.
    Antar att eftersom immunförsvaret försämras när man är gravid och psoriasis är en immunförsvarsaktiverad sjukdom ökar problemen under  graviditet och amning. Själva sjukdommen aktiverades ju pga graviditet för mig.

Sen 3e graviditeten har jag även haft problem med mkt torr hårbotten med sårskorpor och sånt men har inte kollat upp om det också är psoriasis men misstänker det å det grövsta. 

• Anonym (nageln)

M: Nar det flammar upp hur mycket har du da? Hur lang tid tar det fran att du marker att det ar pa vag och att det ar pa sin topp? Ja solen har jag forsokt undvika nu i 2 ar for att skydda huden, men nu far jag val njuta av den ist.. Nar du badar salta bad, vart gor du det? Hemma eller pa spa/badhus? Om hemma vad anvander du da i vattnet?

• Anonym (nageln)

FemmeM: Tur att du far en sadan fin beloning(barnet) for allt du blir utsatt for under graviditeterna!! Sa dina naglar vaxte ut efter skoven? Hur var de da? Var de skadade eller "vanliga"? Grattis till graviditeten!

• Anonym (M)
    Anonym (nageln) skrev 2013-01-19 23:04:47 följande:
    M: Nar det flammar upp hur mycket har du da? Hur lang tid tar det fran att du marker att det ar pa vag och att det ar pa sin topp? Ja solen har jag forsokt undvika nu i 2 ar for att skydda huden, men nu far jag val njuta av den ist.. Nar du badar salta bad, vart gor du det? Hemma eller pa spa/badhus? Om hemma vad anvander du da i vattnet?
    När jag var 16 år skildes mina föräldrar och då sa det bara pang och så hade jag över hela kroppen. Då gick jag hos läkaren och solade solarium men det hjälpte inte. Sökte och blev beviljad en resa till Spanien tillsammans med andra som hade psoriasis, men det finns nog inte längre. 
    Sist det flammade upp var när jag själv separerade men inte alls i samma utsträckning som när jag var yngre. Det har helt klart blivit mindre med åren. Jag märker inte att det är på väg det bara ploppar upp.
    Sol och salta bad blir på sommaren eller att åka utomlands, det är kombinationen som fungerar.  
    Jag har alltid mer på vintern än på sommaren.  
  • Anonym (nageln)

Usch, hur fick du bukt med det efter dina foraldrars skildsmassa? Ja det ar val en av de fa positiva sakerna med att jag bor dar jag bor, solen och havet finns har. 

• Anonym (M)
    Anonym (nageln) skrev 2013-01-19 23:24:47 följande:
    Usch, hur fick du bukt med det efter dina foraldrars skildsmassa? Ja det ar val en av de fa positiva sakerna med att jag bor dar jag bor, solen och havet finns har. 
    Ja då hade jag extremt mycket. Det var ju en rätt känslig ålder och inte helt kul att vara prickig men hade inte ont av det direkt mer än att jag inte gillade att jag hade det på händerna. I vilket fall som helst så var jag den vintern först på semester i Spanien två veckor med min pappa och sen på våren i tre veckor med alla psoriasis människorna. Efter all den tiden i solen så försvann det och var borta i flera år bortsett från lite i hårbotten. 
  • Anonym (nageln)

sa solen ar sa effektiv.. Men hur ska man hantera solen? ska man sola eller bara vistas i ett soligt land? Kan man sola solarium med?

• Anonym (M)
    Anonym (nageln) skrev 2013-01-19 23:41:18 följande:
    sa solen ar sa effektiv.. Men hur ska man hantera solen? ska man sola eller bara vistas i ett soligt land? Kan man sola solarium med?
    För mig funkar inte solarium alls. För att solen ska ge effekt så måste först fjällen bort med mjukgörande kräm för de sitter som ett parasoll över kan man säga. För mig är det sola som gäller men även klimatet är av betydelse min psoriasis trivs mindre bra i kyla. 
  • Anonym (nageln)

ok. Kan man aven anvanda sig av saltskrubb, eller at det for slitande pa de fjallande omradena? tack sa mycket for dina svar!

• Anonym (M)
    Anonym (nageln) skrev 2013-01-19 23:53:02 följande:
    ok. Kan man aven anvanda sig av saltskrubb, eller at det for slitande pa de fjallande omradena? tack sa mycket for dina svar!
    Så lite så, bara glad att kunna vara till hjälpGlad
    Har tyvärr ingen aning vad gäller saltskrubb.  
Svar på tråden Nagel psoriasis och harbotten psoriasis, nagon?