• Anonym

    240 dagars regeln

    Hej. Undrar lite ang sgi. Jag har två olika jobb som jag jobbar På timmar. Blev anställd i december. Har fattat det som att man ska ha en inkomst på 180 kr per dag 8 mån innan beräknad födsel. Menar ni då att man ska tjäna minst 5400 kr i mån för att få en sgi? Jag har bf 27 september och kommer att tjäna mer än 5400 kr i mån. Uppfyller jag 240 dagars villkoret? Och ska jag skicka in mina 6 senaste lönespec sen längre fram? Tex januari-juni och så räknar ni om det till en årsinkomst. Jag kommer ju inte hinna jobba ett år. Och hur blir det om jag inte kan jobba fram till bf? Har jag rätt att sluta jobba tex sista aug och ansöka om graviditetspenning och ändå ha rätt till en sgi? Eller måste jag jobba fram till bf för att uppfylla 240 dagars villkoret?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-22 12:16
    Ska tillägga att jag inte är inskriven på arbetsförmedlingen. Måste jag vara det nu och isåfall av vilken anledning?

  • Svar på tråden 240 dagars regeln
  • Försäkringskassan

    Hej!
    Ja om du varit anställd och haft en inkomst som motsvarar mer än 180 kr per dag 240 dagar (ca 8 månader) i följd före  barnets födelse uppfyller du 240-dagarsvillkoret. 

    När du är på ultraljud hos barnmorska  - brukar vara ca v. 18-20 under graviditeten - kommer du få ett moderskapsintyg som du skickar in till Försäkringskassan. När vi fått in det skickar vi ut ett informationsbrev om föräldrapenning och en inkomstförfrågan som du lämnar till arbetsgivaren. Eventuell får du ringa in och be att få ytterligare en sådan blankett hemskickad eftersom du har två olika arbetsgivare. Du behöver alltså inte skicka in några lönespecifikationer om vi inte ber dig om det. När vi fått in uppgift om inkomst och årsarbetstid kommer vi göra en uträkning av din s.k. sjukpenninggrundande inkomst (SGI) som föräldrapenningen grundas på och om du uppfyller 240-dagarsvillkoret. 

    Om du inte kan jobba hela vägen fram till födelsen har du t.ex. rätt att ta ut föräldrapenning 2 månader innan barnet föds. Det påverkar inte din SGI. Om du har ett fysiskt krävande arbete som du inte klarar av p.g.a. graviditeten kan du ha rätt till graviditetspenning, som du nämnde. Det påverkar inte heller din SGI.

    Du behöver inte anmäla dig hos Arbetsförmedlingen under tiden du arbetar. 

    Hälsningar
    Bushra, handläggare 

  • Anonym

    Okej men hur många inkomster har man rätt att räkna med? Blev erbjuden ett till jobb idag inom landstinget. Kommer från februari till juni vara timanställd och juli augusti månadsanstölld och då arbeta heltid. Har jag rätt att tillgodoräkna den lönen också utöver mina två andra timanställningar? Kommer att jobba på alla tre jobb pararellt. Eller kommer ni bara att räkna på min senaste anställning? Det vill säga sen nya inom landstinget? Jag blir inte klok på detta :)

  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Du har rätt att räkna med de inkomster som är stadigvarande minst sex månader eller återkommande varje år tex ett säsongsarbete. När du ansöker om ersättning kommer vi att begära in arbetsgivarintyg från dina olika arbetsgivare för att kunna bedöma din inkomst.


     


    Hälsningar


     


    Amanda, handläggare

Svar på tråden 240 dagars regeln