• Ljushuvud

    Ny gruppvåldtäkt, men varför??

    Förhoppningsvis kan vi hålla tråden saklig och tonen sansad, okej?! Läser i dag i AB om en ny gruppvåldtäkt i Indien. Jag har aldrig kunnat förstå att en enda person någonsin kan tänka sig att våldta en annan men gruppvåldtäkter känns så otroligt avlägset. Nu har det varit en del nyheter senaste tiden kring detta, gruppvåldtäkter i Indien. Man intervjuar demonstranter och försöker "rapportera" från samhället, men vad är det egentligen som försiggår i det indiska samhället? Vad är det som är så sjukt att kvinnor mer eller mindre vant sig vid att bli våldtagna?! För lång tid sedan startade jag en tråd om "Kvinnans egenansvar", en tråd som stundtals var ytterst intressant men där väldigt få kunde prata om detta, utan de ställde sig direkt på tå och skrek rätt ut att männen är de skyldiga.. Visst, men det handlade inte om männen, vilket jag försökte få fram, men det kunde / ville inte många förstå. I mina ögon blir det en rätt negativ situation när man är så blint fokuserad på en sak. Men, vad är det som skulle kunna vara så fel i det indiska samhället att kvinnor mer eller mindre vant sig vid att bli våldtagna??

  • Svar på tråden Ny gruppvåldtäkt, men varför??
  • Mohaha

    Jag förstår inte vad du menar riktigt. Hur kan du säga att det inte handlar om männen?

  • Trailer trash TT

    Om det är män som våldtar så  måste det ju vara dom det är fel på..En kvinna som blir våldtagen är oskyldig..Klart som fan att det handlar om männen.Dom har noll respekt för kvinnor och lagarna i Indien är helt uppfuckade.Men man kan ju alltid hoppas att medias bevakning av Indien kan få hårdare straff för dessa djur

  • Ljushuvud
    Mohaha skrev 2013-01-22 13:09:20 följande:
    Jag förstår inte vad du menar riktigt. Hur kan du säga att det inte handlar om männen?

    Sorry, var lite otydlig... Och du läste inte så noga.. Min fråga handlade i den tråden INTE om männen! Men dagens fråga handlar om samhället,, vad är det som är så sjukt i samhället att kvinnor mer eller mindre vant sig vid att bli våldtagna?
  • Mohaha
    Ljushuvud skrev 2013-01-22 13:27:31 följande:

    Sorry, var lite otydlig... Och du läste inte så noga.. Min fråga handlade i den tråden INTE om männen! Men dagens fråga handlar om samhället,, vad är det som är så sjukt i samhället att kvinnor mer eller mindre vant sig vid att bli våldtagna?
    Jag tror inte att det går att skylla på samhället som stort utan var och en har ett personligt ansvar för sina handlingar. Alla män i Indien våldtar inte.
  • traveler

    Det enkla svaret är att de inte tycker att kvinnor är lika mycket värda. Det är så de är uppfostrade, och därför kan männen ta sig an vilka friheter som helst. Och det kommer kvävas mer än en hel generation för att ändra på det. Tyvärr

  • Mohaha
    traveler skrev 2013-01-22 14:10:32 följande:

    Det enkla svaret är att de inte tycker att kvinnor är lika mycket värda. Det är så de är uppfostrade, och därför kan männen ta sig an vilka friheter som helst. Och det kommer kvävas mer än en hel generation för att ändra på det. Tyvärr


    Men vadå "de"? Alla män eller bara alla Indiska män? Alla män oavsett om de är Indiska eller inte våldtar inte kvinnor.
  • traveler
    Mohaha skrev 2013-01-22 14:16:04 följande:
    Men vadå "de"? Alla män eller bara alla Indiska män? Alla män oavsett om de är Indiska eller inte våldtar inte kvinnor.
    Bara för att man tycker att kvinnor inte är lika mycket värda så behöver ju inte det betyda att man går och våldtar dem heller. Det finns många män i Indien som också kämpar för att öka kvinnans status i samhället men den allmänna uppfattningen i indien är att de inte har samma status som män och faller därför ofta faller för misshandel, våldtäkt och prostitution.
  • Ljushuvud
    Mohaha skrev 2013-01-22 14:16:04 följande:
    Men vadå "de"? Alla män eller bara alla Indiska män? Alla män oavsett om de är Indiska eller inte våldtar inte kvinnor.

    Det är ju det som är frågan! Varför sker detta i Indien?? Kvinnorna som intervjuas påstår ju att de hela tiden kan förvänta sig att bli våldtagna... Kvinnorna är förmodligen en del i barnens uppfostran?! Vilket leder till..?
  • Ljushuvud
    Mohaha skrev 2013-01-22 13:50:24 följande:
    Jag tror inte att det går att skylla på samhället som stort utan var och en har ett personligt ansvar för sina handlingar. Alla män i Indien våldtar inte.

    Tror du inte att olika samhällen, i olika länder, ser extremt olika ut? Att var och en har ett ansvar kanske gäller här i Sverige, men det är garanterat olika i olika länder.
Svar på tråden Ny gruppvåldtäkt, men varför??