• Ronja 551

    Rädsla för puls under träning...

    Hej! Jag har ett problem som jag tagit upp med många. Läkare, sköterskor och psykologer och kuratorer. Har än inte fått kläm på hur jag ska komma över det dock. Man kan ju alltid höra med dig? Kanske har du något bra tips?

    Jag har sedan 4årsåldern diagnosen panikångest samt hypokondri. Min panik yttrar sig alltid så att jag tror att jag fått hjärtinfarkt eller något annat livsfarligt hjärtfel. Jag är kollad otaliga gånger med både ultraljud, blodprov, EKG, syresättning, blodtryck... Även stresstest på motionscykel även om det var några år sedan. Det har aldrig hittats något som avviker med hjärtat, så det är inte där problemet ligger.

    Hur som, idag är jag medicinerad och lever normalt liv. MEN, jag är fortfarande dödligt rädd när jag känner min puls. Om jag springer omkring eller liknande.  Till saken hör såklart att jag därav har väldigt dålig kondition och tyvärr lite övervikt. Jag är dock stark och styrketränar gärna om tid och möjlighet finns. Det är det här med kondition som är svårt. När jag känner hjärtat jobba. Blir lixom livrädd att det ska sluta fungera... Har du hört något liknande någon gång? Har du kanske något tips? Jag vill så gärna kunna träna upp min kondition!

    Mvh Ronja 


  • Svar på tråden Rädsla för puls under träning...
  • Träningsexpert Elmina

    Hej

    Jag önskar att jag kunde ge dig ett bra svar, men jag har inte den utbildningen.

    Det låter som du skulle behöva prata med en psykolog igen för den rädslan du beskriver låter jättejobbig och den verkar påverka ditt liv.

    Önskar dig lycka till och ge inte upp förrän någon tar sig an ditt problem. 


Svar på tråden Rädsla för puls under träning...