• Askungen19

Billig mat

Hej.
    Jag skulle verkligen behöva tips på billiga maträtter. Behöver klara mig på högst 500 kr till mat denna månaden!
    Jag har tänkt på soppor, det är ju billigt! Men vill inte behöva äta soppa varje dag i en månad!!

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Billig mat
  • Frontline
    Askungen19 skrev 2013-01-23 13:57:14 följande:
    Bara mig ska just den femhundringen gå till :)
    Det är ju massor med pengar för en person resten av månaden..
    Blodpudding och korv gott och billigt 12-15 kronor
    potatis enkel brunsås och kycklinglår 12-15 kronor

Det finns massor billigt att äta om man letar, jag handlar ofta tidigt när dom öppnar på morgonen efter att jag har lämnat grabben på dagis, jag har köpt massor med kött och korv billigt som har bäst före dagens datum eller morgondagens, senaste klippet var entrecote för 30:- kg köpte 9 paket som jag frös in..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Pimpinellan

Kokt höns med currysås och ris

Ugnsstekt kyckling-hel kyckling kostar knappt nånting

Raggmunkskaka går-frysa och räcker till minst 3 middagar

Pannbiff gjord på blandfärs och  med mycket lök och egengjort potatismos

Rotfruktspanna med valfritt kött/fisk

• Miss Blue

När jag gör storkok, då kryddar jag bara med salt o peppar, och fryser i portionsformar. Sen när jag tar fram och värmer på då använder jag lite andra kryddor. På det viset tröttnar man inte lika lätt.

• Dandountiii

pasta och matlagnings grädde e jätte gotttt

• Askungen19

Tack för många bra tips! Glad De 500 kronorna ska räcka NÄSTA månad, den 25:e till den 25:e. Kanske inte var så tydlig med det! Flört Ni som vill får gärna fortsätta ge tips!!

• Miss Blue
    En glad tjej skrev 2013-01-23 14:19:13 följande:
    Pasta med tomatsås!!
    Ja, det är underskattat. Synd, det  är superbilligt och supergott.
  • Millejor

När vi har det snålt med pengar brukar jag baka piroger.
    Både finska rågmjölspiroger med potatismos i,  eller vanliga vetemjölsvarianten med "det som finns hemma" i. (Allt från spenat o fetaröra till lins o tomatröra)  
    Jag gör jättemånga o fryser in, kan ätas både som frukost eller mellanmål.

Eftersom att vitkålen är billig just nu så blir det coleslaw till allt.
    Eller bara "pizzasallad", fast kanske med palsternacka o morot i för att variera. 

Jag gör också thaiwok på vitkål, gul lök, morot, mungbönor, majs o "det protein som det är rea på" som jag har kokosmjölk och panangcurry i (har alltid en stor burk panangcurry hemma, kostar runt 30kr o den räcker i 2 månader för oss)

Kålpudding är också billigt. Med potatis och gräddsås. (& lingonsylt) Jag gör en vegetarisk variant med kinafärs istället för köttfärs. (En burk kostar 18kr här, jag häller ut innehållet i matberedaren, kastar i 2-3 gullökar, mixar och häller i 2 dl kokt ris, varvar med stekt vitkål o slänger in i ugnen i en halvtimma. Räcker till matlådor till både mig o maken i en hel vecka)  

Hemgjord pizza är ju också ganska billigt och räcker i flera dagar. Kanske med tonfisk, curry och ananas? Vi brukar göra två stora plåtar så att vi har matlådor länge. 

Just nu är jag inne på ugnspannkaka med äpple! Superbilligt och jättegott, enligt mig. 

Jag gillar faktiskt även att baka kanelbullar när vi inte har jättemycket pengar. För att det är trevligt att ha någon slags fika att bjuda på, eller kanske mumsa på under helgen. Och jag bakar ändå ganska mycket matbröd, så jag brukar ha mjöl och sånt hemma.

Svar på tråden Billig mat