När vi har det snålt med pengar brukar jag baka piroger.
Både finska rågmjölspiroger med potatismos i, eller vanliga vetemjölsvarianten med "det som finns hemma" i. (Allt från spenat o fetaröra till lins o tomatröra)
Jag gör jättemånga o fryser in, kan ätas både som frukost eller mellanmål.
Eftersom att vitkålen är billig just nu så blir det coleslaw till allt.
Eller bara "pizzasallad", fast kanske med palsternacka o morot i för att variera.
Jag gör också thaiwok på vitkål, gul lök, morot, mungbönor, majs o "det protein som det är rea på" som jag har kokosmjölk och panangcurry i (har alltid en stor burk panangcurry hemma, kostar runt 30kr o den räcker i 2 månader för oss)
Kålpudding är också billigt. Med potatis och gräddsås. (& lingonsylt) Jag gör en vegetarisk variant med kinafärs istället för köttfärs. (En burk kostar 18kr här, jag häller ut innehållet i matberedaren, kastar i 2-3 gullökar, mixar och häller i 2 dl kokt ris, varvar med stekt vitkål o slänger in i ugnen i en halvtimma. Räcker till matlådor till både mig o maken i en hel vecka)
Hemgjord pizza är ju också ganska billigt och räcker i flera dagar. Kanske med tonfisk, curry och ananas? Vi brukar göra två stora plåtar så att vi har matlådor länge.
Just nu är jag inne på ugnspannkaka med äpple! Superbilligt och jättegott, enligt mig.
Jag gillar faktiskt även att baka kanelbullar när vi inte har jättemycket pengar. För att det är trevligt att ha någon slags fika att bjuda på, eller kanske mumsa på under helgen. Och jag bakar ändå ganska mycket matbröd, så jag brukar ha mjöl och sånt hemma.