Pseudotvillingar och dagis
På frågan hur jag skulle ha gjort? Vi har 14 månader mellan barnen och de var hemma båda två till de var ca 3 1/2 och dryga två. Det har varit superroligt! Syskonen är de bästa vänner och har tvärtemot vad många tror om barn som inte börjat på dagis som bebisar både social kompetens (efter ålder såklart) och lätt att vänta på sin tur och dela saker. De kan mer vad gäller läsa/skriva/räkna/rita/pyssla ex än vad många av deras jämnåriga kan. De är kanske lite blygare än många nadra men det ycker jag inte är ngt problem. Ser det snarare som positivt att de inte kastar sig i första bästa vuxens famn. Personligen skulle jag inte lämna storasyskonet på dagis för min egen/pappans skull, för storasyskonets skull och för småsyskonets skull. Jag tror aldrig att de skulle ha haft så fin relation om storasyskonet hade gått på dagis i princip hela den tid som lillasyskonet hade vakentid under det första 1-1 1/2 året (här får barnen vara 30 h/v när föräldrarna är föräldralediga). Istället för att stressa till dagis har vi kunnat göra härliga utflykter, umgås med vänner och andra barn, med farmor och inte minst med varandra!
Jag förstår inte varför man gör på annat sätt därmed inte sagt att jag inte respekterar andras beslut.