• jalwi

Pseudotvillingar och dagis

Hej! Har en dotter som kommer att vara 14 månader när hennes syskon kommer i juni. Min plan var att äldsta barnet skulle börja dagis i aug då hon är c:a 1,5 år. Givetvis kommer hon att dra hem alla möjliga baciller och frågan är hur det påverkar den lilla som då kommer vara c:a 3 mån. Samtidigt tycker jag det är synd om hon inte ska få gå på dagis några timmar i veckan då jag tror att hon kommer gilla det, hon har en ganska hög aktivitetsnivå och kommer inte vara nöjd med att "bara vara hemma dagarna i ända" Men jag vill inte att den lilla ska utsättas för massa onödiga baciller och virus. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Pseudotvillingar och dagis
  • BeccaGrodan

Jag hade behåller den "stora" hemma, om inte under hela föräldraledigheten så iaf kanske första halvåret!

• mrsStatham

Jag hade kört förskola. Det är viktigt att barn får träffa andra barn och det värdesätter jag högre än att hindra en kanske eventuell förkylning.

Bara två saker är oändliga
  • HWR

Min äldsta var 18 månader när lillasyster kom och började på dagis när hon var 19 månader. Hon gick då 15 timmar i veckan och det gick jättebra! Visst, hon drog hem en massa dagisbaciller....men hon hade kul på dagis. Roligare än att bara vara hemma med kolik-syster som bara ammade hela tiden.

• mrsStatham
    BeccaGrodan skrev 2013-01-23 15:10:50 följande:
    Fast träffa andra barn kan man väl göra ändå? :)
    Det är inte alls säkert att man kan.
    Speciellt inte i "ordnade former" där barnen lär sig samarbeta med ett pedagogiskt sätt.  
    Bara två saker är oändliga
  • Flickan och kråkan

Jag har 16 månader mellan våra pojkar. För oss var det en självklarhet att ha dem hemma tillsammans när det var så tätt mellan dem. Storebror började ett halvår före sin lillebror, som 3-åring. Lillebror började vid 2,5. Det är ju en av de absoluta fördelarna med att ha barn tätt, man har möjlighet att ha dem hemma relativt länge. 1,5-åringar lär sig inte hur man beter sig socialt av andra 1,5-åringar utan av vuxna som vägleder. Trots att våra börjat sent så har de haft mycket lätt för allt sådant som turordning, lyssna på andra etc. Jag upplever snarast att de är de barn som börjat senare (i alla fall på vår förskola), och det är en hel del som börjat senare än våra, som har lättast med just den biten. Inget av våra barn (har två väldigt olika barn) har haft behov för egen del av förskola då de börjat. Vi hade det dock som föräldrar då vi behövde börja jobba mer. För deras del så har behovet kommit närmare 4-årsåldern. 

• Lil sis

Nu har jag fem år mellan ettan och tvåan så då blir det ju lite annorlunda, en 5 åring har ju behov av dagis på ett helt annat sätt bla för social utveckling. Men jag tänker att om inte annat så kan det ju faktiskt vara skönt för dig med lite "avlastning" och bara ha en att se efter speciellt när de är så tätt. Detta resonemang upprör kanske en del, men jag tror det är bra att vara lite ego ibland som mamma och inte alltid sträva ihjäl sig efter att leva upp till fröken duktig jämt och ständigt. Inget barn har dött av att bli passad av någon annan någon timme hit eller dit.

• mandelblomma

Ärligt talat, vad ska en 14 månader har för behov av kompisar som du själv inte kan tillgodose.
    Njut av den här tiden när ni slipper passa tider och slipper dra hem baciller.
    Dagis är bra men inte nödvändigt när man är så liten.....

• TaSe

Jag kan inte annat än att hålla med mandelblomma. En 15-månaders har absolut inget behov av förskola. Njut av småbarnstiden hemma istället.

Svar på tråden Pseudotvillingar och dagis