• Anonym (deprimerad)

Hjälp mig att hitta ett lugnt jobb som passar mig! Ett jobb man mår bra av.

Jag har börjat en högskoleutbildning nu är både ganska lång och väldigt krävande. Överhuvudtaget känner jag bara att jag inte är i form för det här just nu.. jag mår jättedåligt, är deprimerad, har noll ork och motivation, gråter och så på toppen av det har jag social fobi. Inget funkar bra just nu känns det som och jag vill bara gömma mig under en sten.. jag känner mig inte alls mogen eller redo för en sån här krävande utbildning som dessutom är helt ny för mig. Aldrig gjort något sånt här tidigare. 

Det här får mig att börja tvivla på om jag valt rätt, om jag borde avvakta tills jag mår bättre, eller vad jag egentligen ska göra?

Finns det några andra jobb ni kan tipsa mig om kanske? Jag skulle gärna ha ett lugnt jobb som får än att må bra. Diffust va? Nej, men okej.. många jobb är stressiga och till viss del är det helt okej med mig. Med lugnt menar jag nog lite mer att man sitter för sig själv, skriver (eller vad man nu gör?) och bara sköter sig själv helt enkelt. Helst inte för lång utbildning och helst inte för mycket typ "stå i kassan"-jobb med allt vad det innebär om ni förstår vad jag menar. Jag gillar djur, barn och att skriva.

Undertextare tycker jag verkar jättekul, men det kanske är för svårt att få jobb som det? Någon som vet? Finns det annars andra liknande jobb? Där man skriver eller använder sig av språk (kan dock bara svenska, engelska)?

Snälla, hjälp mig... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-23 16:28
    natur gillar jag också* alltså inte naturvetenskap utan mer att vara ute osv. Att baka är också kul.

Det behöver inte vara skrivarjobb där man sitter på röva på ett kontor, utan det kan också vara att man är ute mycket och arbetar med människor också. Egentligen är jag öppen för båda.

Bara det är lättsamma jobb i en miljö där man kan trivas om man är lite.. ja.. känslig som jag är. :P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-23 16:29
    Sen känner jag att jag egentligen inte passar för det här med att plugga flera år på högskola, om man nu får säga så. Jag skulle önska att det gick att hitta en yrkesutbildning, folkhögskola eller något sådant.

• Svar på tråden Hjälp mig att hitta ett lugnt jobb som passar mig! Ett jobb man mår bra av.
  • Kjell2

Egenföretagare som t ex författare, översättare, hantverkare, konstnär
    Processövervakar
    Vissa maskinförarjobb, t ex köra skogsmaskin

• Anonym (deprimerad)
    Kjell2 skrev 2013-01-23 16:30:46 följande:
    Egenföretagare som t ex författare, översättare, hantverkare, konstnär
    Processövervakar
    Vissa maskinförarjobb, t ex köra skogsmaskin

Tack för tipsen! Författare och konstnär verkar för svårt att bli. Vill inte välja ett yrke där det är för svårt att få jobb. Maskinjobb är nog inte min grej!
  • Anonym (deprimerad)

Skrivarjobb eller "härliga djur- och naturjobb" skulle kunna vara något. Men vad finns egentligen? Och kan man ö.h.t. bli NÅGONTING *slita hår* utan att behöva gå flera år på högskola. Jag vet inte om det är något för mig tyvärr...

• Anonym (M)

Min sponana tanke var att hunddagis kanske är något för dig. Jag har ingen erfarenhet av det själv, men jag tänker att det kan vara ett rätt lugnt och mysigt jobb. Inte lugnt på det sättet att man mest går och gör ingenting, men att det inte är så mentalt påfrestande.

• Kjell2

Skogmästare
    Veterinär
    Lantbruk
    Djurvårdare
    Vaktmästare
    Något på en plantskola

Nästan alla jobb är på ett eller annat sätt stressiga. Något skall med jämna mellanrum göras och levereras. Du bör nog fundera lite på vad du stressar över. Har du t ex ett skrivjobb förväntas du producera texter med jämna mellanrum och ibland med hård deadline.

• Anonym (Pixie)

Vad får du för hjälp för din sociala fobi?

• Anonym (been there)

Jag har också känt så under min långa krävande högskoleutbildning. Det slutade med att jag tog studieuppehåll och jobbade. Jag jobbade på ett äldreboende då. Det är ju ett jobb som kan vara stressigt, men det är ändå ingenting mot den pressen som jag hade på utbildningen då. Det var jättebra för mig. Jag fick tid att varava ner, kunna vara ledig på fritiden och faktiskt ha ett normalt liv. Efter ett år började jag sakna utbildnigen och jag insåg att det trots allt var det jag ville göra så jag fortsatte och är nästan klar nu... Menar bara att du inte behöver stänga några dörrar heller :)

Jobbtips är det ju svårare med som andra redan har sagt så är det ju stress och krav i många jobb...Jag vill bestämt avråda från veterinär och jägmästare (skogmästare) iaf båda är långa och mycket krävande utbildningar. 

Jag funderar på biomedicinsk analytiker? Jobba på labb är inte så stressigt... Optiker? Turistguide skulle ju funkar med ditt naturintresse men det är fruktansvärda arbetsvillkor och korta säsongsanställningar och dålig lön vilket ju också ger en massa stress... bibliotekarie kanske? (men där är det svårt att få jobb förstås) läkarsekreterare? vaktmästare och djurvårdare är tips från tidigare som jag tror på.   

• Anonym (deprimerad)

Djurvårdare låter intressant! Har hört talas om det men förstår inte exakt skillnaden mellan det och djursjukskötare. Har du någon aning? Läkarsekreterare har jag också tänkt på, men jag vill isåfall ha ett renodlat sekreteraryrke. Går det att få? Vill inte stå i kassa eller något sådant. Finns det fler sekreteraryrken? Jag kan säkert ta paus och skjuta upp pluggandet 1 år men det känns bara som att jag är för gammal för det oavsett vad jag tycker. Då är jag klar när jag är 25,5 år....

• Anonym

Jag tyckte om tiden som städare. Lite stressigt emellanåt, men man kunde gå och tänka medan man pysslade med det man skulle, arbetade ensam men hade folk omkring. Inte särskilt välbetalt dock.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-23 22:27:44 följande:
    Jag tyckte om tiden som städare. Lite stressigt emellanåt, men man kunde gå och tänka medan man pysslade med det man skulle, arbetade ensam men hade folk omkring. Inte särskilt välbetalt dock.
    Jag hade/har depressioner och ångest. 
Svar på tråden Hjälp mig att hitta ett lugnt jobb som passar mig! Ett jobb man mår bra av.