• Potenza adeguata

Vetefri kost HJÄLP!

Hej,
    Just nu är jag gråtfärdig.
    Jag vill byta till vetefri kost. Men när man googlar vetefritt osv så kommer det bara info om veteallergier.
    Och jag hade behövt ha RECEPT på vetefria maträtter, så jag slipper gissa mig fram till vila maträtter jag kan äta och inte. 
    Och jag är kräsen, vill helst bara ha svensk mat, så recepten på internet är inte OK.

Och nej, jag har inte råd att gå till en kostrådgivare.  

Jag är hungrig!!  

• Svar på tråden Vetefri kost HJÄLP!
  • lövet2

Det är rätt enkelt egentligen. Skippa pastan och håll dig till ris och potatis. Sedan tar du en bit kött eller fisk och kokar/steker. Sky kan du ha till, men strunta i såsen om du inte kan göra en utan vetemjöl. Grönsaker till och så är det bara och äta!

• Potenza adeguata
    lövet2 skrev 2013-01-23 17:43:33 följande:
    Det är rätt enkelt egentligen. Skippa pastan och håll dig till ris och potatis. Sedan tar du en bit kött eller fisk och kokar/steker. Sky kan du ha till, men strunta i såsen om du inte kan göra en utan vetemjöl. Grönsaker till och så är det bara och äta!
    Men blir inte det ganska tråkigt i längden ?
    Jag är van vid att göra grytor och korvstroganoff osv  :( 
  • lövet2
    Potenza adeguata skrev 2013-01-23 17:45:31 följande:
    Men blir inte det ganska tråkigt i längden ?
    Jag är van vid att göra grytor och korvstroganoff osv  :( 
    Min dotter tycker inte det är tråkigt. Exempel från hennes matsedel är t ex
    *Kyckling o ris
    *Fläskkotletter o potatis
    *Falukorv o potatismos (om du köper något som är märkt Falukorv, så är det inget vete i)
    *Köttbullar o potatis (använd havregryn i köttfärsen i stället för veteströ)
    *Älgstek o potatis
    *Nötgryta m ris (ingen redning, men dottern använder krossade tomater för att få grytan tjockare)

Variera salladen på en massa olika sätt också, så blir det mer omväxling i kosten.
  • Superba Supernovan

Men googla glutenfritt så får du ju massor av recept. Har aldrig hört någon säga att de äter vetefri mat, förmodligen därför du inte för några träffar.... ð??³

• Aileen Allannah

Gör grytor och korv stroganoff då, men i stället för vetemjöl (om du använder det att reda med) så tar du Maizena. Lätt som en plätt.

Svar på tråden Vetefri kost HJÄLP!