• Anonym (Less)

Förstår inte!!

Behöver verkligen tips och råd!
    Nu har det verkligen gått upp och ner :( Har inte skrivit på ett tag här... Varit här på ett bra tag då detta suger musten ur mig.
    Jag påbörjade en vårdnads och umgänges process i början av november förra året.
    Vi separerade min fd och jag för strax över 1 år sen. Vi har en dotter på 3 år tillsammans. Jag är boendeförälder och han umgänges. Vi provade att ha varannan vecka i ca 1,5 månad i början men det fungerade inte av flera anledningar en varav att han skulle börja jobba och då jag är sjukskriven finns ingen möjlighet till dagis.
    Sen hade han varje helg men det ändrade vi på då han ljög för att slippa ha henne och då fick jag nog. Han är väldigt oengagerad och frånvarande och det är en stor sorg. Han flyttade iallafall till en annan kommun med sin nya som också blev gravid 1 månad in i förhållandet.
    Jag har försökt gång på gång att erbjuda mer umgänge men det blir bara bråk. Vilket jag inte begriper.. Jag menar bara väl och vill få det att fungera men han anser att allt är mitt fel och att jag inte ska få som jag vill.
    Vi var upp i tingsrätten i början av november där jag fick en smärre chock. Han vill ha henne på heltid. Detta var dock så långsökt att det inte ens togs upp. Dock fick han på egen begäran mer umgänge interimistiskt. Från fredag till söndag ...ville han nu ha fredag till måndag morgon plus onsdagen innan där till torsdag morgon. Jag motsatte mig inte utan gick med på det.
    Nu till problemet.. Detta varade i ca 3 månader. Fick samtal från min advokat att han inte vill ha henne på onsdagar längre då det blir för "hattigt". Inser man det efter 3 månader?! Borde man inte tänkt efter tidigare. Hattigt ja men jag har inte märkt något negativt alls hos dottra utan hon blir glad att träffa pappa. Till det andra som nu framgått och som jag verkligen inte begriper. Han har inte umgänget hemma. Han har henne alltså hos sina föräldrar när han har umgänge. Hon har på 3 månader alltså inte varit i deras gemensamma hem och han åker ensam med henne till föräldrarna istället för att åka med hela familjen. Hon har nu fått ett syskon som är över en månad gammal och som hon inte ens träffat. Jag får känslan av att vår dotter inte är välkommen och helt utesluten ur familjen. Har försökt prata med honom om detta men han ljuger gång på gång. Har gått så långt att jag kommit på honom att gå runt stationen utan att jag ska se honom så att han ska komma ut på "rätt" sida och det ska se ut som om de varit i deras gemensamma hem. Detta är helt absurt!
    Vår dotter är dessutom väldigt negativt inställd till denna kvinna så jag undrar ju vad som hänt. Är hon så jobbig att ha att göra med? Han har vid flera tillfällen sagt att hon har ett onormalt beteende och att det är något fel på henne.. Så jag ringde barnpsykologen på BVC och vi fick ett möte. Han kom 10 min innan mötet på 1 timme var slut. Där hon konstaterade att hon har ett helt normalt beteende. Hon är lite vild som de flesta 3 åringar men normal.
    Så... Min advokat och jag erbjöd honom nu torsdag till måndag. Då han lämnar henne här innan jobbet på fredag och hämtar efter jobbet ( precis som om hon skulle gå på dagis). Då blir det inte hattigt och han har henne i ett streck så att säga. Nej han tyckte det var samma sak. Så., att ha haft umgänge har han nu tagit bort och vill alltså inte ha mer just nu. Men han hävdar fortfarande att han ska ha henne på heltid så fort hon fått dagis och då ska hon gå från 07:30 till 17:00 varje dag. När hon fått dagis, dagis, dagis och dagis. Ska det inte handla om att vilja vara med sitt barn?! Tycker dessutom hans ombud borde avråda honom från div beslut då jag tycker detta trots nada utbildning fan inte är klokt!
    Hoppas ni orkar läsa och ge feedback

• Svar på tråden Förstår inte!!
  • Anonym (Förstår!)

Oj vad jobbigt det låter. Förlåt men det låter ju inte som han överhuvud taget ska träffa sin dotter. Låter ju ännu mer konstigt att hon inte får träffa sitt halv syskon.
    Vet du om hon och din förre dettas sambo träffats?
    Jag menar är man tre år kan man väl ändå inte va så jobbig....

Stå på dej och håll på ditt. Dagis är ju inte lösningen på ert problem utan han är ju det stora problemet och borde veta att ta ansvar......

Som sagt stå på dig och hoppas att det som händer blir det bästa för dej och din dotter......

Styrke kramar till dig!!!!

• Anonym (Less)

Tack så jättemycket för ditt svar. Nej hans sambo har inte träffat vår dotter sen i november. Hon följer inte med till föräldrarna vilket jag tycker är rätt udda.

Denna kvinnan verkligen avskyr mig och det finns ingen anledning. Jag har aldrig ens pratat med henne. Vi har träffat på varann 1 gång när han valde att ta med henne på samarbetssamtal vilket är rätt olämpligt enligt mig.

Jag grubblar sönder mig pga detta. Varför åker han inte hem med sitt barn till den nya familjen?! Jo hon är intensiv, envis och trotsig men hon är ju 3 år och denna kvinna har dessutom barn sen innan och borde förstå detta.

Att ändra umgänget har inget med att min dotter skulle må dåligt av att "åka mellan mamma och pappa". Jag om någon hade märkt det och då tagit upp det. Jag är oerhört bekymrad :(

Avsäger sig en del av umgänget , aldrig bett mig om extra tid och jag har frågat många gånger om han vill ha extra dagar. Nej då är det för att jag anser att hon är jobbig, allt är mitt fel och jag som ville ha det såhär. Nej! Jag protesterade inte över detta umgänget han ville ha och dessutom frågat om extra. Vad gör jag för fel?!

Så fort hon får dagis så vill han ha heltid..

• Anonym (Förstår!)

Men alltså vad har dagis för betydelse i detta??? Jag förstår inte.

Jag är själv från skilj och har barn med x-et som han envisas med att ha varaann vecka. De är större än ert barn men kanske större anledning att de får välja. Den lilla i det förhållandet är på gränsen till att gå på fritids och jag går hemma eftersom jag har en ny liten i ett nytt förhållande. Dottern vill inte gå på fritids men xet envisas med att ha fritids varannan vecka. Tyvärr e hon för liten för att välja själv var hon vill bo.

Tycker det är konstigt när man som förälder inte kan se utifrån barnen bästa...

• Anonym (Less)

Oj :( ja då förstår du mig. Har ni varit på samtal eller i Rätten?Han är ingen dålig pappa bara lite slö om man säger så. Han har dålig koll och är oengagerad fast jag vet ju att han älskar henne. Jag tror han är väldigt styrd från flera håll. Vet själv när hi levde ihop att det var som att ha ett extra barn. Hans ursäkt nu angående onsdagen är att hon inte ska åka mellan mamma och pappa. Hallå! Hans eget förslag och hon har inte mått dåligt..

Något stämmer bara inte.. Vad har hon emot vårat barn? Är det pga mig? Knappast att jag är ett hot men hon verkar känna så. De har ju fått barn och jag lever också i en ny relation. Vet att hon inte tyckte om när han hade varje helg och beklagade sig. Detta utifrån ett sms som råkade skickas till mig istället.

Man kan ju bara utgå ifrån sig själv egentligen. Skulle min nya partner ha barn sen innan är det ju självklart välkommet och detta är hemma med. Även om barnet anses "jobbigt" så är det ju ändå "bara" varannan helg.

• Anonym (Less)

Glömde! Jo det är ett jävla tjat om dagis HELA tiden. Att hon måste gå. Det är ju ändå inte han som tar hand om henne. Tror han har en baktanke ned detta.. Att ha boendet så han kan sätta henne på dagis från morgon till kväll precis där de bor. I en annan kommun. Hans beteende säger ju klart och tydligt att han vill inte ha henne för att han saknar henne och vill vara med henne. Då avsäger man sig inte umgänge utan snarare vill utöka det

• Anonym (Förstår!)

DEt e så tråkigt att läsa hur han beteer sig...

Nej vi har inte varit så långt. Vi har varit på soc p.g.a vissa omständigheter. vI SKULLE GÅ DIT GEMENSAMT MEN HAN HADE RINGT ÅTER BUD OCH det tyckte soc va ok för han ville ha enskilt samtal med dem trots att det va han som gjort bort sig. Jag va något förbannad om man säger så.... SEn ville han att vi skulle gå på vad e det d heter familje rådgivning tillsammans, grejejn va bara att han varit där också och haft enskiljt samtal så det va sååååå synd om honom. Efter det har jag inte varit där men enligt rykte va han tvungen att gå dit fler gånger men jag tänker inte sitta där och bli förnedrad när det va han som gjorde bort sig från början. Långstint kanske men jag tänker inte ta det.

Så fort jag i fråga sätter nåt så säger han bara  att han älskar sina barn. Det vet jag att han gör men gång på gång klantar han till det men barnen blir absolut inte lidande eller så men han beter sig så klantigt som sagt.

DEt enda jag vill är att barnen mår bra.

Ja absolut känns det som ditt ex har nån baktanke med att flickan ska gå på dagis... Jag förstår inte hur han kan låta sin nya styra hur,när och var han får träffa sin dottre för det är så det känns på det du skriver..

Vet du hur du ska gå vidare med detta eller?

• Anonym (Förstår!)

KOm bara på en annan sak me. Du säger att han vill ha henne på heltid när hon har dagis och sen lämna henne där hela dagarna.
    Är det pengar för flickan han vill ha? Va bara en tanke....

• Anonym (abc)

TS: Varför tror du att han skulle få boendet?

OM det tillåts att man har två olika dagis, eller om han kan köra emellan och lämna och hämta på sina veckor så kan han på sin höjd få vv.

MEN aldrig att han får vv om han inte bor med flickan i sitt eget hem utan ska bo hos sina föräldrar de veckorna. Då kommer ju rätten anse honom sinnessjuk eftersom det skulle betyda att han frivilligt bara bodde med sitt yngsta barn vv också. (Och sin nya sambo).

Varför skaffar du inte dagis till flickan i närheten av där du bor? Då får du ytterligare en fast punkt för henne som inte tingsrätten kommer att kunna bortse ifrån.     

• Anonym (Less)

Nej jag tror inte han kommer få boendet men det är det han vill ha. Trots att han inte ens vill utöka umgänget och nu tagit bort en del av umgänget dessutom. Dagis kommer bli vid mig. Hon är skriven hos mig och varit det hela tiden sen hon föddes. Rätten gav mig rätt att söka dagis här. Jag tror varför han vill ha boendet är för att han vil slippa pendla och kunna sätta henne på dagis där han bor. Han är ju som sagt inte särskilt intresserad av att träffa henne oftare

• Anonym (Less)

Hur kommer familjerätten och tingsrätten se på detta?! Det har nu gått snart 2 månader och hon har inte träffat sitt syskon än. " inte funnits tid". Han bor ju där!!

• Anonym (Less)

Menade., kommer de tro på att han tog bort umgänge för att det blev för "hattigt"? Jag vet ju vart skon klämmer och det har inget att göra med att umgänget skulle vara dåligt för henne. Jag om någon skulle ju märkt det.

• Anonym (Förstår!)

Hej !!!

Har tänkt på dej de senaste dagarna och undrar hur det går för dej?

Skickar ett gäng styrke kramar

Svar på tråden Förstår inte!!