Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

Hur mycket väger era 10-åringar?

Min är 134.5 cm och väger 25 kilo. Tror han är ganska liten?

Lugn och fridfull, absolut ingen pubertet på gång. Lite tjurig ibland men det är nog bara hans personlighet. 

• Rocket Mania
    Tuffen skrev 2013-01-26 21:56:24 följande:
    Ja, han måste vara väldigt liten i förhållande till klasskompisarna. Min 6-åring är större, och han är ändå ingen jätte. 
    Haha, nej så liten är han inte. Däremot är din 6-åring väldigt stor.

Om man går efter vanliga centilongskalor som butiker har är 134 = 9 år och en 6-åring är 116  
  • Rocket Mania
    Tuffen skrev 2013-01-27 09:54:43 följande:
    Min 6-åring är INTE störst i sin klass, och han drar storlek 134..... :)
    Nej det må så vara men det är fortfarande inte "normalstort". Enligt WHO´s kurvor ligger en 6-åring som är 134 cm lång låååååångt ovanför SD +2 (normalspann 106-125 cm med SD "normal" på 116 cm)

Och nej, det betyder inte att det är fel på barn som ligger utanför kurvorna men du får nog omvärdera lite och inte utgå från dina egna barn som standard när de ligger så långt utanför alla kurvor. Enligt samma kurva är en "normal" 10-åring 138 cm (spannet går mellan 126-152 cm). 
  • Rocket Mania
    Tuffen skrev 2013-01-27 12:04:41 följande:
    Det tycks vara ganska stor skillnad på tjejer och killar, generellt. Tjejerna i sonens klass är små, med ett undantag, och killarna är överlag ganska stora. Min son är inte ens en av de längsta, tror jag. Därför förvånar era svar mig. Men, men, så kan det vara. 
    Det roliga är att det där brukar ändra sig i 2-3:an. Då drar tjejerna iväg!
Svar på tråden Hur mycket väger era 10-åringar?