• Humla85

Vaknar tidigt

Min 4½månaders har sovt väldigt bra från början, vaknat för att äta och sedan somnat om. Men den senaste veckan har han börjat vakna tidigt och är då pigg. Jag skulle vilja ha tips på hur jag får honom att sova lite längre på morgnarna.

Tidigare sov han såhär:

Vaknar ca 8
    Sover 10 - 10:30
    Sover 12:30 - 15:30
    Sover 17:15 - 17:45
    Somnar för natten ca 20
    Vaknar en gång under natten för att äta, ca 3

Jag har testat att mata en gång till när han vaknar (ca 5-5:30) men det resulterar bara i att han blir ännu piggare, och han är inte direkt hungrig men äter litegrann.

Sover han för mycket på dagen? Lägger sig för tidigt? Han är inte en sån som somnar av sig själv där han är, utan helst i vagnen på promenad eller jämte mig i sängen.

Eller är det bara att gilla läget?

• Svar på tråden Vaknar tidigt
  • Natulcien
    Humla85 skrev 2013-01-24 16:12:33 följande:
    Eller är det bara att gilla läget?
    Ja...jag skulle tro det... sömnbehovet ändras ju hela tiden det första året...

Vår son hade också en period av tidigt vaknande runt 5 mån. Men för oss funkade det att amma och ligga tätt bredvid och hålla det mörkt. Då somnade han om efter ett tag, och det gick över efter ca 2 veckor...
  • skogsvitter

Det kan ju vara så att han behöver mindre sömn nu, det brukar ske ganska plötsligt och det är ofta man inte hänger med. Rutinerna kan ruckas åt både det ena och det andra hållet, då gäller det att man styr upp så att det blir bra igen genom att minska eller justera om dagsömnen. Vad jag minns var 4-5 mån just en sådan ålder där de plötsligt minskade sitt sömnbehov jämfört med när de var yngre. Runt 9 månader brukar också vara en sådan ålder då de minskar ner sömnen ytterligare ett steg.

• skogsvitter

Kan ju såklart också vara som Natulcien skriver att det snart går över igen. Det är ju en utvecklingsfas just nu som brukar vara jobbig och det är inte ovanligt att den påverkar sömnen på olika sätt. Våra har också haft perioder med tidiga mornar som gått över av sig självt, då har vi dock tydligt märkt att de inte varit utvilade eftersom de ballat ur ganska omgående igen för att de varit för trötta för att orka med. Hela dagen blir då förstörd eftersom de redan från start har fått för lite sömn som då är svår att ta igen.

• Humla85

Tack för era svar. Jag har lyckats få honom att somna om men det tar 1-1½ timme och då är ju klockan nästan 7... då kan han sova någon halvtimme till. Jag har det mörkt och försöker få honom att somna om både i sin säng och i vår, men han verkar helt enkelt för pigg.

Men det känns också trist att behöva väcka honom när han har sin långa vila på eftermiddagen, bara för att han ska sova längre på natten. Men börjar jag att gå upp vid 5 halv 6 så känns det som att vi börjar vända på dygnet och det vill man ju inte...

• skogsvitter

Känns trist att väcka? Tjaa men välkommen till verkligheten med små barn
    Alltså du väljer ju själv om du vill att ditt barn ska sova på dagen eller på natten (har läst ordentliga skräckexempel där bebisar helt vänt på dygnet för att föräldrarna helt enkelt är för lata) och din bebis sover väldigt mycket dagtid, helt klart. Våra har sovit ungefär 1½ timme, max 2, på dagarna i den här åldern. Ett gigantiskt 3-timmarspass så sent på eftermiddagen plus en powernap efter det, det lär du i vilket fall behöva korta ner rätt så snart. De är inte nyfödda för evigt vet du, snart kommer han knappt sova alls på dagarna!

• ModestyBlaze

Hej,

När min son var 4 mån sov han 
    12 tim natt
    45 min fm lur
    2 tim middagslur
    45 min em lur.

När jag tittar kan jag tycka att din långlur är lite för lång, kanske väcka efter 2 timmar och sen tidigarelägga den sista luren med 1 timme.

Sen vid 5 mån sov han

12 tim natt
    45 fm lur
    1,5 dagslur
    45 min em lur.

Så det är en aning för mycket sömn på dagen för min smak. Att bara minska med 30 min kan göra all skillnad och lägga sista luren 30 min tidigare.                

• Humla85

Tack för tipsen!

Ska testa att korta ner eftermiddagsvilan och att lägga sista tuppluren lite tidigare, så får vi se om det blir någon skillnad.

Är medveten om att den sena tuppluren nog snart måste tas bort helt, men än så länge somnar han ganska lätt på kvällen och blir gnällig/övertrött utan den, och måste läggas ännu tidigare...

• lövet2

I ditt ställe skulle jag bara låta honom vara. I den åldern ändrar de tider och vanor stup i kvarten, så det dröjer säkert inte många dagar innan han börjar vakna senare igen ...

• Humla85

Kanske lite tidigt att utvärdera, men under den senaste veckan har han ibland vaknat av sig själv redan efter en timme eftermiddagsvila. Detta har dock inte haft någon direkt effekt på nattsömnen, mer än att han är väldigt trött på kvällen och somnar snabbt. När han vaknar på morgonen är lite olika, men sover oftast ca 12 timmar. De eftermiddagar han vaknar tidigt får han sova en liten stund till tidig kväll, sover han lång eftermiddagsvila får han vara vaken till läggdags. Vi kör på så får vi se hur det utvecklar sig :)

• Tjej78
    Humla85 skrev 2013-02-01 17:02:01 följande:
    Kanske lite tidigt att utvärdera, men under den senaste veckan har han ibland vaknat av sig själv redan efter en timme eftermiddagsvila. Detta har dock inte haft någon direkt effekt på nattsömnen, mer än att han är väldigt trött på kvällen och somnar snabbt. När han vaknar på morgonen är lite olika, men sover oftast ca 12 timmar. De eftermiddagar han vaknar tidigt får han sova en liten stund till tidig kväll, sover han lång eftermiddagsvila får han vara vaken till läggdags. Vi kör på så får vi se hur det utvecklar sig :)

Hur har det utvecklat sig? Min dotter är så här och jag börjar också undra hur det ska sluta..... Vaknar vid 05.30 Vilar 30 min 7.00-7.30 Ny vila 30 min 9.30-10.00 Sover lunch 12-14, ibland 14.30 Vila 30 min 17-17.30 Somnar för kvällen 19.30-20.00 Jag kan inte ta bort de sista 30 min, då lur det katastrof vid 18 med skrik och gråt och det kan då ta 2 timmar att söva henne. Sen när det gäller att natta vid halv åtta, åtta det går inte att ändrades tiden, det är precis som om hennes dygnsrytm är från halv sex, sex på morgonen till halv åtta, åtta på kvällen, är väl bara att acceptera, eller??
  • Humla85

Han vaknar fortfarande rätt tidigt, mellan 6-7. Det är svårt att ta bort eller förkorta tupplurarna på dagen då blir han jätteledsen. Tror att det bara är att ställa in sig på tidiga morgnar just nu. Inatt fick hans pappa ta hand om honom och jag sov i ett annat rum så jag fick sova utan avbrott, så skönt :)

• Tjej78
    Humla85 skrev 2013-02-27 11:20:11 följande:
    Han vaknar fortfarande rätt tidigt, mellan 6-7. Det är svårt att ta bort eller förkorta tupplurarna på dagen då blir han jätteledsen. Tror att det bara är att ställa in sig på tidiga morgnar just nu. Inatt fick hans pappa ta hand om honom och jag sov i ett annat rum så jag fick sova utan avbrott, så skönt :)

Vilken snäll pappa han har :)
  • Humla85
    Tjej78 skrev 2013-02-27 11:24:09 följande:

Vilken snäll pappa han har :)
    Ja :) Fast han ska upp och jobba och jag är "ledig" så får jag sova ostört ibland :)
  • NovaBabycare

Hej,
    Prova en 'dreamfeed', alltsa mata honom en sista gang innan du sjalv gar och lagger dej. Om hans nattistid ar 8 skulle 11 vara den perfeka dreamfeed-tiden. Forhoppningen ar att han ar trottare och har lattare for att somna om. Han ebjuds en sista matning och 'fylls upp' for natten och sover forhoppningvis langre. Kan vara vart att funka om nu hunger ar hans anledning till att han vaknar tidigt pa morgonen. Och sjalvklart blir man jattepigg om man hoppas pa att bli matad!

Annars sa later det jattebra att du gor som du gor, hall det morkt eller dampat ljus i rummet och behandla all matning innan 7/8 som en nattmatning, allts morkt och tyst.

Kampa pa!  

• Humla85

Tack för ditt svar, men jag har inte hjärta att ta upp och mata honom vid den tiden, då han sover som djupast. Om han äter före 4 brukar han inte ha svårt att somna om. Det är att han vaknar så tidigt sen som är "problemet". Han sover inte särskilt mycket längre bara för att han äter senare. Så jag tolkar det inte som att vaknar för att han är hungrig utan helt enkelt för att han är utvilad.

Idag var vi uppe strax före 6 och igår halv 6. Synd att man inte är morgonmänniska.

Han orkar inte vara vaken mer än max 3 timmar på dagen, och då är han väldigt trött. Han somnar gärna efter 2-2 ½ timme. Så om vi kortar ner eftermiddagsvilan blir det istället 4 kortare sovpass per dag, än 3 varav ett längre. Vet inte vilket som är bäst. I går blev det automatiskt 4 kortare pass eftersom han vaknade så tidigt, och vaknade själv efter drygt en halvtimmes middagslur. Han sov inte längre natt för det, men det kanske behövs flera dagar i följd för att se resultat.

För några dagar sedan upptäckte jag att de två små första tänderna börjar kika fram. Kanske det också kan påverka sömnen.

Svar på tråden Vaknar tidigt