• Anonym (Pappa)

Ang underhåll!!!

Hej
    Jag har barnet boendes hos mig på heltid är därav berättigad underhåll har dock ej ansökt än 
    (barnet vistas endast hos sin mor över dan dom få gångerna de passar ingen moral predikningar tack hennes EGET val)

MEN nu är de så att jag undra
    kan mamman kräva att jag skicka me medeciner å diverse grejer när jag får underhåll ?
    (Hon gör de redan NU å jag vägrar då jag redan betalar ALLT) 

• Svar på tråden Ang underhåll!!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-24 20:49:54 följande:
    I starten skriver du att du får underhåll o i inlägg 4 får du inget. Hur ska du ha det?

är därav berättigad underhåll har dock ej ansökt än  - tycker du att det står att han får underhåll?
  • Vinterankan

Jag tycker det låter lite som att du håller på principer av ingen anledning. Se till att begära underhåll och skicka med grejer när det är underhåll. På precis samma sätt som du packar en väska om ni åker bort en hel dag så kan du väl packa en liten väska om barnet åker bort till mamma. Ett ombyte och medicin är väl ingenting att bråka om. Om grejerna inte kommer med tillbaka är det ju en annan sak.

• SupersurasunkSara

Du är berättigad underhåll på minst 1273 kr per månad. Om barnet vistas mer än 5 dygn i sträck hos mamman får hon göra avdrag med 1273/40 = 31,83 kr per dygn. Eller om barnet vistas mer än 6 dygn per månad hos henne. Man kan dock, har jag nyligen lärt mig samla ihop dygnen på något sätt och 'dela ut' per månad för att få göra avdraget. Detta vet jag dock inget om närmare än så, men finns att läsa om på FK hemsida.

Barnets mediciner bör du skicka med åtminstone. Det är ju inte barnet du vill straffa? Och eftersom det bara är tal om dagumgänge än så länge ska barnet ha kläder på sig som passar årstiden under tiden givetvis. Om mamman klagar på att det är fula kläder replikera bara att vill hon bestämma vad barnet ska ha på sig handlar hon själv. Diskutera inte detta vidare, utan bara hänvisa till vad du sagt tidigare, handlar du bestämmer du punkt.

Den som betalar underhåll är inte skyldig att bidra med något extra utöver detta, däremot kan man kräva att denne står för det som behövs under underhållet, dvs om det är varannan helgsumgänge KAN du kräva att mammans tår för barnets kläder medan barnet är där men det är bara småsint att göra så. Enda gången jag anser att detta är berättigat är om barnet kommer hem i andra (tex för små) kläder än ni skickat dit och att de kläderna ni skickat med inte kommer hem igen.

• mementa

Jag har samma sits som dig.
    Barnet (12 år) är hos pappa sporadiskt. en timme lite då och då.

Som boendeförälder ska man väl skicka med iaf mediciner.
    Gällande kläder är det ju upp till umgängesföräldern, men för barnets skull, kan det ju vara bra att skicka med ev ombyte.

För mitt barns del, har hon inget kvar hos pappa, hon har tagit med allt till oss, eller växt ur det.

I första hand, gör det så bekvämt för barnet som möjligt, för att undvika bråk och illatalande mellan föräldrarna. 

• Anonym
    Anonym (Pappa) skrev 2013-01-24 20:43:31 följande:
    Jag Köper ALLT ti barnet hon har dock EGET hemma å betalar just nu INGET underhåll
    därav har jag sagt att hon vet vart Apoteket ligger oxå...

Men nu börja jag lessna på detta eviga tjatande om grejjer
    å att hon inte har pengar å hon är inte han prioritering 

Därav tänker jag nu ev söka underhåll då jag ska fixa allt m.m

På tal om kläder så har hon sagt FRAMFÖR barnet hur dåliga saker vi köper ti h*n
    å en massa annat bägaren börja rinna över är alltid nått...

När vi hade varannan vecka kom han hit skitig å otvättad m.m va hemskt å för små kläder m.m 
    Ska du söka underhåll via Fk så hoppas jag att du vet att du kan söka om 2 månader retroaktivt. Skynda in med ansökan innan sista januari bara!!

Hur gammalt är barnet? Kan inte barnet själv ha med astmamedicinen i fickan, precis som den följer med till dagis och skola?
  • Anonym (Pappa)
    Vinterankan skrev 2013-01-25 07:47:30 följande:
    Jag tycker det låter lite som att du håller på principer av ingen anledning. Se till att begära underhåll och skicka med grejer när det är underhåll. På precis samma sätt som du packar en väska om ni åker bort en hel dag så kan du väl packa en liten väska om barnet åker bort till mamma. Ett ombyte och medicin är väl ingenting att bråka om. Om grejerna inte kommer med tillbaka är det ju en annan sak.
    är  just de att sakerna antingen tar flera månader på sig att komma tillbaka och ibland är dom sönder till och me dom barnet sprungit runt me SAX å klippsönder på står hon ja vem lämnar ett 3½ barn obevakat me sax?
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Pappa) skrev 2013-01-25 09:16:14 följande:
    är  just de att sakerna antingen tar flera månader på sig att komma tillbaka och ibland är dom sönder till och me dom barnet sprungit runt me SAX å klippsönder på står hon ja vem lämnar ett 3½ barn obevakat me sax?

Skicka bara med barnet i de kläder det går och står i, mer behöver du inte göra. Missade jag något? För jag tyckte du skrev att det inte var några övernattningar som gällde? Då behöver barnet kanppas mer än kläder efter väder på sig. Hon skickar väl inte tillbaka barnet naket?
  • Anonym (Pappa)
    Anonym skrev 2013-01-25 08:11:40 följande:
    Ska du söka underhåll via Fk så hoppas jag att du vet att du kan söka om 2 månader retroaktivt. Skynda in med ansökan innan sista januari bara!!

Hur gammalt är barnet? Kan inte barnet själv ha med astmamedicinen i fickan, precis som den följer med till dagis och skola?
    barnet är 5 h*n har en stor maskin som man drar runt på så nej inte bara å stoppa i fickan direkt
    då barnet behöver astma medecinen och är hostig är h*n ej på dagis då man måste inhalera va 4 timma tuvärr 

så blir mycke vabb på våran sida även 
  • Anonym (Pappa)
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-25 09:18:08 följande:

Skicka bara med barnet i de kläder det går och står i, mer behöver du inte göra. Missade jag något? För jag tyckte du skrev att det inte var några övernattningar som gällde? Då behöver barnet kanppas mer än kläder efter väder på sig. Hon skickar väl inte tillbaka barnet naket?
    ne detta gällde mer när vi hade varannan vecka då sonen hade våra kläder
    när han kom dit å mamman satte på han samma när han skulle tillbaka till oss

blev ett rakt av avslut på vv förra året så vi har gett upp på detta me att skicka me våra kläder ti henne
    så nu har hon en påse här me sina saker ti han som han klär på sig när han ska dit  
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Pappa) skrev 2013-01-25 09:24:41 följande:
    ne detta gällde mer när vi hade varannan vecka då sonen hade våra kläder
    när han kom dit å mamman satte på han samma när han skulle tillbaka till oss

blev ett rakt av avslut på vv förra året så vi har gett upp på detta me att skicka me våra kläder ti henne
    så nu har hon en påse här me sina saker ti han som han klär på sig när han ska dit  
    Ok, ja men då är ju den saken löst. Då ser jag inte riktigt problemet? Är medicinen problemet? (Fö har ni vårdbidrag? Om inte, sök det) Fårstår att det rä en större maskin som ska forslas med, kanske rä det bättre att hon har en egen ja, för enkelhetens skull, men en sån maskin är väl utskriven till barnet? Då är det väl isf en fråga om läkaren kan skriva ut en till?
  • Anonym (Pappa)
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-25 09:31:10 följande:
    Ok, ja men då är ju den saken löst. Då ser jag inte riktigt problemet? Är medicinen problemet? (Fö har ni vårdbidrag? Om inte, sök det) Fårstår att det rä en större maskin som ska forslas med, kanske rä det bättre att hon har en egen ja, för enkelhetens skull, men en sån maskin är väl utskriven till barnet? Då är det väl isf en fråga om läkaren kan skriva ut en till?
    nej inget vårdbidrag
    mamman har en egen maskin (själva medecinen som hon värka tigga om varje gång)
    sist va de skor hon inte hade för de anser hon inte att hon behöver ti han :O

grejjen är den att hon stoppar varken lång kallingar eller handskar eller nått me ti han
    kan vara 20-30 minus ute hon skiter totalt i va man säger han ska ju bara åka bil :O
    jaha om man blir ståendes?
    bilen blir ju inte kall förens man hunnit mer än halv vägs å vi har SKINN säten i bilen :(

därav har jag tänkt söka underhåll så man kan klä på barnet kläder
    å sen om dom är pajj eller så så kvitta de mig 
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Pappa) skrev 2013-01-25 09:42:28 följande:
    nej inget vårdbidrag
    mamman har en egen maskin (själva medecinen som hon värka tigga om varje gång)
    sist va de skor hon inte hade för de anser hon inte att hon behöver ti han :O

grejjen är den att hon stoppar varken lång kallingar eller handskar eller nått me ti han
    kan vara 20-30 minus ute hon skiter totalt i va man säger han ska ju bara åka bil :O
    jaha om man blir ståendes?
    bilen blir ju inte kall förens man hunnit mer än halv vägs å vi har SKINN säten i bilen :(

därav har jag tänkt söka underhåll så man kan klä på barnet kläder
    å sen om dom är pajj eller så så kvitta de mig 
    Du har rätt till underhåll eftersom barnet bor mest hos er, så det tycker jag satt du ska. Sök även vårdbidrag tycker jag, eftersom ni har så mycket extra med ert barn som inte andra föräldrar har, det söks också via FK.
  • Anonym

hon ska stå för barnets kostnader under umgänget och det rekommenderas att hon har iaf ett ombyte hos sig om det skulle behövas (barnet spiller, sover över mm)

"En bidragsskyldig umgängesförälder ansvarar i allmänhet för de kostnader som uppstår vid umgänge. Nämnas kan kortare resor för hämtning och lämning, barnets uppehälle och de aktiviteter man gör tillsammans." från www.socfamratt.se/fragorasvar/umgaenge/655-ingar-boendekostnad-i-umgaengeskostnader

här www.socfamratt.se/fragorasvar/umgaenge kan du läsa på om umgänge :) lycka till! 

Svar på tråden Ang underhåll!!!