• vetvadjagvill

V å r d n a d s f r å g a??

Anonym skrev 2013-01-26 10:14:02 följande:
    Nä hon ligger inte i koma, men om inte mamman kan ta hand om barnet så är det jag som den andra föräldern och vårdnadshavaren som ska ha hand om barnet. Och jag accepterar inte att barnet bor hos mormor i stället för hos mig.
    Hämtade barnet på dagis igår och mamman får inte tillbaka förrän hon är utskriven och i stånd att själv hämta. Har även pratat med socialjouren och mormor har ingen laglig rätt till mitt barn i nuläget.

Hur bra blir ditt agerande mot barnet.. allt helt plöstligt kommer du när mamma sagt att de ska vara med mormor??

har du dessutom haft kontakt med mamman om NÄR hon kan skrivas ut...  och hur väl känner barnet mormor?

Finns det ett avtal eller domslut på hur ditt umgänge med barnet ska se ut som reglerar det hela... ?

Kanske kunde b arnt vara i hemmamiljön då mormor hade barnt och nära till kompisar och dagis.. så kommer du och rycker upp barnet ur detta.

Jag tror inte att deta är till din fördel ts...

Även om din vilja var god.. och att man givetvis borde ha lämnat barnet till dig om mamman åker in så gjorde hon inte det utan till mormor och ditt agerande på detta var inte rätt mot barnet. 

menar du på fullaste allvar att man inte får ha barnvakt unde hel hel helg tex..   för då är man oförmögen att ha hand om sitt barn?

• vetvadjagvill
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-30 14:50:45 följande:
    Och vad är det för beslut som måste tas just nu menar du? Pappan tog ett beslut att lämna barnet till sin mamma, alltså barnets farmor när han blev sjuk och inte kunde själv, det är han i sin fulla rätt att göra. När det är mammans tur att ha umgänge får barnet helt enkelt bli lämnat av farmor till mamma.

Vad är det för beslut som måste tas som inte kan skjutas upp?? Jag vill gärna ha en förklaring då jag faktiskt inte förstår.

Jag håller med, lagen stöttar inte alls ts agerande.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 14:02:28 följande:
    Jag tror att barn blir oroliga när en förälder blir akut och allvarligt sjuk. Den dom behöver då är den andra föräldern, oavsett hur bra kontakt dom annars har med mormor eller farmor. Ingen kan ersätta en förälder!

Jag säger inte att du har fel, MEN i detta fall hade mamman bett mormor att vara barnvakt. Mamman hade inte bett pappan att hämta barnet.

Då skapar det mer oro att pappan helt plötsligt kommer och hämtar barnet och nekar barnt vara med sin mormor som mamma säkert har pratat med barnt om.

Det är att slita upp barnet från sin trygga tillvaro.

MEN om mamman hade bett pappan ta hand om barnet så hade det varit bra.
    Men nu så var det inte så i detta fall.. och TS agerade på ett dåligt sätt som säkert oroar barnet ännu mer.
    Hela situationen bir konstig för barnet pga ts agerande att inte acceptera mammans val om hur hon löste situationen och i en tvist kommer detta väga till hans nackdel att han lade sig i mammans beslut som rörde hennes tid och agerade på ett sätt som skaprm er oro för barnet än lugn  bara för att hävda sin egna föräldraroll.

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 16:07:54 följande:
    Vem barnet ska vara med när mamman är sjuk.

Omfattande beslut som som ingriper barnets framtid får man inte göra när den andra är förhindrad (av sjukdom eller frånvaro) att besluta om saker.
    Detta är ingen VÅRDNADSFRÅGA

står tydligt i lagen att det ska röra en vårdnadsfråga.

• vetvadjagvill

Vårdnadsfrågar är då båda vårdnashavarna måst vara överens vid tex pass, skolval, medgivande till BUP, folkbokföringsadress.

• vetvadjagvill

Men här är paragrafen då en vårdnadshavare är sjuk...
    för om du hänvisar till §11 så är altlså mamman frisk och kan bestämma själ voch ts har gjort grovt övertramp.

Föräldrabalken  6 kap  1§13

13 § Står barnet under vårdnad av två vårdnadshavare, skall vad som sägs i 11 eller 12 § gälla dem tillsammans.    Är en av vårdnadshavarna till följd av frånvaro, sjukdom eller annan orsak förhindrad att ta del i sådana beslut rörande vårdnaden som inte utan olägenhet kan uppskjutas, bestämmer den andre ensam. Denne får dock inte ensam fatta beslut av ingripande betydelse för barnets framtid, om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det.   
    I 8 a § finns bestämmelser om ändring i vårdnaden när den ena föräldern är varaktigt förhindrad att utöva vårdnaden. Lag (2005:430).

OBSERVERA ATT VI PRTAR OM VÅRDNADEN OM BARNET,  ALLTSÅ INTE OM VÅRD AV BARNET.

Man kan vara vårdnadshavare utan att vårda barnet.

Lagen tar bara upp den JURIDISKA VÅRDNADEN.

VART BARNET VISTAS BESTÄMS I AVTAL, DOMSLUT ELLER ÖVERENSKOMMELSERO CH HAR INTE MED VÅRDNADEN ATT GÖRA!!!

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 16:21:43 följande:
    Ja o i kapitel 6 står att läsa: Vårdnadens utövande

11 § Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Lag (1983:47).

I rest my case...Flört

Anonym skrev 2013-01-30 16:22:37 följande:
    Nix pix. "11 § Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. " De är föräldrabalken de...
    Det är den juridksa vårdnaden ni pratar om, inte om vård av barnt.

Beslut får bara tas om saker som innefattar VÅRDNADEN dvs förskola, skola, pass, BUP, läkarbesök, samtal och belsut inom skola, utredningar etc... 

SKILJ PÅ VÅRDNADEN AV BARN OCH VÅRD AV BARN!     

• vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 16:31:12 följande:
    Men vad är det för fel på folk, har man barn tillsammans ska man fan informera om att man är på sjukhus och berätta vart barnet befinner sig.

Vem tycker att det är rätt av en mamma att undanhålla sådan information? 

Har man delad vårdnad ska man ju kunna samarbeta kring  sånt som rör barnet tex vart barnet ska vara när mamma är på sjukhus, den möjligheten har inte ens ts fått för att mamman inte informerat DET ses inte som bra i en ev vårdnadstvist.

den förälder osm för tillfället har barnet har rätt att ensam bestämma vem som vara barnvakt.
    Det behöver man inte informera den andra om.

Visst kan man informera om man åker in på sjukhus.. men det finns inget krav i lagen på det och i detta falla då pappan hämtar barnt på mammans tid kommer det ses som om han har svårt att följa deras uppdelning om vem som ska ha barnet.. och framförallt skapar oro förbarnet.

• vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 16:34:48 följande:
    Ja men det framgår inte hurvida de har skrivit avtal, deras muntliga avtal gäller troligtvis bara Barnet är hos mamma denna tid och hos pappa denna tid INTE hos mormor. Det är mamman som är den som inte samarbetar genom att inte informera den andra vårdnadshavaren om vart hans barn befinner sig. 

tvärom, den som föjer överenskommelsen om vem som ska ha barnet samarbetar bäst.
    om mamman hade ringt och frågat pappan hade det varit ok om hanhade sagt ja att hämta.

Men nu gör han fel fetersom han bryter mot allt och skapar oro för barnet.

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 16:42:05 följande:
    Var barnet ska va när mamman är sjuk är en akut fråga.

VARFÖR SKRIKER DU SÅ MYCKET? ÄR DET DEN SOM SKRIKER HÖGST SOM VINNER LR VAD ÄR DET FÖR POÄNG ATT SKRIVA STORT NÄR DU SKRIVER OCH VARFÖR MÅNGA UTROPSTECKEN???

Nej jag skriker inte.. jag betonar det som man verkar missa här.. nämligen skilllnaden mellan vårdnad och vård.

Det är ingen akut fråga vart barnet ska vara.. barnet var hos sin mormor och hade det bra.
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??