• vetvadjagvill

V å r d n a d s f r å g a??

Denise87 skrev 2013-01-30 17:11:24 följande:
    En vårdnadshavare får hämta sitt barn på vilken tid som helst om det inte finns domstolsbeslut som säger något annat. 

Menar du att det är fel nu också eller ? 
    deras överenskommelse gäller ändå.. hamnar de i tvist så ser de att han kan ta sig rätten att göra detta, trots avtal för han har gjort så förut. 

har man separerat så har man och då bör man inte hämta på den andras tid även om man får.

• vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 17:11:24 följande:
    En vårdnadshavare får hämta sitt barn på vilken tid som helst om det inte finns domstolsbeslut som säger något annat. 

Menar du att det är fel nu också eller ? 

och iblnad dömer domstolen till gv och vv boende det innebär också att man FÅR hämta barnet när man vill.. men det är lika dåligt det att man inte BÖR hämta barnt på den andras tid.

Hur man sköter en överenskommelse säger lite om hur man kommer sköta ett domslut.

För de kan lika gärna ha domslut på detta.. och ts agerar i alla fall med det stöd han tycker finns i lagen som inte stödjer detta alls för det har inte med vårdnadshfrågan att göra utan vem  som faktiskt så våra barnet - vem som ska ha barnet när.

Menar du att ett domslut föraktar ts agerande, men en överenskommelse dem emellan rättfärdigar hans agerande?       
  • vetvadjagvill
    mirre67 skrev 2013-01-30 17:35:18 följande:
    Hade verkligen varit intressant att se hur svaren blivit om ts varit en mamma/kvinna som var urförbannad på sitt ex för att han lämnat det gemensamma barnet till dess farmor, d v s till sin mamma, när han själv låg inlagd på sjukhus, och inte till henne.

Jag hade haft exakt samma åsikt.
    Det har inte med om man är man /kvinna utan vad man inte bör göra under den andras tid.

• vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 17:37:35 följande:
    Men herregud är du på riktigt?

Nej men det finns inget som stödjer det du påstår i den texten, har jag lämnat denna text som källa? Nej det va du som tog upp denna text.  Tror du att du plocka ut några stycken och dra en slutsats i en fråga som inte ens tas upp i den texten.

INGEN har rätt att neka en vårdnadshavare att hämta sitt barn oavsett vilkens vecka det är detta är ett stort problem för vissa föräldrar då dagispersonal inte ens får neka en ickeboendeförälder att hämta barnet om föräldern så är full och drogpåverkad. Dem får snällt lämna ut barnet och ringa polisen för att dem har aldrig rätt att neka en vårdnadshavare såvida det inte finns domstolsbeslut på det.

Läs hela föräldrabalken vet jag.

att du har kontakt med en advokat som säger hur du ska uppföra dig för att inte ligga illa till i en tvist säger ju bara att du vet vad din advokat tycker att du ska göra, ingenting om dina juridiska kunskaper vilka verkar vara noll. Ring upp din advokat och fråga om det finns något lagligt stöd i att neka en vårdnadshavare att hämta sitt barn!

I princip allt du insinuerar förutsätter att det finns ett domstolsbeslut dvs att det finns något att bryta mot och det verkar det inte finnas då hade ts antagligen haft andra att kontakta än socialjouren tex advokat, familjerätten. 
    jag tror inte ens att förskolepersonal FÅR lämna ut barnet om de ser att den som vill hämta är full eller drogperkad.

Skolan har ju regler de måste följa de också.
    Det är fulltmöjligt att de ringer socialen istället för att lämna ut barnet.

Det handlar i så fall inte att neka, utan om barnets bästa.

Vem en som lämnade ut barnet till den andra föräldern och denna förlder blv socutredd varför denna lämnade ut barnet till den andra på den andras tid då denna var full eller drogpåverkad.  
    och det var skolan som anmälde till soc.

Så när det gäller detta kan det finnas mycket strikta regler inom  skolan.
    vad  har du för erfarenhet av detta själv  då?

varför jag har kontakt med advokat.. som kompis, kollega, gallam barnkamrat eller skolkamrat eller annat har du inte med att göra, det varför har inte med tråden att göra.

varifrån har du dina juridiska kunskaper?       

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 17:39:41 följande:

Han skrev de men du kan tro annat om du vill...

Då behyöver han papper på det.. för vem som helst kan ha missuppfattat situationen och svarat med fölrjaktigen fel svar.

papper från soc behövs alltid.

• vetvadjagvill
    mirre67 skrev 2013-01-30 17:40:07 följande:

Det är mycket möjligt att du hade gjort det ja..men jag tvivlar starkt på att andra hade gjort det. F ö förstår jag faktiskt inte hur det kan vara mer "rätt" att ett barn som föräldrarna har gemensam vårdnad om, är ho sin mormor när mamman blir sjuk än att det är hos den andre vårdnadshavaren, d v s pappan.

Det finns inget som heter mer rätt eller mer fel i denna fråga.
    Mamman hade bestämmt att mormor skulle ha hand om barnet och då är det det som gäller.

i det fallet är det fel att pappan hämtar.

OM mamman och pappan hade pratats vid, vilket hade varit i den bästa av världar, så hade pappan kunnat hämta . Men nu var det inte så och han kan inte ta sig friheten att hämta på hennes tid.

• vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 17:37:35 följande:
    Men herregud är du på riktigt?

Nej men det finns inget som stödjer det du påstår i den texten, har jag lämnat denna text som källa? Nej det va du som tog upp denna text.  Tror du att du plocka ut några stycken och dra en slutsats i en fråga som inte ens tas upp i den texten.

INGEN har rätt att neka en vårdnadshavare att hämta sitt barn oavsett vilkens vecka det är detta är ett stort problem för vissa föräldrar då dagispersonal inte ens får neka en ickeboendeförälder att hämta barnet om föräldern så är full och drogpåverkad. Dem får snällt lämna ut barnet och ringa polisen för att dem har aldrig rätt att neka en vårdnadshavare såvida det inte finns domstolsbeslut på det.

Läs hela föräldrabalken vet jag.

att du har kontakt med en advokat som säger hur du ska uppföra dig för att inte ligga illa till i en tvist säger ju bara att du vet vad din advokat tycker att du ska göra, ingenting om dina juridiska kunskaper vilka verkar vara noll. Ring upp din advokat och fråga om det finns något lagligt stöd i att neka en vårdnadshavare att hämta sitt barn!

I princip allt du insinuerar förutsätter att det finns ett domstolsbeslut dvs att det finns något att bryta mot och det verkar det inte finnas då hade ts antagligen haft andra att kontakta än socialjouren tex advokat, familjerätten. 

Föressten önskar jag källa på att det är ett stort problem att de inte får neka fulla eller drogpåverkade vårdnadshvare att hämta sina barn..  särskillt när jag får uppfattningen av dig att det finns en nykter och opåverkad förälder/vårdnadshavare.
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 17:59:00 följande:
    Okej du utgår från att mamman vet vad som är bäst för att??

Man får väl utgå ifrån att det bästa för barnet är att vara med sina föräldrar eftersom att de har delad vårdnad. 

gemensam vårdand  har inte med att göra vem som har barnet när.
  • vetvadjagvill
    mirre67 skrev 2013-01-30 18:08:04 följande:

Men pappan är vårdnadshavare till barnet, vilket mormor inte är. Varför är det som mamman bestämt det enda rätta? Förälder är man på heltid även om man inte har barnet hos sig hela tiden. Och i nuläget är ju mamman inte kapabel till att själv ta hand om barnet, alltså är det helt naturligt att den andre vårdnadshavaren, d v s pappan tar hand om det. Mormor är som sagt ingen vårdnadshavare.
    mamman har lämnat barnet till mormor.

tycker du att om ts lämnar barnet till sin mamma, farmor att mamman bara ska hämta barnet då oavsett vad?
    Ts har all rätt i världen att lämna barnet till farmor utan att maman hämtar barnet..

så om ts tex ska jobba natt och farmor är där så kan mamman bara komma och hämta barnet anser du ? 

jag kag upplysa dig om att det inte funkar så i juridiken. även om man KAN  göra så.

• vetvadjagvill
    mirre67 skrev 2013-01-30 18:12:34 följande:

Så du vet alltså säkert att ts, barnets pappa, har tagit beslutet att hämta barnet för att han tycker han vet bättre än mamman? Det kan inte tänkas vara så att han anser, med all rätt, att han som vårdnadshavare, ska ha barnet hos sig under tiden som den andre vårdnadshavaren ligger inlagd på sjukhus och alltå inte kan ta hand om barnet?!

Du har helt rätt i att HAN ANSER att det ska vara så... 

Men han har ingen rätt att göra så oavsett vad han anser om detta.

han kan tycka vad han vill om det..   han kan tycka att barnet ska ha bättre mat ellre gula kläder också på mammans tid.. men det spelar ingen roll för det är inte  hans tid.

Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??