• Alby

Min nyfödde dotter sover bara 9 timmar per dygn.

Hej!
    Jag har skickat samma fråga till bvc-experten här, men det tar nog nån vecka tills dem svarar, så jag tänkte fråga här också.
    Min flicka är tre månader, och hon har ingen röd tråd med vilka tider hon äter,
    ibland varannan timme ibland va fjärde och ingen dag är sig en annan lik.
    Men det stora problemet tycker jag är sömnen, hon brukar somna vid midnatt och under natten väcker jag henne ca va 3e timme så att hon får äta. (hon får bara ersättning) och sen brukar hon vakna vid kl 10 jättepigg och glad.
    Under dagen stimulerar jag och myser med henne, och försöker få henne att ta små tupplurer men det vill hon inte. Hon kan somna till i max 10 minuter kanske tre ggr per dag.

Så sammanlagt sover hon kanske 9 timmar per dygn, det tar ju ett tag och mata henne på natten. Men under dagarna är hon alltid  pigg och vissa dagar kan hon va lite gnällig på kvällarna, kanske för att hon är övertrött.
    Är detta farligt? Ska jag försöka ännu mer att försöka få henne ta en tupplur på dagarna? Vilket jag försöker men det känns lite hopplöst när hon är klarvaken.

Och sen hade jag en liten fråga till, min flicka har torsk i munnen och har sedan en vecka tillbaks gett henne vichy-vatten, på tops, papper och eftersom hon hade längre bak i tungan så har hon också tagit klunkar. Men hon är förkyld så jag tror att det kanske är därför som det inte har försvunnit.
    Jag låter henne inte dricka vichyn längre eftersom jag kom på att det är salt i det, kan det ha varit farligt för hennes njurar att dricka det? Hon kanske har druckit ca 2 dl sammanlagt, hon tyckte ju det va gott.

Tack i förhand! 

• Svar på tråden Min nyfödde dotter sover bara 9 timmar per dygn.
  • Mabaja

Varför väcker du henne på natten? Är hon underviktig?

• Annsiss

Min dotter sov jättelite första två månaderna sällan mer än 20 min i sträck, sov dock bra i vagnen om den rullades på grusvägen, gick man av vaknade hon direkt. Så de kan vara knepigt, men kolla med BVC om hon verkligen måste väckas nattetid om hon ändå sover. Vet inget om vichy vatten.

• Alby
    Mamma till W skrev 2013-01-25 11:40:09 följande:
    Varför väcker du henne på natten? Är hon underviktig?
    Hon ligger strax under normalkurvan, så lite.
    Men sen äter hon lite dåligt, enligt bvc ska hon äta ca 705 ml per dag, och
    vissa dagar äter hon bara ca 600 och vissa dagar mer än 700ml. Om jag inte väcker henne på natten så
    skulle hon nog ligga under 600 ml. Men jag har också funderat på om det är onödigt att väcka henne, men det minskar risken för psd om de inte sover i så långa perioder, så jag är lite kluven. 
  • Alby
    Annsiss skrev 2013-01-25 11:42:00 följande:
    Min dotter sov jättelite första två månaderna sällan mer än 20 min i sträck, sov dock bra i vagnen om den rullades på grusvägen, gick man av vaknade hon direkt. Så de kan vara knepigt, men kolla med BVC om hon verkligen måste väckas nattetid om hon ändå sover. Vet inget om vichy vatten.
    Ja i vagnen brukar hon sova jättebra Glad, men det är över minus 10 här, så vi kan inte gå ut. 
  • Annsiss

För endel barn ( inte mitt dock ) kan det räcka att rulla vagnen innomhus

• Vinterankan

Min son sov inte mer än så heller och vad jag kommer ihåg så gjorde inte dottern det heller. Så länge humöret är bra så är det ingen fara. Mina barn är väldigt tidiga i allt, började krypa vid 4-5 månader och gå vid 7-8 månader och dottern pratade väldigt tidigt också (sonen är bara 8 månader) jag brukar säga att det är för att de är vakna så mycket att de får ordentlig med tid att träna Dottern har nu vid 4 års ålder äntligen börjat sova mer än 10 timmar per dygn, sonen har börjat sova mer också och sover nog 12 timmar per dygn nu. Framförallt för att han börjat sova mer på dagen.

• Mabaja

Hon kanske äter mer om hon får "sova klart" och äta när hon vill?

• annox

-10 grader, det är väl bara att klä på sig. Min tanke är också att inget barn svälter sig själv, så varför väcka?! Du skriver att risken för psd är mindre om de inte sover så länge i sträck, så kan du ju inte resonera... Jag menar låt barnet sova när det sover! Då är det mycket vettigare att ha ett andningslarm eller liknande om du är så orolig för det. Har BVC sagt att du ska väcka barnet på nätterna?

• Natulcien
    Alby skrev 2013-01-25 11:50:24 följande:
    Ja i vagnen brukar hon sova jättebra Glad, men det är över minus 10 här, så vi kan inte gå ut. 
    Klart ni kan! Vår son föddes i oktober och följande vinter var kall och snörik, men vi var ute varje dag med vagnen. -10 är ju inga problem. Klä honom efter temperatur bara. Glad
  • hannis

Sluta väcka henne på nätterna! Hon är ju 3 månader och klara sig lätt utan mat på natten!

Och visst kan ni gå ut! Det är jättebra för nattsömnen med frisk luft och dagsljus på dagarna. Ligger hon i vagnen är -10 ingenting. Tror du att alla andra med bebisar håller sig inne hela vintern?

Svar på tråden Min nyfödde dotter sover bara 9 timmar per dygn.