• Anonym (Orolig)

Identitetskontroll

Är det någon som vet hur identitetskontrollen går till vid faderskapstest? Jag är orolig för att mitt ex och pappan till mitt barn ska försöka komma undan med att skicka någon som liknar honom. Ett körkort säger ju inget om längd och det är inte omöjligt att hitta nån som likar en. Jag vet att det låter vansinnigt men pga vår historia är det inget som förvånar mig längre :(

• Svar på tråden Identitetskontroll
  • Anonym

Jag känner faktiskt till ett fall där det varit mygel med identitet och faderskapstest så att den riktiga biologiska fadern slapp undan. Kommer inte riktigt ihåg hur han gjorde. Så det kan nog hända. Ring familjerätten och berätta om dina farhågor och fråga hur de gör sin identitetskontroll. Kanske kan du och den misstänkta pappan gå dit samtidigt så att du ser med dina egna ögon att det är rätt person som topsas.

• Anonym

De kollar knappt på leg alls så be om att gå göra testet samtidigt så du är där och ser att det är rätt person!

När vi var där "glömde" de kolla ID på oss båda och jag gick fråga om man inte skulle visa det!

• Anonym (Orolig)

Han vill inte gå med mig så det är uteslutet. Ska kontakta handläggaren på måndag ...

• Anonym (Orolig)

Det här gör ju mig inte lugnare precis ... Jag är 100% säker på att barnet är hans men vad hjälper det om han lyckas mygla :(

• Anonym (insatt)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-01-25 17:55:39 följande:
    Är det någon som vet hur identitetskontrollen går till vid faderskapstest? Jag är orolig för att mitt ex och pappan till mitt barn ska försöka komma undan med att skicka någon som liknar honom. Ett körkort säger ju inget om längd och det är inte omöjligt att hitta nån som likar en. Jag vet att det låter vansinnigt men pga vår historia är det inget som förvånar mig längre :(
    Be att man inte bara gör en identitetskontroll i samband med provtagningen utan också en kontroll av namnteckningen ....
  • Anonym (Orolig)

Tack för tipset om namnteckning! Ja men det är väl klart att jag vill att mitt barn ska ha en pappa. Vi var sambos när det här barnet blev till ...

• Nyfikna72

Vill han dit överhuvudtaget? Det räcker ju att du går och anger han som far, resten sköter myndigheten om.

• Anonym (Orolig)

Han kräver faderskapstest, men jag vet i te om det är för att mygla sig undan eller om det är för att han verkligen tror att barnet inte är hans.

• Anonym

Du kan väl stå utanför ingången, eller runt ngt hörn o kolla att han går in. Famrätt måste väl kunna säga dig vilket datum o tid han ska gå dit. Sedan om du råkar stå nära utanför vid den tiden kan han ju inte hindra dig från eller hur?:)

• Anonym (Orolig)

Som jag skrev tidigare ska jag ringa familjerätten imorgon så att jag får övervaka testet. Grundfrågan var om id- kontrollen var så ingående att jag inte skulle behöva det. Men efter några svar här har jag insett att jag i te kan lita på den.

Svar på tråden Identitetskontroll