• Anonym

Vad ska man skriva och INTE skriva i en CV

Jag håller på och skriver CV för första gången i mitt liv. Har jobbat 20 år på samma företag (börjde som 18-åring). Har bytt tjänst många gånger inom koncernen men aldrig sökt nya jobb externt.

Nu undrar jag lite om cv. Vad ska man skriva med och vad ska man absolut inte skriva?
    Hur lång ska den vara?
    Hur långt bak i tiden ska man gå. Jag är 38, ska jag ta med grundskolan?
    Ska jag ta med intressen och familj?

Ge mig era absolut bästa tips. Jag kommer suga åt mig som en svamp

• Svar på tråden Vad ska man skriva och INTE skriva i en CV
  • Anonym

Intressen och familj har inget i ett CV att göra

CV är endast utbildning, arbetslivserfarenhet, volontär jobb etc

Resten skriver man i ett personligt brev   

• Anonym

Skilj på CV och personligt brev!

Cv - dina utbildningar / arbetserfarenheter (ange tidsperioder för utbildningarna/jobben), vilket / vilka körkort du har, vilka språk du kan och  ange referens.

Personligt brev - skriv kort och gott vem DU är, det ska inte vara en hel uppsats! Blanda inte in för mycket av ditt privatliv typ som vad du gillar att äta eller hur mycket du tränar,,, det är oväsentligt! Men skriv en mening om vad du gillar att göra på fritiden typ ("när jag har tid över tar jag gärna en fisketur") och en mening om familjen typ (lever tillsammans med fru och 2 barn i ett hus utanför centrum) mer än så behöver det inte vara. Sn skriver du vem du är, typ  (uppmärksam, sammarbetsvillig, generös m.m ) Men skryt inte för mycket!

• Anonym

Les is more
    Max absolut max 2 sidor helst kortare

• Anonym
    Thotis90 skrev 2013-01-25 20:07:20 följande:
    Du skall bara skriva med saker som är relevanta för det arbete du söker.
    Ja precis, om du söker jobb som lokförare typ.. så skriver du varför du tror att du skulle passa för jobbet.
  • Anonym

Anledningen till att jag frågar är för att en del cv-mallar på nätet faktiskt inkluderar familj och fritid, medan andra inte gör det. Men inte ta upp sånt alltså. Tack för tipset

• Anonym

Folk säger olika hela tiden.. Min sambo gick hos en jobbcoach, ordnat av arbetsförmedlingen, för några år sedan och enligt henne skulle han skriva med namnet på mig, sin sambo, att vi hade djur? och fritidsintressen.. Utöver det skulle han skriva ett personligt brev.

Personligen tycker jag att cv endast ska innehålla kontaktuppgifter, utbildningar, tidigare arbeten/praktik 

• Tittij

Du ska skriva en CV där du listar dina kunskaper (utbildningar, tjänster, kurser, språkkunskaper, körkort osv)

Sen skriver du ett personligt brev där du berättar lite kort om dig själv.
    Mitt personliga brev är fel på många sätt om jag ska gå efter vad coacher säger. Konstigt!nog kommer jag på intervju på de flesta tjänser jag söker... Så gå på din magkänsla och skriv ett brev som känns "du"

• ILoveToast

Det har ar den basta CVn jag har last:)

I am a dynamic figure, often seen scaling walls and crushing ice. I have been known to remodel train stations on my lunch breaks, making them more efficient in the area of heat retention. I translate ethnic slurs for Cuban refugees, I write award-winning operas, I manage time efficiently.

Occasionally, I tread water for three days in a row. I woo women with my sensuous and godlike trombone playing, I can pilot bicycles up severe inclines with unflagging speed, and I cook Thirty-Minute Brownies in twenty minutes. I am an expert in stucco, a veteran in love, and an outlaw in Peru.

Using only a hoe and a large glass of water, I once single-handedly defended a small village in the Amazon Basin from a horde of ferocious army ants. I play bluegrass cello, I was scouted by the Mets, I am the subject of numerous documentaries. When I'm bored, I build large suspension bridges in my yard. I enjoy urban hang gliding. On Wednesdays, after school, I repair electrical appliances free of charge.

I am an abstract artist, a concrete analyst, and a ruthless bookie. Critics worldwide swoon over my original line of corduroy evening wear. I don't perspire. I am a private citizen, yet I receive fan mail. I have been caller number nine and have won the weekend passes. Last summer I toured New Jersey with a traveling centrifugal-force demonstration. I bat 400.

My deft floral arrangements have earned me fame in international botany circles. Children trust me. I can hurl tennis rackets at small moving objects with deadly accuracy. I once read Paradise Lost, Moby Dick, and David Copperfield in one day and still had time to refurbish an entire dining room that evening. I know the exact location of every food item in the supermarket. I have performed several covert operations with the CIA.

I sleep once a week; when I do sleep, I sleep in a chair. While on vacation in Canada, I successfully negotiated with a group of terrorists who had seized a small bakery. I balance, I weave, I dodge, I frolic, and my bills are all paid.

On weekends, to let off steam, I participate in full-contact origami. Years ago I discovered the meaning of life but forgot to write it down. I have made extraordinary four course meals using only a mouli and a toaster oven. I breed prize-winning clams. I have won bullfights in San Juan, cliff-diving competitions in Sri Lanka, and spelling bees at the Kremlin.

I have played Hamlet, I have performed open-heart surgery, and I have spoken with Elvis.

But I have not yet gone to college.

• Jojje200

Nu är det kanske för sent, det är ju några månader sen du skrev inlägget. Men en ting som jag har haft bra hjälp av när jag har sökt jobb och skrivit CV det är CV-mallar. Självklart ska man inte använda andras erfarenhet som sin egen, men att se hur andra har ställt upp CV:et har gjort det enklare för mig. Sen också det med att se hur andra har skrivit om erfarenhet har hjälpt mig mycket. 

Jag har använd mallarna på https://www.cv-mall.com/cv-exempel/ ganska mycket. Kanske det också kan hjälpa nån av er?

Svar på tråden Vad ska man skriva och INTE skriva i en CV