• MalinEddie

Somnar barnet själv så somnar det också om själv..

Ligger det någon som helst sanning i detta? BVC säger det ofta och gärna har jag förstått och författare och journalister som tar upp detta ämne hänger på. På detta forum ges ofta rådet "lär barnet somna på egen hand för då kommer det inte behöva din hjälp på natten" om någon förälder beskriver ett problem med nattliga uppvak. Jag hittar inget stöd för att det verkligen skulle vara så och jag har ingen personlig erfarenhet som visar på annat.  Är det en myt som nästan har blivit till sanning?

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Somnar barnet själv så somnar det också om själv..
  • krompa

Det stämmer... 

...kanske på vissa barn.

Mina barn somnar själv, men vaknar de på natten somnar de sällan om själv utan behöver se mig eller maken innan de får ro att somna om.

• sarix

Båda mina barn somnar utan problem själva i sina sängar men behöver ändå hjälp att somna om när de vaknar på natten, helst vill de ligga hos mig eller att jag lägger mig i deras säng. Jag mena alltså att det där inte stämmer på alla barn, det gör det nämligen inte på mina!

• Flickan och kråkan

Om man generaliserar = myt
    Om man pratar om individuella barn = sanning

Summa summarum: Kan säkert stämma för vissa barn, men inte någon naturlag som gäller alla barn. 

• cosinus

Ja jag tycker det funkar så. När mina 4 lärt sig somna själv så har det av sig själv blivit stor skillnad på nätterna. Man har då kunnat höra hur de vaknat till, bökat runt lite och somnat om igen.

Inte 100 procentigt såklart men från att kanske behöva hjälp att somna om 4-5 ggr per natt så har det av sig sjäv minskat till 0-1

• viseversa

Mina tre barn somnar själva. Och skulle dom vakna på natten(vilket är sällan) så somnar dom om själva utan hjälp. Ibland går någon av tjejerna upp och kissar men lägger sig sen igen och somnar om.

• cosinus
    cosinus skrev 2013-01-25 21:25:35 följande:
    Ja jag tycker det funkar så. När mina 4 lärt sig somna själv så har det av sig själv blivit stor skillnad på nätterna. Man har då kunnat höra hur de vaknat till, bökat runt lite och somnat om igen.

Inte 100 procentigt såklart men från att kanske behöva hjälp att somna om 4-5 ggr per natt så har det av sig sjäv minskat till 0-1
    Kan tillägga att det funkat bäst fram till ungefär 2-3 års ålder. Sen är det som att de blivit mer tänkande och velat komma över till oss ibland när de vaknar.

Våra har somnat själv i egen säng från 6 månaders ålder ungefär och bara kommit över för att amma (och sen blivit kvar) när de sen slutat amma på natten från ungefär 9 månader så hade sovit hela nätter i sina egna sängar utan att behöva sövas om på natten som regel. Men sen, vid 2-3 år har det hänt något och de har börjat vilja kommer över på natten (vilket de så klart fått)
  • Harmagedon

Det kan omöjligt gå att generalisera på det sättet. Men min äldsta började somna helt själv i sitt rum först vid 3. Innan dess var vi hos honom tills han somnade men han behövde inte oss på nätterna. Lillan är bara 1,5 o somnar inte själv men sover för det mesta hela nätter.

• lövet2

Det är en myt som fick fäste i Sverige 1998 efter en artikel i tidningen Föräldrar och Barn. Där uttalade sig bl a en barnläkare om en ny teori som kastats fram av ett par barnpsykologer.  På något sätt blev den teorin en etablerad sanning inom loppet av bara något år, och sedan verkade ursprunget glömmas bort lika fort.

• WSalma

Min son (snart 20 manader) somnar inte själv, men kan somna om själv pa nätterna.

Pa kvällen vill han att man ska sjunga, kramas, kanske vagga lite i knäet. Pa nätterna är det kasnek 50/50 om han bara somnar om, eller om han kryper över till oss. Av det jag märker att han vaknar alltsa, men han sover precis bredvid mig, sa jag antar att jag märker rätt mycket.

Svar på tråden Somnar barnet själv så somnar det också om själv..