Regnkläder på dagis
Mina råd: (jobbar på småbarnsavdelning och har egna barn)
- vinteroverall och vinterstövlar/kängor när det är minusgrader (bra kvalitee så den står emot väta, jag köper kappahls)
- fleecefodrat regnställ (hänger på fsk) att ha vid slaskväder. Köp billigt, ingen mening att köpa dyra märkes eftersom de används kort period och ganska lätt går sönder om de skrapas, oavsett pris/kvalitée.
- skalkläder framåt våren (byxa å jacka, kappahls är prisvärt!, särskilt med deras kuponger .Jag köper inga ofodrade regnställ alls numera!
- jag har alltid ett tunt fleeceställ (byxa å tunn jacka),
fodrade eller ofodrade (beroende på säsong) gummistövlar),
tunn mössa,
en tjockare mössa,
fodrade galonvantar,
vintervantar (på vintern),
magiska fingervantar och
en halskrage liggandes på förskolan. Ingen risk att man glömmer nåt hemma på morgonen och personalen kan lätt bestämma vad barnen behöver på sig utifrån vädret som är just då.
Att krångla på overall och galonisar är ett helv*te rent ut sagt (jobbar på fsk och har egna barn). Dessutom blir det bökigt för barnen att röra sig när det blir för många lager. För större barn blir det jobbigt att klä sig själva om för mycket ska på.
Och för allas skull: namna ALLT!! Tappas något bort kommer det i princip alltid tillbaka om det är namnat. Risken att det ö h t kommer bort är mindre om det är namnat. Och för personalens skull som står där med 10 par svarta små vantar som slängts överalt på gården så underlättar det enormt!
Lycka till!!