• Anonym (Stackarn)

Vansinnig smärta efter titthålsoperation, hjälp!

Hej!

Min man opererades igår för blindtarmsinflammation via titthålsoperation. Operationen gick bra och han blev utskriven idag. Dock har han så fruktansvärt ont i axlarna efter operationen. Enligt läkaren kan det tydligen bli så av gasen de sprutar in i buken under operationen och det ska ge med sig av sig själv efter någon dag.

Nu kan han knappt röra sig, för det gör så ont i axlarna. Varje andetag är som en kniv i axeln. Han äter smärtstillande (1g alvedon) löpande, men det hjälper inte det minsta mot smärtan i axlarna.

Någon här inne som har något tips på vad man kan göra?? 

• Svar på tråden Vansinnig smärta efter titthålsoperation, hjälp!
  • Charlotte73

Jag har själv blivit av med blindtarmen via tithållsoperation. Kände ingen smärta i axlarna. Ring sjukvårdsrådgivningen o kolla med dom!

• Anonym (det)

Läkaren har rätt...jag vet at det känns rent ut för jä----t.Men det släpper snart.Annars ring sjukvårdsuplysningen

• lövet2

Det enda jag kan tipsa om är att han ska ligga ner. Så fort man sätter sig upp, så stiger gasen upp mot axlarna ...

• Anonym (det)
    lövet2 skrev 2013-01-26 18:25:57 följande:
    Det enda jag kan tipsa om är att han ska ligga ner. Så fort man sätter sig upp, så stiger gasen upp mot axlarna ...
  • TanganyikaIka

Låter normalt, det kan ta några dar innan man blir till sig. Sen ligger man fastspänd, tiltad på op-bordet. Vansinnig smärta är en 10:a på en tiogradig skala, då han borde svimma av smärta. Be honom att konkretisera mer hur stark smärtan är, skärande, stickande, dunkande etc. Jag skulle tippa på att han helt enkelt är mör efter operationen i samband med att han fått buken uppblåst, det kan trycka långt upp mot axlarna. Är det så fruktansvärt ont måste han väl in om det är vansinnig smärta (vansinnig smärta är för mig sån som man inte kan stopp upp med, som man skriker av och sedan svimmar av, vansinnig smärta är inte stark smärta för mig därför är det svårt att veta om han har riktigt ont eller om vi bara talar olika språk) 

• Anonym (Stackarn)

Oj vad många svar!

Okey, vi talar nog lite olika språk. Han skriker och svimmar inte, men kan knappt andas när det "hugger till", och ligga ner finns inte på världskartan. Han försökte lägga sig ned förut, men då var det som hela kroppen "fick sendrag" (så beskriver han det) och då bara skrek han rakt ut. Han är betydligt smärtpåverkad och tycker att det blir lite bättre med värme. (han försökte att ta en dusch)

Vi har även pratat med sjukvårdsupplysningen som sa att det var "normalt". 

Men det är alltså så att han bara får stå ut och vänta tills det går över? Varför hjälper inte smärtstillande mot detta?

Om det är någon som dessutom kan förklara vad det är som gör ont så är jag nyfiken på det också. 

• Anonym (det)
    Anonym (Stackarn) skrev 2013-01-26 18:36:53 följande:
    Oj vad många svar!

Okey, vi talar nog lite olika språk. Han skriker och svimmar inte, men kan knappt andas när det "hugger till", och ligga ner finns inte på världskartan. Han försökte lägga sig ned förut, men då var det som hela kroppen "fick sendrag" (så beskriver han det) och då bara skrek han rakt ut. Han är betydligt smärtpåverkad och tycker att det blir lite bättre med värme. (han försökte att ta en dusch)

Vi har även pratat med sjukvårdsupplysningen som sa att det var "normalt". 

Men det är alltså så att han bara får stå ut och vänta tills det går över? Varför hjälper inte smärtstillande mot detta?

Om det är någon som dessutom kan förklara vad det är som gör ont så är jag nyfiken på det också. 

Det är som någon skrev här biverkningar efter det att magen blåstes upp med gas.Det gör svinont ett bra tag..bara att försöka härda ut.Vad vill du ha för svar?
  • Anonym

Massa Voltarengel gör susen!!!

Plus promenader.

• Anonym (Stackarn)

Det smärtstillande han fått (alvedon 1 g) hjälper inte ett dugg. Han kan inte ligga/sitta, nästan bara att stå som hjälper. Börjar fundera hur han ska göra i natt. 

Ville ha svar på om det fanns något man kunde göra? Eller om man till och med ska åka tillbaka till sjukhuset? 

Svar på tråden Vansinnig smärta efter titthålsoperation, hjälp!