• Anonym (ajsomfasen)

munherpes! :(

Japp, gick till tandläkaren för att klaga över att mina visdomständer gjorde ont. Var tydligen inte alls visdomständerna, var en trevlig liten munherpes som valt att besöka min mun! Det beror tydligen på stress och försämrat immunförsvar (inte dålig munhygien).

Någon annan som haft detta som vet ungefär hur långt tid det tar innan det försvinner? har fått tabletter och någon bedövande gel som jag missbrukar för tillfället.
    Har haft ont i en vecka nu, gör så helvetesapnisseont att jag inte vet vart jag ska ta vägen! Ursäkta språket...
    När försvinner detta??!!

Tandläkaren sa i torsdags "det ska ha blivit bättre till på måndag, annars får vi kontakta munkirurgen" (W-T-F?!) 

• Svar på tråden munherpes! :(
  • Anonym

vad ska de göra, det går ju inte operera bort herpes..

• Tjolinti

Jag hade stora problem och tog faktiskt slag i saken och gick till vårdcentralen för att ta ett blodprov och fick diagnos Herpes bla bla bla. Så jag fick medicin att hämta och jag ska ta tabletter så fort jag känner något så utvecklas det inte så mycket. Riktigt bra. Diagnosen gör att jag alltid har medicin att hämta ut mer eller mindre. Så om du får återkommande problem tycker jag du ska gå och få en diagnos och få medicin för de.

• Anonym (ajsomfasen)
    Anonym skrev 2013-01-26 20:36:34 följande:
    Inte vet jag? Jag blev lika förvånad. Kanske är det så att de måste göra någon form av enklare operation ifall de antiinflammatoriska tabletterna inte hjälper.
  • Tjolinti

Tänkte även tillägga att jag har haft besvär både på och i munnen. De brukar försvinna av sig själv tar olika lång tid. Tabletterna hjälper sjukt mycket. Vad fick du för tabletter?

• solros68

Jag har det och första gången jag fick ett utbrott, var jag väldigt sjuk i 3 veckor. Gick ner 15 kg för att jag knappt kunde äta. Nu när jag får det varar det några dagar.

• Anonym (j)
    Anonym skrev 2013-01-26 20:36:34 följande:
    Kan vara så att om det inte försvunnit inom en viss tid kanske det rör sig om något annat. Käkkirurgen är dom man kontaktar vid slemhinneförändringar för att utreda normala avvikelser och patologiska.
  • Anonym (ajsomfasen)
    Tjolinti skrev 2013-01-26 20:41:03 följande:
    Tänkte även tillägga att jag har haft besvär både på och i munnen. De brukar försvinna av sig själv tar olika lång tid. Tabletterna hjälper sjukt mycket. Vad fick du för tabletter?
    Ja jag har både på läpparna och i tandköttet... Så om det har kommit en gång så lär det komma fler gånger? :( 

Kommer inte ihåg vad de heter, men jag ska ta fem om dagen i fem dagar. Sen fick jag ibuprofen också.

Men om man nu får diagnosen herpes, kommer det bara att komma i munnen eller kan det börja dyka upp på olika ställen på kroppen? Och den här formen av herpes är ju en infektion som uppstått pga försämrat immunförsvar, den kan väl inte vara smittsam? 
  • Anonym (ajsomfasen)
    solros68 skrev 2013-01-26 20:43:46 följande:
    Jag har det och första gången jag fick ett utbrott, var jag väldigt sjuk i 3 veckor. Gick ner 15 kg för att jag knappt kunde äta. Nu när jag får det varar det några dagar.
    3 VECKOR?! Men hjälp :( nej jag kan inte heller äta, lever på soppor och hallonkräm i stort sätt, väldigt mättande.. 
  • Elin 885

men du kan ju få virusdämpande medicin av läkarna på vårdcentralen....

• Tjolinti

Har du inte haft de förr så behöver de ju inte vara herpes. Konstigt att en tandläkare står och säger till dig att det är herpes. När jag gick till läkaren så vägrade han säga till mig vad mina munsår var eftersom han kan nte stå och ge folk diagnos utan ta prover. Jag tycker du kan gå till vårdcentralen och be dem kolla. Men har du inte återkommande problem så är nog medicinen överflöd. Jag hade munsår typ 2 gånger i månaden, så jag fick nog :D

Svar på tråden munherpes! :(