• Anonym (ajsomfasen)

munherpes! :(

Japp, gick till tandläkaren för att klaga över att mina visdomständer gjorde ont. Var tydligen inte alls visdomständerna, var en trevlig liten munherpes som valt att besöka min mun! Det beror tydligen på stress och försämrat immunförsvar (inte dålig munhygien).

Någon annan som haft detta som vet ungefär hur långt tid det tar innan det försvinner? har fått tabletter och någon bedövande gel som jag missbrukar för tillfället.
    Har haft ont i en vecka nu, gör så helvetesapnisseont att jag inte vet vart jag ska ta vägen! Ursäkta språket...
    När försvinner detta??!!

Tandläkaren sa i torsdags "det ska ha blivit bättre till på måndag, annars får vi kontakta munkirurgen" (W-T-F?!) 

• Svar på tråden munherpes! :(
  • Anonym (j)
    Anonym (ajsomfasen) skrev 2013-01-26 20:57:51 följande:
    Men när man läser om herpes står det att det smittar, och mitt har inte smittat på någon annan? 
    Det tar ju några dagar upp till flera månader från smittotillfället till att man får symptom. Jag säger varken att du har herpes eller inte, däremot så har jag mycket svårt att se att två tandläkare, varav den ena jobbar bland annat med munslemhinneförändringar, förväxlar afte och herpes.

• Anonym (ajsomfasen)
    Elin 885 skrev 2013-01-26 20:58:42 följande:
    ja all form av herpes smittar.
    det kan ligga latent i kroppen i flera år.
    dessutom smittar munherpes till könet om man ger någon oralsex.

Alltså.. min sambo har herpes på läpparna och har haft det sedan han var liten. Det utbryter minst en gång varje år. Han har givit mig oralsex, han har kysst mig över hela kroppen och såklart på munnen , men jag har bara fått detta i munnen.

Min syster däremot har blivit smittad av herpes i underlivet och får återkommande blåsor väldigt ofta, men bara i underlivet.  

• Elin 885
    Anonym (ajsomfasen) skrev 2013-01-26 21:03:44 följande:
    Alltså.. min sambo har herpes på läpparna och har haft det sedan han var liten. Det utbryter minst en gång varje år. Han har givit mig oralsex, han har kysst mig över hela kroppen och såklart på munnen , men jag har bara fått detta i munnen.

Min syster däremot har blivit smittad av herpes i underlivet och får återkommande blåsor väldigt ofta, men bara i underlivet.  

herpes smittar mest när man har utbrott, och könsherpes kan ligga latent i kroppen på dig.
  • Anonym (ajsomfasen)
    Elin 885 skrev 2013-01-26 21:05:09 följande:
    herpes smittar mest när man har utbrott, och könsherpes kan ligga latent i kroppen på dig.
    Alltså jag blir galen av det här! :( Har aldrig tidigare i mitt liv haft problem med varken herpes eller andra lustiga utslag eller blåsor. Det låter ju som att ALLA har herpes?!
  • Elin 885
    Anonym (ajsomfasen) skrev 2013-01-26 21:08:05 följande:
    Alltså jag blir galen av det här! :( Har aldrig tidigare i mitt liv haft problem med varken herpes eller andra lustiga utslag eller blåsor. Det låter ju som att ALLA har herpes?!
    inte alla men det är vanligt.
    www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/herpes-simplex/

jag har det t ex fast i underlivet, och min man vet om det.
  • Elin 885
    Anonym (ajsomfasen) skrev 2013-01-26 21:11:22 följande:
    Okej :/ 
    jo jag fick det som "visitkort" av min tredje våldtäkt....trevligt.
    nåväl.

• MRMR1

Ett bra tips som hälsokostaffärer har är kokos.

Köp en burk kokos kan användas till allt, det är bevisat att det fungerar som "Hjärnmedicin" och hjälper folk med alsheimers, men du kan steka i det, använda som sololja. Det är anti inflamatoriskt så det går bra att skölja munnen med kokos eller använda som glid då det även hjälper mot svamp och herpes där med.

• Anonym (ajsomfasen)
    MRMR1 skrev 2013-01-26 21:14:22 följande:
    Ett bra tips som hälsokostaffärer har är kokos.

Köp en burk kokos kan användas till allt, det är bevisat att det fungerar som "Hjärnmedicin" och hjälper folk med alsheimers, men du kan steka i det, använda som sololja. Det är anti inflamatoriskt så det går bra att skölja munnen med kokos eller använda som glid då det även hjälper mot svamp och herpes där med.
    Smart, har kokosolja hemma! 
  • Anonym (ajsomfasen)

Men okej, om jag fattat allt rätt så... ALL herpes smittar, bara att det kan ta tid innan den smittade får några symtom? 

• Elin 885
    Anonym (ajsomfasen) skrev 2013-01-26 21:19:19 följande:
    Men okej, om jag fattat allt rätt så... ALL herpes smittar, bara att det kan ta tid innan den smittade får några symtom? 
    japp.
  • Lilla W

Ps: du har förmodligen precis blivit smittad av din sambo, inkubationstiden är ett par dagar upp till tre veckor. Han smittar ju bara när han har utbrott, så även du. På din beskrivning så låter det väldigt typiskt för en primärinfektion, och ooooont gör det! :(

• Anonym (ajsomfasen)
    Lilla W skrev 2013-01-26 21:20:36 följande:
    Ps: du har förmodligen precis blivit smittad av din sambo, inkubationstiden är ett par dagar upp till tre veckor. Han smittar ju bara när han har utbrott, så även du. På din beskrivning så låter det väldigt typiskt för en primärinfektion, och ooooont gör det! :(
    ja det är bara det att han är BOMBSÄKER på att han inte smittar? :P Han hade utbrott för ca en vecka sedan så det låter ju rätt så logiskt... 

Ja, jag har aldrig haft så ont i mitt liv! har ont i hela tandköttet, underläppen och mungipan. plus att mina visdomständer är påväg så det känns också... usch vill bara hugga ut hela munnen ur ansiktet! 
  • Lilla W

Hur kan han vara säker på att han inte smittar?! Han smittar garanterat vid direktkontakt när han har blåsor, sen kanske du haft tur och inte blivit smittad, be honom läsa på lite kanske....

• Anonym
    Anonym (ajsomfasen) skrev 2013-01-26 21:25:26 följande:
    ja det är bara det att han är BOMBSÄKER på att han inte smittar? :P Han hade utbrott för ca en vecka sedan så det låter ju rätt så logiskt...
    han har fel! han smittar alltid!! mer när han har utbrott och mindre när han inte ha det.
  • Anonym
    Anonym (ajsomfasen) skrev 2013-01-26 21:08:05 följande:
    ts ca 75% av befolkningen har munherpes..ca 25% genital herpes. (Dom kan smitta emellan men har man herpes på munnen ex så trivs det bäst där och tvärtom... Detta är vad jag läst men kan ju inte svära vid att det stämmer.) Dom allra flesta utav dessa 75% har aldrig eller sällan symptom utan det ligger latent i kroppen. Många är smittade redan som barn.  
Svar på tråden munherpes! :(