• Anonym (ajsomfasen)

munherpes! :(

Japp, gick till tandläkaren för att klaga över att mina visdomständer gjorde ont. Var tydligen inte alls visdomständerna, var en trevlig liten munherpes som valt att besöka min mun! Det beror tydligen på stress och försämrat immunförsvar (inte dålig munhygien).

Någon annan som haft detta som vet ungefär hur långt tid det tar innan det försvinner? har fått tabletter och någon bedövande gel som jag missbrukar för tillfället.
    Har haft ont i en vecka nu, gör så helvetesapnisseont att jag inte vet vart jag ska ta vägen! Ursäkta språket...
    När försvinner detta??!!

Tandläkaren sa i torsdags "det ska ha blivit bättre till på måndag, annars får vi kontakta munkirurgen" (W-T-F?!) 

• Svar på tråden munherpes! :(
  • Elin 885

det kan ju vara afte du har fått.

• Anonym (ajsomfasen)
    Tjolinti skrev 2013-01-26 20:50:15 följande:
    Har du inte haft de förr så behöver de ju inte vara herpes. Konstigt att en tandläkare står och säger till dig att det är herpes. När jag gick till läkaren så vägrade han säga till mig vad mina munsår var eftersom han kan nte stå och ge folk diagnos utan ta prover. Jag tycker du kan gå till vårdcentralen och be dem kolla. Men har du inte återkommande problem så är nog medicinen överflöd. Jag hade munsår typ 2 gånger i månaden, så jag fick nog :D
    Innan hon sa att det var herpes så hade hon tagit bilder och skickat till den här kirurgen och de kom gemensamt fram till att det var munherpes. Hon sa i och för sig inget om att det kan komma tillbaka... 

Jo det förstår jag verkligen, skulle blivit galen! 
  • Anonym (ajsomfasen)
    Elin 885 skrev 2013-01-26 20:51:08 följande:
    afte?
  • solros68

Personen jag blev smittad av blir ganska dålig när hen får utbrott. vet oxå att det är olika från person till person. Numera är det bara några dagar som jag känner av det. Tabletterna är jättebra! Kommer inte ihåg vilka jag har. Jag får alltid utslag inne i läppen :(

• Anonym (j)
    Elin 885 skrev 2013-01-26 20:51:08 följande:
    En tandläkare ser garanterat skillnad på afte och herpes.
  • Anonym (ajsomfasen)
    Elin 885 skrev 2013-01-26 20:55:27 följande:
    google sökmotor en sån där bra sak.
    www.afte.se/index.php/om-afte
    har redan googlat det, men tack för tipset... 
  • Anonym (ajsomfasen)
    Anonym (j) skrev 2013-01-26 20:55:05 följande:
    En tandläkare ser garanterat skillnad på afte och herpes.
    Men när man läser om herpes står det att det smittar, och mitt har inte smittat på någon annan? 
  • Elin 885
    Anonym (ajsomfasen) skrev 2013-01-26 20:57:51 följande:
    Men när man läser om herpes står det att det smittar, och mitt har inte smittat på någon annan? 
    ja all form av herpes smittar.
    det kan ligga latent i kroppen i flera år.
    dessutom smittar munherpes till könet om man ger någon oralsex.

• Lilla W

Första gången man får herpes simplex (munsår) så får man en så kallad primärinfektion ofta med blåsor i munnen el svalget, man kan även få inflammerat tandkött, feber osv, mycket smärtsamt. Det är under denna period som man är som
    mest smittsam. Viruset ligger senare vilande i kroppen och kan bryta ut i form av blåsor, ofta på läpparna, näsvingarna och runt munnen. Man smittar vid direktkontakt när man har utbrott. Du kan även smitta dig själv om du pillar på blåsorna och sedan tar dig själv på andra ställen, akta ögon, underlivet osv. Mitt tips är att om du får återkommande utbrott, att gå till en hudläkare o be om antiviral medicin typ valtrex, om man tar det precis när det börjar sticka så fungerar det super! Men det kan oxå va då att du inte får fler utbrott. 80% av alla vuxna svenskar har antikroppar mot viruset men bara 1 av 5 får återkommande utbrott.

Svar på tråden munherpes! :(