Inlägg från: scrapparlotta |Visa alla inlägg
  • scrapparlotta

skalkläder?

Börjar fundera på inköp av vårens kläder....och jag har aldrig köpt skalkläder, hur funkar dom? Vilka är bäst? Funkar skalkäder när det regnar mycket också och dom går i skogen och så? Var köper ni dom? Helst inte dom dyraste, men ska såklart vara bra med...

• Svar på tråden skalkläder?
  • scrapparlotta

Men är dom fodrade....eller måste dom ha fleesjacka/byxor på sig under om det är kallare dagar? Hur varma är dom om man inte har nåt under?

• scrapparlotta

Ok, det blir inte klumpigt och så då med fleece under? Vilka fleeckläder är bäst då..som är smidigast?

• scrapparlotta

Och skalkläder håller barnen torra om det regnar, även om det regnar ganska mycket eller?? För köper jag dyra såna kläder, då vill jag slippa köpa galonkläder.....

• scrapparlotta

Men blir det inte knöligt under skaljackan och byxorna om dom ska ha fleeckläder uner åxå...tycker fleec är lite knöligt....Köper ni fleeckläderna på samma ställen som skalkläderna åxå?

• scrapparlotta

Hur kallt är det när ni börjar med dessa kläder? Hur kallt är det när dom börjar tycka det är för kallt för detta? (förlåt mina 1000 frågor...)

• scrapparlotta
    jonnashus skrev 2013-01-31 10:05:17 följande:
    Har både skal och galonkläder till båda mina men tycker att galonisarna är bättre när det är riktigt slaskigt eller regnigt håller torrare. Använder mest skal när det är mer blåsigt än regnigt och blött.

Ok. Vad konstigt när alla säger att det håller barnen torra i regn åxå....
  • scrapparlotta

Jag läste nånstanns nu att skalkläderna som säljs på lindex har blivit sämre...stämmer det? Just nu hittar jag inga skalkläder alls på lindex. Och på vissa ställen, som kappahl hittar jag inte till min stora tjej som  har storlek 134. Eller är jag blind? Pops är bäst eller, men fasiken vad dyra dom är. Blir svindyrt om jag ska köpa till båda mina tjejer....

• scrapparlotta

Nu när jag äntligen bestämt vad jag ska köpa för skalkläder så finns det inte in min stora dotters storlek. Blir galen!! Har tänk att jag köper kaxs från kappahl, men då hittar jag bara upp till 128. Min stora tjej har 134/140 i storlek. Finns det inte kaxs skalkläder i större storlekar än 128? Eller är jag blind?

• scrapparlotta
    Elin 834 skrev 2013-02-07 17:27:17 följande:
    Jag har börjat köpa från lager 157 till mina barn. Jag tycker att deras skalkläder är jättebra byxa och jacka för 400kr så det ät billigt också.
    Aha, ligger i småland va? Är dom vattentäta, så vattentäta att man bara kan ha dom ute när det regnar?
  • scrapparlotta
    tessan27 skrev 2013-02-10 11:19:09 följande:
    Vattenpelare på 3000 håller inte som regnkläder i ösregn, då krävs det annat över. Kanske håller bra första gångerna men inte på sikt. Om man vill ersätta galonkläder med skalkläder ska man nog sikta på vattenpelare på 8000-10000.

Ok, men då är det bara polarn o pyret som gäller eller. Dom enda jag sett med den vattenpelaren....dom är så jäkla dyra bara. Men får väl bli dom då....
  • scrapparlotta
    Naquadria skrev 2013-02-21 22:02:45 följande:
    Jag har också börjat titta på skalkläder i 134. Svårt. Har haft POP och KAKS tidigare.

Sportaffärerna har lite, men inte alltid med högre vattenpelare. POP är bra, men dyrt och så gillar jag inte årets färger.
    Ah, så det är inte bara jag som har svårt att hitta skalkläder i storlekar som är över 128. Varför har dom inte skalkläder i dom storlekarna?? Tror dom inte att dom barnen är ute i regn eller? Tycke verkligen det är jätteknepigt. 

Jag hittade på stadium, men där var vattenpelaren 5000. Det är för lite va för att man ska kunna lita på att hon håller sig torr?? Men annars, jag har sprungit runt i affärerna i Borås....men nä. Inget, förutom då POP. Men jag har fasiken inte råd att lägga ut så mycket pengar på det. Blir lite irriterad över detta! 
  • scrapparlotta
    CurlingLotta skrev 2013-02-21 22:27:48 följande:
    Gillar inte heller POP-färgerna i vår. Och 3000 i vattenpelare räcker inte långt, det måste minst vara 8000. Läste om de ämnen som en del tillverkare behandlar skalplagget med och det vill inte jag ha på mina barn. Tänk miljövänligt. Det finns ju alternativ som är riktigt bra.
    Men oavsett vad man köper så tycker jag att man ska ha varma och sköna plagg under. Skalplaggen värmer ju inte.
    Fleece är inte fel men det finns ju även stretchigare material.
    Är det inte vattenpelaren på 10000 på POPs kläder? Det trodde jag. Och vad menar du att man ska ha under om man inte ska ha fleece? 

Men annars om jag inte hittar bra skalkläder får jag väl köpa galonkläder...... 
  • scrapparlotta
    Carr0n skrev 2013-02-21 22:58:45 följande:
    Jag har haft POPs skalkläder, Kappahls och Didriksons. Kappahls kommer jag inte köpa igen, jackorna nöttes väldigt fort och på byxorna så gick gummiresåren under foten på byxorna av på en gång.
    POPs var jag supernöjd med, men dom är ju rätt dyra.

Iår blir det Didriksons igen, eftersom barnen kan ha samma skalkläder som ifjol. Dom ser likadana ut som när jag köpte dom, tål mycket tvättar.

Men kom ihåg att tvätta inga ytterkläder med sköljmedel, det fick jag lära mig och dom håller mycket bättre!     
    Var köper ni Didrikssons skalkläder då och vad kostar dom ungefär? Vattenpelaren på dom?
  • scrapparlotta
    Jigge skrev 2013-02-27 11:01:56 följande:
    Kan tipsa om Gneis som har toppenkläder. Deras skalkläder tror jag börjar säljas 10 mars, vet inte vad de kommer kosta dock. Jag tycker de har väldigt bra och prisvärda kläder, de har även bra andrahandsvärde på t.ex. tradera. De är ungefär samma prisklass som pop men de brukar ha förmånliga kampanjpriser och setpriser så det blir billigare i slutändan.

Var kan man köpa dom då?
  • scrapparlotta
    Jigge skrev 2013-02-28 18:06:13 följande:
    Var inne på Stadium idag och kikade på Everest nya skaljackor och såg att de nu har 10000 vattenpelare. Dottern hade en sån fast med endast 3000 vattenpelare i höstas, den funkade i ösregn så jag funderar på att satsa på deras i år. Måste bara kolla vad Gneis vårkollektion kommer kosta först.
    Vad kostade dessa Everest på Stadium då? Fanns dom även i storlekar som 134....tänkte du på det?

Svar på tråden skalkläder?