• Anonym

Ångrat sig ang folkbokföring?

Jag och min sambo håller på att separera, och han har gått med på att barnet ska vara folkbokförd hos mig. 

1 december förra året skrev jag mig och barnet hos min mamma, men vi har ändå bott kvar i huset (han bönade och bad att vi skulle stanna över jul och nyår)
    Nu har jag fått en lägenhet som jag flyttar in i 1 februari, och pappren är inskickade till skatteverket.

Problemet är att så fort vi blir osams hotar han med att skriva barnet hos sig.  Han säger att det kommer i så fall bli så, eftersom han bor kvar i vår gamla bostad (han planerar dock att flytta på sikt)  och att eftersom barnet bara bytt adress "på pappret" och inte i praktiken, så räknas inte det?
    Stämmer verkligen det?   

Vi har gemensam vårdnad och kommer ha växelvis boende, kan jag tillägga. 

• Svar på tråden Ångrat sig ang folkbokföring?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-27 20:44:04 följande:
    Han har rätt.
    Och vad grundar du det på?
  • Anonym

Barnet är ju redan folkbokförd hos mig, om du missat det.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-27 22:05:16 följande:
    Barnet är ju redan folkbokförd hos mig, om du missat det.

Barnet har aldrig bott på annan adress än den ursprungliga och flyttar du och ni har varannan vecka så ska barnet vara kvarskriven på gamla adressen enligt lag.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-27 22:34:49 följande:
    Barnet har aldrig bott på annan adress än den ursprungliga och flyttar du och ni har varannan vecka så ska barnet vara kvarskriven på gamla adressen enligt lag.
    Ja, men barnet är ju inte skriven hos honom!

Så hur ska han då kunna bli kvarskriven?

Det som du säger gäller om barnet är skriven på den ursprungliga adressen, men det kan väl knappast gälla om barnet är skriven på ett annat ställe?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 07:19:46 följande:
    Ja, men barnet är ju inte skriven hos honom!

Så hur ska han då kunna bli kvarskriven?

Det som du säger gäller om barnet är skriven på den ursprungliga adressen, men det kan väl knappast gälla om barnet är skriven på ett annat ställe?
    Det spelar ingen roll när skatteverket får veta att barnet egentligen aldrig flyttade. Dvs. om han anmäler att barnet alltid bott med honom så ändrar skatteverket boendet till honom.
  • orpon
    Anonym skrev 2013-01-28 07:27:55 följande:
    Det spelar ingen roll när skatteverket får veta att barnet egentligen aldrig flyttade. Dvs. om han anmäler att barnet alltid bott med honom så ändrar skatteverket boendet till honom.
    Ja, såvitt jag har förstått det hela så stämmer detta. Boendet kommer att vara hos pappan. Men, det kanske inte är så dåligt, det viktiga är väl att ni är överens om gemensam vårdnad, det är ju det bästa för barnet, att ni är överens om vv boende och gem vårdnad... Boendet är ju bara en formalia....
  • Anonym

Ja alltså du kan inte byta adress på barnet utan pappans underskrift. Och om han då vägrar skriva på görs en utredning och framkommer det att du och barnet aldrig flyttade till adressen så kommer boendet åter skrivas vid pappan.
    Barnet ska stå skrivet där den har sin huvudsakliga dygnsvila vilket är i pappans hus.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 07:27:55 följande:
    Finns ju inget som bevisar det.  
    Var enbart för hans skull för att han så gärna ville det, som vi inte flyttade 1 december.  Så han borde inte använda det emot mig, och anmäla det. 
  • Anonym
    orpon skrev 2013-01-28 08:01:08 följande:
    Ja, såvitt jag har förstått det hela så stämmer detta. Boendet kommer att vara hos pappan. Men, det kanske inte är så dåligt, det viktiga är väl att ni är överens om gemensam vårdnad, det är ju det bästa för barnet, att ni är överens om vv boende och gem vårdnad... Boendet är ju bara en formalia....
    Det skulle vara riktigt dåligt om han blir skriven hos pappan, för det kommer påverka mitt bostadsbidrag rejält negativt.
    Plus att barnet inte kommer få gå på den skolan vi tänkt heller.    
    Anonym skrev 2013-01-28 08:11:13 följande:
    Ja alltså du kan inte byta adress på barnet utan pappans underskrift. Och om han då vägrar skriva på görs en utredning och framkommer det att du och barnet aldrig flyttade till adressen så kommer boendet åter skrivas vid pappan.
    Barnet ska stå skrivet där den har sin huvudsakliga dygnsvila vilket är i pappans hus.
    Naturligtvis har pappan redan gett sin underskrift.  Det gjorde han redan i slutet av november. 
    1 februari flyttar vi som sagt, så efter det kan han inte säga att "barnet aldrig flyttade". 
    Då kommer barnet bo varannan vecka hos oss båda, men folkbokförd hos mig, och det kan han knappast ändra på egen hand utan mitt godkännande då väl?  
Svar på tråden Ångrat sig ang folkbokföring?