• Anonym

Ångrat sig ang folkbokföring?

Jag och min sambo håller på att separera, och han har gått med på att barnet ska vara folkbokförd hos mig. 

1 december förra året skrev jag mig och barnet hos min mamma, men vi har ändå bott kvar i huset (han bönade och bad att vi skulle stanna över jul och nyår)
    Nu har jag fått en lägenhet som jag flyttar in i 1 februari, och pappren är inskickade till skatteverket.

Problemet är att så fort vi blir osams hotar han med att skriva barnet hos sig.  Han säger att det kommer i så fall bli så, eftersom han bor kvar i vår gamla bostad (han planerar dock att flytta på sikt)  och att eftersom barnet bara bytt adress "på pappret" och inte i praktiken, så räknas inte det?
    Stämmer verkligen det?   

Vi har gemensam vårdnad och kommer ha växelvis boende, kan jag tillägga. 

• Svar på tråden Ångrat sig ang folkbokföring?
  • Candy89

Man ska vara skriven på den orten man bor på, studerar man på annan ort och har lägenhet och sin huvudsakliga dygnsvila, dvs man bor där då ska man vara skriven där. Dvs då ska man stå skriven i sin studieort som också är den orten man bor på.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 19:26:16 följande:
    Den räknas på din inkomst om barnet är skrivet hos dig. Men ok 13 000kr i inkomst + 6000kr i bidrag ger en total inkomst på 19 000kr. 3% av 19 000kr är 570kr! Vilket inte är i närheten av det du påstår att du kommer att få. Vet ej om de räknar in bidraget men gör de det inte så har du en dagisavgift på 3% av 13 000kr = 390kr... Så vart du får dina 1100kr från är ett mysterium...
    Haha, ett mysterium?
    Var jag får mina dryga 1100 ifrån?
    Ja, kanske från fakturan vi varje månad får?
    Skulle den plötsligt bli 500 kr/mån istället så blir ingen gladare än jag, men de räknar ju på bådas inkomst, som sagt    
    Klart de inte räknar med bidrag i inkomst!
    Hade som sagt hoppats få svar från insatta människor, men men...

Känns som att jag redan vet mer än de flesta som svarat här.

• Candy89

Anonym inlägg 50 inlägget du svarar på där sår det samma som du skriver så nej det är inte fel. Man ska vara folkbokförd där man har sin dyngsvila, gäller alla studenter som studerar på högskola även de sk unga studenterna som flyttar från föräldrarhemmet till studieorten. Enda undantaget är om du går gy,nasiet och är under 19 år, då ska du skriven på föräldrarhemmet.

• Anonym

TS nu har ni ett gemensamt hushåll, bådas inkomstt räknas med. När du flyttar räknas enbart din inkomst med eftersom du är ensam i hushållet ang dagisavgiften.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 19:21:22 följande:
    Barnomsorgsavgiften beräknas ju på båda föräldrarnas inkomst!  
    Jag har inte 10 000 kr i inkomst, har ut 13 000 kr i lön, och sen tillkommer 6000 kr i bidrag, efter att jag flyttat då.  
    Någonstans stämmer inte det här. Om du har ut 13000 så kan du inte få mer än 1800 i bostadsbidrag, om barnet är skriven hos dig, oavsett om hyran ligger på 8000 eller 15000!

1800 i bostadsbidrag plus barnbidraget är 2850. Vem ska betala ut övriga 3150 kronorna som du tror att du ska få?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 19:36:26 följande:
    Haha, ett mysterium?
    Var jag får mina dryga 1100 ifrån?
    Ja, kanske från fakturan vi varje månad får?
    Skulle den plötsligt bli 500 kr/mån istället så blir ingen gladare än jag, men de räknar ju på bådas inkomst, som sagt    
    Klart de inte räknar med bidrag i inkomst!
    Hade som sagt hoppats få svar från insatta människor, men men...

Känns som att jag redan vet mer än de flesta som svarat här.

Om ett barns föräldrar har gemensam vårdnad men bor på skilda håll och barnet bor växelvis hos föräldrarna och båda har behov av barnomsorg grundas avgiften på den sammanlagda inkomsten i respektive hushåll. Det kan innebära två avgifter för samma barn. De sammanlagda avgifterna får inte överskrida avgiften för en plats.

Men, gör kommunen så måste de acceptera att skicka ut separata fakturor till hushållen!
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 19:38:46 följande:
    TS nu har ni ett gemensamt hushåll, bådas inkomstt räknas med. När du flyttar räknas enbart din inkomst med eftersom du är ensam i hushållet ang dagisavgiften.
    Men förskolan vet ju att vi flyttat.  Jag får varje månad en faktura till min mamma, och den fakturan är beräknad på bådas inkomster, precis samma summa som när vi bodde tillsammans.  
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 19:41:07 följande:
    Om ett barns föräldrar har gemensam vårdnad men bor på skilda håll och barnet bor växelvis hos föräldrarna och båda har behov av barnomsorg grundas avgiften på den sammanlagda inkomsten i respektive hushåll. Det kan innebära två avgifter för samma barn. De sammanlagda avgifterna får inte överskrida avgiften för en plats.

Men, gör kommunen så måste de acceptera att skicka ut separata fakturor till hushållen!
    Så har de inte gjort här.
    Jag får fortfarande en faktura varje månad på 1160 kr.  Till min nya adress. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 19:39:24 följande:
    Någonstans stämmer inte det här. Om du har ut 13000 så kan du inte få mer än 1800 i bostadsbidrag, om barnet är skriven hos dig, oavsett om hyran ligger på 8000 eller 15000!

1800 i bostadsbidrag plus barnbidraget är 2850. Vem ska betala ut övriga 3150 kronorna som du tror att du ska få?
    Nä, för du har räknat helt fel.
    Jag vet precis vad jag kommer få.  Inte det som är problemet här, eller har ens med trådstarten att göra.  
    Jag kommer få 3000 ganska exakt i bostadsbidrag.  Har redan kollat med FK, så det känns bara onödigt att glada amatörer här lägger ner energi på just det.. Drömmer     Är däremot tacksam för svar på frågan i trådstarten , av de som verkligen vet vad de pratar om! 

Barnbidraget kommer återigen gå till försäkring och barnomsorgsavgiften!  

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 19:55:43 följande:
    Nä, för du har räknat helt fel.
    Jag vet precis vad jag kommer få.  Inte det som är problemet här, eller har ens med trådstarten att göra.  
    Jag kommer få 3000 ganska exakt i bostadsbidrag.  Har redan kollat med FK, så det känns bara onödigt att glada amatörer här lägger ner energi på just det.. Drömmer     Är däremot tacksam för svar på frågan i trådstarten , av de som verkligen vet vad de pratar om! 

Barnbidraget kommer återigen gå till försäkring och barnomsorgsavgiften!  

Inte en chans att du kan få 3000 i bostadsbidrag. 1800 är det mesta du kan få, om du har barn hemma och tjänar 200 000 per år.

Jag har skrivit tidigare att om pappan meddelar Skatteverket att barnet blivit felaktigt skriven på annan adress, och bott kvar, så kan pappan få barnet skriven på gamla adressen igen när du flyttar.

Svar på tråden Ångrat sig ang folkbokföring?