• Anonym

Ångrat sig ang folkbokföring?

Jag och min sambo håller på att separera, och han har gått med på att barnet ska vara folkbokförd hos mig. 

1 december förra året skrev jag mig och barnet hos min mamma, men vi har ändå bott kvar i huset (han bönade och bad att vi skulle stanna över jul och nyår)
    Nu har jag fått en lägenhet som jag flyttar in i 1 februari, och pappren är inskickade till skatteverket.

Problemet är att så fort vi blir osams hotar han med att skriva barnet hos sig.  Han säger att det kommer i så fall bli så, eftersom han bor kvar i vår gamla bostad (han planerar dock att flytta på sikt)  och att eftersom barnet bara bytt adress "på pappret" och inte i praktiken, så räknas inte det?
    Stämmer verkligen det?   

Vi har gemensam vårdnad och kommer ha växelvis boende, kan jag tillägga. 

• Svar på tråden Ångrat sig ang folkbokföring?
  • Brumma

Blir det en tvist så gäller följande regler:

Först o främst blir barnet skrivet där barnet har sin mesta dygnsvila. Om man har ungefär lika mkt hos vardera föräldern så säger lagen att först o främst skall barnen vara skrivna i ursprungsbostaden om det är möjligt.

Så här säger lagen om folkbokföring av barn med växelvis boende.

Vad gäller folkbokföringn så skall barnet vara folkbokfört där det har mest dygnsvila, men bor barnet växelvis skall det vara folkbokfört (prövas i nämnd ordning)
    1 Om ngn av föräldrarna bor kvar i ursprungsbostaden.
    2 Hemmet som ligger närmast skola/dagis (avståndet mäts fågelvägen och om avståndet skiljer mindre än 200m anses det vara samma avstånd.
    3 Om barnet har sina fritidsaktiviteter och vänner, sitt sociala nätverk, i ena bostadens område.
    4 om ngn av föräldrarna bor i närområdet av ursprungsbostaden skall barnet vara folkbokfört där.

Om inget av detta kan visas på, så får övriga omständigheter avgöra. Det kan vara bostadens standard, föräldrarnas arbetsförhållanden, sysj´kons bosättning mm..

Det är bara att läsa
    www.regeringen.se/content/1/c6/17/03/32/7b177...

• orpon
    Anonym skrev 2013-01-28 09:39:37 följande:
    Det skulle vara riktigt dåligt om han blir skriven hos pappan, för det kommer påverka mitt bostadsbidrag rejält negativt.
    Plus att barnet inte kommer få gå på den skolan vi tänkt heller.    

Naturligtvis har pappan redan gett sin underskrift.  Det gjorde han redan i slutet av november. 
    1 februari flyttar vi som sagt, så efter det kan han inte säga att "barnet aldrig flyttade". 
    Då kommer barnet bo varannan vecka hos oss båda, men folkbokförd hos mig, och det kan han knappast ändra på egen hand utan mitt godkännande då väl?  
    Ditt bostadsbidrag är knappast intressant ut perspektivet om barnets bästa. Om du har ett för dyrt boende så är det inte pappans bekymmer!

Men, jag håller totalt med dig i andra punkten, har han skrivit på papperet om flytt och att barnet ska vara skrivet på din nya adress och dessa är inskickade, då är det inte mycket han kan göra såhär i efterhand, iaf inte om ni verkligen har vv boende.... Nån som har nån annan åsikt om detta? Jag är inte tvärsäker, men såvitt jag kan tolka reglerna iaf...
  • Anonym
    Brumma skrev 2013-01-28 10:11:49 följande:
    Blir det en tvist så gäller följande regler:

Först o främst blir barnet skrivet där barnet har sin mesta dygnsvila. Om man har ungefär lika mkt hos vardera föräldern så säger lagen att först o främst skall barnen vara skrivna i ursprungsbostaden om det är möjligt.

Så här säger lagen om folkbokföring av barn med växelvis boende.

Vad gäller folkbokföringn så skall barnet vara folkbokfört där det har mest dygnsvila, men bor barnet växelvis skall det vara folkbokfört (prövas i nämnd ordning)
    1 Om ngn av föräldrarna bor kvar i ursprungsbostaden.
    2 Hemmet som ligger närmast skola/dagis (avståndet mäts fågelvägen och om avståndet skiljer mindre än 200m anses det vara samma avstånd.
    3 Om barnet har sina fritidsaktiviteter och vänner, sitt sociala nätverk, i ena bostadens område.
    4 om ngn av föräldrarna bor i närområdet av ursprungsbostaden skall barnet vara folkbokfört där.

Om inget av detta kan visas på, så får övriga omständigheter avgöra. Det kan vara bostadens standard, föräldrarnas arbetsförhållanden, sysj´kons bosättning mm..

Det är bara att läsa
    www.regeringen.se/content/1/c6/17/03/32/7b177...
    Tack, det där hade jag redan koll på iofs

Grejen här är ju att barnet redan är skrivet hos mig, kan alltså barnet skrivas tillbaka hos honom bara för att han tillfälligt bor kvar i ursprungsbostaden?
    Huset är till salu, så han planerar inte att bo kvar där en längre tid. 
  • Anonym
    orpon skrev 2013-01-28 10:19:29 följande:
    Ditt bostadsbidrag är knappast intressant ut perspektivet om barnets bästa. Om du har ett för dyrt boende så är det inte pappans bekymmer!

Men, jag håller totalt med dig i andra punkten, har han skrivit på papperet om flytt och att barnet ska vara skrivet på din nya adress och dessa är inskickade, då är det inte mycket han kan göra såhär i efterhand, iaf inte om ni verkligen har vv boende.... Nån som har nån annan åsikt om detta? Jag är inte tvärsäker, men såvitt jag kan tolka reglerna iaf...
    Kanske inte, men för mig är det oerhört viktigt, och det är klart att ekonomin påverkar barnet.
    Det är för barnets skull jag skaffat ett så pass dyrt boende, det finns billigare lägenheter på andra sidan stan, men dels är det i ett mycket sämre och farligare område, och dels är det otroligt svårt att få lägenhet där, eftersom många vill bo där det är billigt.   Vill dessutom bo kvar i området, så barnet har fortsatt nära till förskola och mor och farföräldrar.   Och här finns inga billiga lägenheter. 

• Anonym
    orpon skrev 2013-01-28 10:19:29 följande:

Han skrev på en flytt till mormor, men ts och barnet flyttade aldrig, så barnets folkbokföring ska fortsättningsvis vara i ursprungsbostaden. När ts flyttar i februari ska de ha växelvis boende så barnets folkbokföringsadress ska vara samma som innan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 10:25:12 följande:
    Kanske inte, men för mig är det oerhört viktigt, och det är klart att ekonomin påverkar barnet.
    Det är för barnets skull jag skaffat ett så pass dyrt boende, det finns billigare lägenheter på andra sidan stan, men dels är det i ett mycket sämre och farligare område, och dels är det otroligt svårt att få lägenhet där, eftersom många vill bo där det är billigt.   Vill dessutom bo kvar i området, så barnet har fortsatt nära till förskola och mor och farföräldrar.   Och här finns inga billiga lägenheter. 

Vilka val du gör "för barnets skull" är inget som påverkar var barnet ska vara skriven. Att du väljer att bo dyrt är ditt eget val.

Nyfiken fråga, behöver inte pappan ansöka om bostadsbidrag om han köper lägenhet i samma dyra område?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-27 22:34:49 följande:
    Barnet har aldrig bott på annan adress än den ursprungliga och flyttar du och ni har varannan vecka så ska barnet vara kvarskriven på gamla adressen enligt lag.
    och i nuläget ska ju barnet vara skrivet hos pappan då den bor där. folkbokförd ska man vara där man har mest dygnsvila.

kontakta en jurist så får du nog mer klarhet än här ärligt ;) 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 10:40:27 följande:
    och i nuläget ska ju barnet vara skrivet hos pappan då den bor där. folkbokförd ska man vara där man har mest dygnsvila.

kontakta en jurist så får du nog mer klarhet än här ärligt ;) 
    Exakt.

Vad menar du är oklart? Det är skatteverket ts ska prata med, då det är deras regler som gäller.
  • orpon
    Anonym skrev 2013-01-28 10:34:17 följande:
    Han skrev på en flytt till mormor, men ts och barnet flyttade aldrig, så barnets folkbokföring ska fortsättningsvis vara i ursprungsbostaden. När ts flyttar i februari ska de ha växelvis boende så barnets folkbokföringsadress ska vara samma som innan.
    Jag tolkade det som att han hade skrivit på papperen för flytten i februari med..... Har han inte gjort det, utan bara skrivit på för flytten till mormor så borde barnet bli skrivet hos honom ja....
Svar på tråden Ångrat sig ang folkbokföring?