• Groeg

byta bostadsrätt mot villa. hur gör jag bäst affär?

Jag är jätteintresserad av en villa, säljaren av villan är intresserad av min lägenhet. Har inga lån på lägenheten i dagsläget. I mitt huvud kan de får köpa min lägenhet för ingenting, och sen kunna dra av det uppskattade värdet av priset på huset. De tjänar på att de slipper så hög reavinstskatt. Vi tjänar på ett lägre pris, ingen mäklare, inga dubbla boende kostnader. Etc.

Nackdel som jag kan se, reavinstskatten för mig den dag jag säljer blir mycket högre. Dock ser jag framför mig att jag bor där i typ 40 år framåt. Så jag skiter faktiskt i det just nu. 

Vad har jag i te tänkt på? 
    För/nackdelar med mitt upplägg?
  • Svar på tråden byta bostadsrätt mot villa. hur gör jag bäst affär?
  • Vinterankan

Det bästa är att ni ändå köper det för marknadsvärde, dvs två riktiga köp men ni kan strunta i mäklararvode. Om först du tar kontakt med 2-3 olika mäklare för att få en gratisrdering och de sedan tar kontakt med samma mäklare och så säljer ni till varandra för snittpriset. Eller så får de bestämma sig för ett pris och så gör du samma sak och sedan ser ni om ni accepterar varandras priser.

• Groeg

varför är det bättre att köpa till marknadsvärde? båda vi två är ju intresserade av att ha så lite lån som möjligt

• Vinterankan

Om vi säger att marknadsvärdet för huset är 4 miljoner och marknadsvärdet på lägenheten 2 miljoner så innebär det (om vi nu säger att ni inte har några tidigare lån) att du får ta ett lån på 2 miljoner och de som köper din lägenhet får in 2 miljoner - skatt och inte behöver ta något lån alls (du kan ju lägga in vinsten från din lägenhet i ditt nya boende och behöver inte betala skatt nu) Om ni inte går på marknadsvärde utan bara gör en bedömning att det är en värdeskillnad på 2 miljoner och de därför får din lägenhet gratis och du får deras för 2 miljoner så innebär det precis samma sak för dig men att de andra slipper skatten. Och sedan när ni säljer så kommer ni båda två att åka på att betala en reavinstskatt beräknat på att ni gör en vinst på 2 miljoner mer än vad ni hade gjort om ni hade utgått från marknadsvärdet.

• Groeg
    Vinterankan skrev 2013-01-28 07:19:46 följande:
    Om vi säger att marknadsvärdet för huset är 4 miljoner och marknadsvärdet på lägenheten 2 miljoner så innebär det (om vi nu säger att ni inte har några tidigare lån) att du får ta ett lån på 2 miljoner och de som köper din lägenhet får in 2 miljoner - skatt och inte behöver ta något lån alls (du kan ju lägga in vinsten från din lägenhet i ditt nya boende och behöver inte betala skatt nu) Om ni inte går på marknadsvärde utan bara gör en bedömning att det är en värdeskillnad på 2 miljoner och de därför får din lägenhet gratis och du får deras för 2 miljoner så innebär det precis samma sak för dig men att de andra slipper skatten. Och sedan när ni säljer så kommer ni båda två att åka på att betala en reavinstskatt beräknat på att ni gör en vinst på 2 miljoner mer än vad ni hade gjort om ni hade utgått från marknadsvärdet.
    tack för ditt svar

deras skatt. inget dubbelt boende, ingen mäklaravgift kan vara gott nog.

Båda två säljare och köpare i det här fallet, ser det långsiktigt, vi snackar minst 20 framåt.

dvs vilka skatterregler och priser som gäller då  kan vi bara spekulera i.

finns det inget positivt i mitt upplägg?

• Groeg
    Vinterankan skrev 2013-01-28 07:19:46 följande:
    och reavinstskatten (för min del är väl bara om jag byter ner mitt boende, om jag får pengar över dvs. !? sätter inte det mig i bättre läge om jag om 20 år flyttar till en billigare bostad?
  • Vinterankan

Fast om 20 år har priserna förmodligen ökat (om inte annat så genom inflationen) så även om du byter till ett billigare boende så är det säkerligen i kronor räknat mer än vad du kommer betala för huset nu och det är det som skatten beräknas på. I värsta fall så kan du hamna i ett sådant läge att du inte har råd att flytta till något vettigt för att du inte har råd med skatten (man får inte skjuta upp hur mycket som helst). Några grannar till oss sålde precis och flyttade till marginellt billigare, de fick öka sina lån med 1 miljon för att ha råd med skatten då de köpte huset väldigt billig räknat i kronor.

• Groeg

om jag förstår dig rätt, kan det vara en rätt dålig affär för mig, men rätt bra för säljaren? 

• Ms H

Har svårt att tro att din "gåva" ses på med bilda ögon om du köper en fastighet av samma person.

• Kjell2

Snabb affär, ingen mäklare, inget dubbelt boende kan du få utan att trixa med priset. Penningflödet blir även lika.

Det du riskerar genom ett lågt köpepris är att du vid en försäljning får betala en rejäl reavinstskatt. Även om du inte räknar med att sälja inom 40 år vet ingen vad som händer i framtiden i form av privatekonomi, jobb, dödsfall, kärlek mm.

• Groeg
    Kjell2 skrev 2013-01-28 12:51:11 följande:
    Snabb affär, ingen mäklare, inget dubbelt boende kan du få utan att trixa med priset. Penningflödet blir även lika.

Det du riskerar genom ett lågt köpepris är att du vid en försäljning får betala en rejäl reavinstskatt. Även om du inte räknar med att sälja inom 40 år vet ingen vad som händer i framtiden i form av privatekonomi, jobb, dödsfall, kärlek mm.
    jag vet, men det är en risk jag är villig att ta mot en bra affär på huset. säljaren måste ju även ha en del att tjäna i form utebliven reavinstskatt. 

är det lagligt att sälja under taxeringsvärdet?

Svar på tråden byta bostadsrätt mot villa. hur gör jag bäst affär?