• LWE

Fördelar vs nackdelar med 2 år mellan syskon..?

Jag och min man har diskuterat lite kring när vi vill ha barn nr 2. Vi känner nog mest för att ha dem ganska tätt ändå..ca 2 år har vi tänkt (sen vet man ju aldrig hur det blir i slutändan, om det tar sig osv). Vill gärna höra för- och nackdelar från er som har ca 2 år mellan nr 1 och 2 :)

• Svar på tråden Fördelar vs nackdelar med 2 år mellan syskon..?
  • LWE
    äntligen Vi skrev 2013-01-27 20:53:30 följande:
    Vi kommer få 2 år mellan våra barn :)

Spännande! Hur långt gången är du? :) Vad har du för känslor kring det nu? Jag är så orolig för att det ska bli "för mycket" för en..ett barn kräver ju liksom sitt ;)
  • Sofia 81

Vi har 2 år och 3 månader mellan ettan och tvåan (tvåan är bara 6 mån så vi har ju inte så lång erfarenhet), och ja visst är det tufft ibland men också väldigt kul. Nu när minsta kan sitta själv leker de mycket tillsammans och det känns som att största börjar uppskatta det mer och mer. Han minns ju inte hur det var att vara själv (tror jag inte iaf), så man slipper ju att stora tänker att det var bättre innan ;) Tätare än 2 år gissar jag är tufft, nu klarar ändå ettan mycket själv. Och jag kan säga "nu ska jag amma, är det något du behöver hjälp med/vill ha innan?" och han förstår det.

• KMW

Vi har 23 månader mellan våra och lilla är än så länge bara 7 veckor.
    Tror inte att det spelar så stor roll om det är två eller tre år mellan barnen. Vill man att det ska vara "lättare" så får man nog vänta 5-6 år skulle jag gissa.
    Jag tycker att de går bra, men visst finns det lite svartsjuka, men det är nog ofrånkomligt.
    Enda negativa är väl att det blir många blöjbyten... ;)

• Gbgsmamma

Vi väntar vårt andra barn nu som är planerat när storasyster är 2 år och 4 månader. Mån förhoppning är att de kan ha extra mycket roligt tillsammans när de är ganska jämnåriga.

• Alexi

vi har 23 månader mellan våra och de är 2 och 4 år nu. Helt perfekt åldersskillnad har jag känt hela tiden. Visst var det krävande i början med två och extra krävande då vår äldsta varit väldigt sen med både språk och det sociala, men helt perfekt. Jag tror att våra började interagera med varandra och senare leka mycket tidigare än de som har kanske tre år mellan, då har ju den äldsta kommit långt med rollekar osv när småsyskonet börjar bli intresserad av lek, här var våra mycket mera lika i sånt. De leker massor ihop nu.

• Ericawi

Vi har 20 mån mellan barnen. Med facit i hand hittills skulle minst 26 mån mellan varit bättre. "Stora" killen hade nog varit mer mogen, haft bättre motorik och mer förstående om lillasyster kommit några månader senare. Men det går bra. Lilltjejen älskar att jaga storebror och ta efter honom. Nackdel är dubbelvagnen och två stora bilbarnstolar i bilen.

• Harmagedon

Vi har tre år. Är väldigt glad över den skillnaden för just mina barn. Min etta var inte torr vid två, pratade inte så bra och kunde inte riktigt resonera. Vid tre gjorde han allt det och det var väldigt skönt. Han var väldigt glad o förväntansfull inför att få en bebis och har verkligen varit fin med henne hela tiden. Nu är hon 1,5 och han minns saker från före hon var född men verkar inte minnas att hon inte alltid varit med. Men det är så olika hur man är, både föräldrar och barn.

• ldis

Vi har 23 månader mellan våra och det här första året har varit tufft. I början var storebror bara två år och det är ju på många sätt fortfarande en bebis. Från det att han blev ca 2,5 började man kunna resonera på riktigt med honom, villet har gjort mycket lättare.

Tack och lov har lillebror varit relativt enkel att ha att göra med förutom att han vägrade vagn/säng de första 8 månaderna och bara ville sova på oss eller i sjal/sele.

Vi räknar dock med att vi har tagit oss igenom det tuffaste och att vi kan börja se fördelarna med två barn tätt snart.

Svar på tråden Fördelar vs nackdelar med 2 år mellan syskon..?