• Anonym

Umgänge/pengar, hjälp mig förstå!

Ge henne inga pengar! Har hon taskig ekonomi kan hon söka pengar från soc för umgänge. Hon får inte dra av pengar från underhållet när hon har barnet så lite.

• Anonym

Nej, du ska inte ge henne pengar... Hon har barnet för lite! Om det hade varit aktuellt med mer umgängesföräldern hade hon fått göra avdrag från underhållet men eftersom hon inte betalar något så blir det inget avdrag!

• Anonym

Har hon barnet fem dygn i streck eller sex dygn på en månad kan hon söka avdrag. Hon får papper från försäkringskassan som du sen ska skriva under. Hon får 1/40 del av den summan hon betalar. Betalar hon hela underhållet själv, 1273 kr utan hjälp av försäkringskassan blir det ca 33 kr/dygn tror jag. Du får då lite mindre underhåll månaden efteråt. Hon kan söka tre månader bakåt max.

• Anonym
    kitkat skrev 2013-01-27 22:58:41 följande:

Men hon blir skyldig fk underhåll. Du får 1273kr. Hon ska betala lön för två år sen, minus 100000kr. Och 3% på det. Splittat på 12 månader. Hennes belopp är inte 1273kr. Saknar man inkomt är summan noll. Och det kan man ju inte få avdrag på.
    Har hon inte haft någon inkomst blir hon inte skyldig något. Har hon betalningsförmåga ska hon betala 14 % av överskottet till Fk, eller max 1273 kr för första barnet.
  • Anonym
    kitkat skrev 2013-01-27 22:58:41 följande:

Men hon blir skyldig fk underhåll. Du får 1273kr. Hon ska betala lön för två år sen, minus 100000kr. Och 3% på det. Splittat på 12 månader. Hennes belopp är inte 1273kr. Saknar man inkomt är summan noll. Och det kan man ju inte få avdrag på.
    3%? Det är 14 % för första barnet, efter att grundavdraget är avdraget.Glad
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 12:27:20 följande:
    Kanaske kan du skicka med något... kläder, någon leksak, bok etc..
    mat får hon själv betala men det du har köpt till barnet kan väl barnet få ha hos mamma också.

Förklara att  om hon villa avdrag så får hon göra det via fk efter hur mycket hon haft barnet/månad.

Hon kan också om ni skriver avtal på hur umgänget ska se ut avnände det som underlag och då kan hon göra avdrag även för 2 -4 nätter i månaden. et heter nettoavdag, läsmer om detta på fk.

Försök att ha en hjälpande inställning, det blir i längden bättre för barnets eftersom ni ska ha en fungeraden föräldrarelation.

vad är det hon vill du ska skicka pengar för.. vad ska hon betala med dem?
    Har du frågat henne?
    om barnet är sjukt och behöver medicin kanske du kanerbjuda dig att betala det även om det blir så på hennes tid.. du har ju barnbidraget och underhållet och hon har inte så mycket över. Då underlättar du för henne att ha barnet dessutom dvs du hjälper barnet att ha kontakt med sin mamma vilket betyder mycket för barnet.   

Förskassan skriver att man får inte göra avdrag för 2-4 nätter per månad.

Varför ska ts skicka med medicin mm när mamman kan få pengar från soc för det och ts inte har fett med pengar när han betalar allt för barnet. Barnbidrag och underhåll kommer man inte långt med.
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 12:40:32 följande:
    Läs på om nettoavdrag som jag hänvisade till.
    Då räcker det med 12 nätter om året för att göra avdrag.

varför skulle ts inte skicka medicin till sitt barn?  
    menar du att barnbidraget och underhållet ts får inte räcker om barnet behöver medicin??

EN buffert för sjukdommar måste ts ändå ha..  det kan ju lika gärnahända på ts tid. Om barnet ska ha penicilin tex och ta det i 10 dagar är det itne mer än rätt då att ts är med och betalar detta ??
    Följden blir annars att barnet har 2 olämliga föräldrar som ingen kan ge barnet medicin.

Är det inte bättre att ts tar ansvaret och reder ut situationen om den skulle uppstå.   

För att du ska ha rätt till nettoberäkning måste det finnas en dom eller ett avtal som innebär att barnet ska bo tillfälligt hos dig minst 30 dygn per år.

Så skriver försäkringskassan. Ts betalar själv för barnet med och kanske hans pengar är dom som betalar medicin. Mamman behöver ha buffert för sjukdomar, annars kan hon få av soc. Mamma har eget ansvar när hon har barnet. Ts ska inte curla henne.
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 13:10:22 följande:
    och jag mindes fel ang antal dyng... i all hast somjag skrev...  12 nätter/år är vad som krävs för en uf att ansöka om bostadsbidrag.

30 nätter om året är ändå 2,5 per månad men mamman har kanske lov och sånt också..skriver man med sånt kan mangöra lite avdag varje månad och få kanske en hundring över till barnets mat eller lite nöje.

Mamman får inga pengar för hon betalar inegt.
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 13:17:04 följande:

har hon så låg inkomst att hon inte ens betalar något så kan väl ts och hon komma överens sake så hon slipper fundera.

Vem vet om hon oroar sig om barnet blir sjukt och hon inte har pengar til medicin.. sånt går ju inte att planera.
    , läkarbesök och penicilin kan gå på några hundra om man har otur. 
    Maten kan man planera in vad man äter och laga billig mat.. kanske kan ts skicka med en lite godispåse räcker att den kostar 10 kr så blir barnet glad.
    Det handlar ju inte om ts och mamman utan om barnet.

Saknar barnet något hos mamman som finns hos pappan.. kan pappan skicka med det kanske?
    en trelvig film som barnet fått kostar inget för pappan att skicka med och den kan barnet ha trevlig stund med.. det är väl det som är meningen med at han köpt barnet en film..eller en leksak..  att barnet ska få leka.

OM båda föräldrana har det dåligt ekonomiskt så är det jätteviktigt för barnet att man kan komnicera om barnets kostnader.. det vinner både föräldrar på i längden och framförallt vinner barnet på det.. att få 2 föräldrr som kan samrbeta om dess kosntader trots att båda har det knapert.

Ts har inte fett av pengar heller så han ska inte ge henne pengar.
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 21:53:31 följande:
    TS jag är så glad över det du skriver.

ja när barnet är där så bör hon stå för maten.. även om jag vet en vän som ett par ggr tom köpte mat till exet när denne skulle ha barnen bara för att barnen skule ha möjlighet att vara där.. och min vän hade existensminimum från soc.

kan ni prata om att du kanske kanhälpa henne med lite..   kanske den där godispåsen på fredagskvällen, billig frkostmat som havregrynsgröt, ett paket räcker ju länge och kostar lite.  och en blodpudding eller  en falukorv...

själv har jag med minimal inkomst gett mat som jag betalat till exet som har en halv miljon omåret och vvboendet..  för jag tyckte att god vilja och samarbete gynnade barnen merän ta bråk om någon hundralapp.. då hed jag hämtat ut mat på recept och jag betalade och gav mat till exet för barnets skull, barnet gladdes åt att jag gav det till pappa eftersom barnet behövde maten jag visade barnet att jag ville ha ett samarbete viljet gynnade barnet. 

Men jag tycker inte du ska ge pengar.. ge en kasse mat istället. Blir hon sur då så ge inget mer någongång igen.

Bägge föräldrar får väl mat om man har recept av doktor ?

Men bra att topsa om att inte bråka.

Svar på tråden Umgänge/pengar, hjälp mig förstå!