• kitkat

Umgänge/pengar, hjälp mig förstå!

Man kan söka avdrag på underhållet man ska ge. Blanketter finns hos fk. Minns inte exakta regler... 5 dygn i månaden eller hur var det nu? kolla upp det där.... Men du ska inte ge henne nåt.... I sånt fall gör fk avdraget...

• kitkat
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-01-27 22:53:42 följande:
    Ne nu har jag förstått att jag INTE ska ge henne några pengar utan det blir avdrag på underhållet isf...och hon betalar inte underhållet utan fk gör det. tack! :)

Men hon blir skyldig fk underhåll. Du får 1273kr. Hon ska betala lön för två år sen, minus 100000kr. Och 3% på det. Splittat på 12 månader. Hennes belopp är inte 1273kr. Saknar man inkomt är summan noll. Och det kan man ju inte få avdrag på.
  • kitkat
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-01-27 23:02:24 följande:
    Nej det är sant. så hon kan itnte göra avdrag på något hon inte betalar lixom. men hur blir det för hennes del när hon nu inte kan betala. får hon en skuld hos fk då?

Om uträkningen enl ovan blir noll kr får hon ingen skuld. Om den blir X kr men att hon inte betalar denna får hon skuld. Om hon anser att hon inte kan betala X kr kan hon ansöka om uppskov, anstånd. Dvs skulden växer med X kr varje månad men ök finns hos fk att hon inte behöver betala in pengarna under en period.
  • kitkat
    Anonym skrev 2013-01-28 07:24:55 följande:
    Har hon inte haft någon inkomst blir hon inte skyldig något. Har hon betalningsförmåga ska hon betala 14 % av överskottet till Fk, eller max 1273 kr för första barnet.

Det är inte de uppgifterna jag fått av fk. Det kan bli hur mycket eller lite som helst beroende på vad du tjänar. Noll kr om du understiger formeln. Eller om du tjänar 500 000kr om året. minus 100 000kr. 400 000kr kvar. Tio procent är 40 000kr. Delat på 12. 3333kr/mån. Skrev fel när jag skrev 3%. Det ska vara 10%. Man FÅR 1273kr. Men det är inte vad man betalar till FK. Pappan till mitt barn betalar strax under 1800kr, men jag får fortfarande 1273kr.
  • kitkat
    Anonym skrev 2013-01-30 12:32:56 följande:
    3%? Det är 14 % för första barnet, efter att grundavdraget är avdraget.

Du missade att jag rättade mig? Och korrigerade till 10%, vilket var procentsatsen för några år sen. Mycket möjligt att det är ändrat sen dess....
  • kitkat
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 20:28:47 följande:
    de siffrona står på fks hemsida ändå

Jag hade nästan rätt. Mina erfarenheter är en med tre barn = 10%. Visste däremot inte att det var olika procentsats för olika antal barn, vilket är logiskt iofs....
Svar på tråden Umgänge/pengar, hjälp mig förstå!