• vetvadjagvill

Umgänge/pengar, hjälp mig förstå!

Anonym (Hjälp) skrev 2013-01-27 21:22:22 följande:
    Hej! Jag hoppas det finns någon här inne som är lite "hajj" på det här med umgänge och pengar för detta.!!

Har barnet på heltid och får barnbidraget plus barnunderhåll (får från fk) då mamman inte kan betala.

Nu har mamman börjat få umgänge på 1-2 nätter per vecka (mest 1 natt per vecka)
    det blir alltid på tors-fre eller tors-lör.

Det är så att mamman kräver pengar nu när barnet sover över för hon har dålig ekonomi (jag oxå iofs!)
    Men när hon har henne tors-lör så går ju barnet på förskola 9-16 tors-fre (hon hämtar barnet 13 dock, hennes val)
    sen betalar ju jag för dagiset och kläder och allt.

Ska man börja ge pengar till umgänges föräldern då eller drar man av på underhållet? har försökt läsa mig runt men jag blir bara förvirrad haha.
    Kanaske kan du skicka med något... kläder, någon leksak, bok etc..
    mat får hon själv betala men det du har köpt till barnet kan väl barnet få ha hos mamma också.

Förklara att  om hon villa avdrag så får hon göra det via fk efter hur mycket hon haft barnet/månad.

Hon kan också om ni skriver avtal på hur umgänget ska se ut avnände det som underlag och då kan hon göra avdrag även för 2 -4 nätter i månaden. et heter nettoavdag, läsmer om detta på fk.

Försök att ha en hjälpande inställning, det blir i längden bättre för barnets eftersom ni ska ha en fungeraden föräldrarelation.

vad är det hon vill du ska skicka pengar för.. vad ska hon betala med dem?
    Har du frågat henne?
    om barnet är sjukt och behöver medicin kanske du kanerbjuda dig att betala det även om det blir så på hennes tid.. du har ju barnbidraget och underhållet och hon har inte så mycket över. Då underlättar du för henne att ha barnet dessutom dvs du hjälper barnet att ha kontakt med sin mamma vilket betyder mycket för barnet.   

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 12:35:20 följande:
    Förskassan skriver att man får inte göra avdrag för 2-4 nätter per månad.

Varför ska ts skicka med medicin mm när mamman kan få pengar från soc för det och ts inte har fett med pengar när han betalar allt för barnet. Barnbidrag och underhåll kommer man inte långt med.
    Läs på om nettoavdrag som jag hänvisade till.
    Då räcker det med 12 nätter om året för att göra avdrag.

varför skulle ts inte skicka medicin till sitt barn?  
    menar du att barnbidraget och underhållet ts får inte räcker om barnet behöver medicin??

EN buffert för sjukdommar måste ts ändå ha..  det kan ju lika gärnahända på ts tid. Om barnet ska ha penicilin tex och ta det i 10 dagar är det itne mer än rätt då att ts är med och betalar detta ??
    Följden blir annars att barnet har 2 olämliga föräldrar som ingen kan ge barnet medicin.

Är det inte bättre att ts tar ansvaret och reder ut situationen om den skulle uppstå.   

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 12:49:11 följande:
    För att du ska ha rätt till nettoberäkning måste det finnas en dom eller ett avtal som innebär att barnet ska bo tillfälligt hos dig minst 30 dygn per år.

Så skriver försäkringskassan. Ts betalar själv för barnet med och kanske hans pengar är dom som betalar medicin. Mamman behöver ha buffert för sjukdomar, annars kan hon få av soc. Mamma har eget ansvar när hon har barnet. Ts ska inte curla henne.

Som du läste så skrev jag om avtal oxch domslut.

Så du tycker det är bättre att ts tar strid om detta, istället för at se till att barnt kan få det som barnet behöver utan konflikter och ekonomiska kriser?

Dt handlar inte om att curla någon, curla verkar ha blivit ett ord man använder som uttrycker samrbete negatvit...  crula är att vara någons hemmafru... att samarbeta om medicinkostnad är inte cyrla utan att se det bästa som fräjmar barnets behov.

OM ts har låg inkomst så kanske inte ts kan lägga en egen del ekonomi på barnet. OM ts har  lite högre inkomst.. dvs medel så kan ts säkert betala medicin de få ggr som barnet behöver detta för att gynna barnet. 

Vem rä det som säger att maman har en buffrt..har hon så låg inkomst att hon inte betalar tioll fk så hur har hon hon råd att ha buffert.. och vid minsta inkomst får hon betala  underhåll.

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 12:49:11 följande:
    För att du ska ha rätt till nettoberäkning måste det finnas en dom eller ett avtal som innebär att barnet ska bo tillfälligt hos dig minst 30 dygn per år.

Så skriver försäkringskassan. Ts betalar själv för barnet med och kanske hans pengar är dom som betalar medicin. Mamman behöver ha buffert för sjukdomar, annars kan hon få av soc. Mamma har eget ansvar när hon har barnet. Ts ska inte curla henne.
    och jag mindes fel ang antal dyng... i all hast somjag skrev...  12 nätter/år är vad som krävs för en uf att ansöka om bostadsbidrag.

30 nätter om året är ändå 2,5 per månad men mamman har kanske lov och sånt också..skriver man med sånt kan mangöra lite avdag varje månad och få kanske en hundring över till barnets mat eller lite nöje.

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 13:11:46 följande:
    Mamman får inga pengar för hon betalar inegt.

har hon så låg inkomst att hon inte ens betalar något så kan väl ts och hon komma överens sake så hon slipper fundera.

Vem vet om hon oroar sig om barnet blir sjukt och hon inte har pengar til medicin.. sånt går ju inte att planera.
    , läkarbesök och penicilin kan gå på några hundra om man har otur. 
    Maten kan man planera in vad man äter och laga billig mat.. kanske kan ts skicka med en lite godispåse räcker att den kostar 10 kr så blir barnet glad.
    Det handlar ju inte om ts och mamman utan om barnet.

Saknar barnet något hos mamman som finns hos pappan.. kan pappan skicka med det kanske?
    en trelvig film som barnet fått kostar inget för pappan att skicka med och den kan barnet ha trevlig stund med.. det är väl det som är meningen med at han köpt barnet en film..eller en leksak..  att barnet ska få leka.

OM båda föräldrana har det dåligt ekonomiskt så är det jätteviktigt för barnet att man kan komnicera om barnets kostnader.. det vinner både föräldrar på i längden och framförallt vinner barnet på det.. att få 2 föräldrr som kan samrbeta om dess kosntader trots att båda har det knapert.

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 13:26:26 följande:
    Ts har inte fett av pengar heller så han ska inte ge henne pengar.

Nej jag sa inte "ge henne pengar" utan att han kunde betala för mediciner.

om han ger henne pengar kan han inte styra över vad de används till.. men om barnet behöver mediciner så kanske han kan betala dem.

Tycker du att det är viktigare att kriga om viktiga saker för barnet än att komma överens?

Kanske i framtiden tjänar  hon bättre medans han har oförändrad inkomst.. då låter det annorlunda att hon kan minsan betala mer för sitt barn bla bla bla...

Men om han håller hårt nu när hon beöver stöttning.. finns hon där för  honom sen om förhållandet bilr omvänt?

Kan man inte fokusera på barnet i denna tråd?

Vad mår barnt bäst av?
    Hålla hårt i principerna
    eller ha en samarbetande inställning.

• vetvadjagvill
    kitkat skrev 2013-01-30 20:21:48 följande:

Du missade att jag rättade mig? Och korrigerade till 10%, vilket var procentsatsen för några år sen. Mycket möjligt att det är ändrat sen dess....

de siffrona står på fks hemsida ändå
  • vetvadjagvill
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-01-30 21:15:58 följande:
    Vilken debatt det blir.

Nej jag har faktiskt ingen bra inkomst själv. Jag har inget jobb för tillfället. så i slutändan får jag ca 3000 över på månaden..men jag försöker få det att gå runt ändå.
    Sen det här med medicin så känner jag lite själv att jag har min dotter på heltid så det är lite mer min skyldighet att köpa medicinen..men skulle mamman vilja betala lite så visst för mig! skulle underlätta.

Dock har hon kontakt med soc redan och även fk men tydligen strular det på något sätt (hon berättar inte så mkt) så just nu vad ja vet får hon 2000 i månaden!
    som tur är bor hon hos en kompis som betalar hyran så hon behöver bara stå för sin mat.

men jag tyckte att hon ändå kunde  stå för maten på vår dotter när hon är där så lite, så blev irriterad när hon krävde pengar. var jag trångsynt då?
    TS jag är så glad över det du skriver.

ja när barnet är där så bör hon stå för maten.. även om jag vet en vän som ett par ggr tom köpte mat till exet när denne skulle ha barnen bara för att barnen skule ha möjlighet att vara där.. och min vän hade existensminimum från soc.

kan ni prata om att du kanske kanhälpa henne med lite..   kanske den där godispåsen på fredagskvällen, billig frkostmat som havregrynsgröt, ett paket räcker ju länge och kostar lite.  och en blodpudding eller  en falukorv...

själv har jag med minimal inkomst gett mat som jag betalat till exet som har en halv miljon omåret och vvboendet..  för jag tyckte att god vilja och samarbete gynnade barnen merän ta bråk om någon hundralapp.. då hed jag hämtat ut mat på recept och jag betalade och gav mat till exet för barnets skull, barnet gladdes åt att jag gav det till pappa eftersom barnet behövde maten jag visade barnet att jag ville ha ett samarbete viljet gynnade barnet. 

Men jag tycker inte du ska ge pengar.. ge en kasse mat istället. Blir hon sur då så ge inget mer någongång igen.

• vetvadjagvill
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-01-30 23:01:39 följande:

mat på recept? nu hängde ja inte med :P

ja jag försöker så gott det går.  Tycker precis som dig! måste visa att man vill det bästa.,.

men sen har jag inte berättat allt heller. finns massor av saker.
    Exet har ju kommit dit hon kommit för sina egna val. (soc, förlorat vårdnaden m.m)
    sen har det varit upp och ner hela tiden och jag kan väll säga att jag försöker, men oftast slutar det med bråk om saker mellan oss, har alltid varit så.

Hon vill ha mycket men ger inget tillbaka. jag har ny flickvän sen 3 år tillbaka och det tar musten ur förhållandet när hon t.ex vill ha skjuts överallt. Hon verkar inte förstå att det finns en gräns..så skulle ja börja köpa mat till henne kommer hon lita fullständigt på att jag kommer fortsätta göra det.

hon beställde kläder på mitt namn när det var slut och jag hade även min nya tjej då. Det måste jag betala av (hon har betalat till mig,men nu kan hon inte det längre) jag ville vara snäll när detta hände så jag anmälde henne inte som jag kunde ha gjort, utan tänkte att hon hade det jobbigt som hon hade.

Sen kan hon aldrig berätta något för mig, hon ville inte säga vart hon bodde först?! och då skulle hon få träffa vår dotter.. hon verkar inte vara så på att hitta jobb eller fixa lägenhet..eller vad vet jag...hon säger inget när man frågar. bara korta svar..sen blir hon irriterad när jag vill veta mer.

så hon försvårar ju situationen ^^

Men men, skulle hon fråga om ja kunde köpa frukost eller liknande så javisst! men kanske inte varje vecka, det borde hon kunna fixa.

haha vad mkt jag skrev
    ja mitt barn är glutenitoelrant och då får man glutefri amt på recept.. man kan inte hämta ut hälften och låta den anra hämta ut andra hälften så funkar det inte utan jag hmtade ut allt och gav massor (kanske hälften) til exet och jag betalade och krävd eite honok på pengar.

jag tycker att du ska göra det som är för barnet.

dvs kör inte runt henne..  lägg de bensinpengarna på en kasse mat istället.
    Hon har egna ben att gå med. jag har ingen bil men mina grannar och min familj erbjuder mig hjälp om jag behöver ooch jag kan GÅ till affären.

Försök att sära på det du gör för henne  och  det kan du sluta göra..
    och lägg energi på att göra saker som gynnar  barnet och hennes umgänge.

Det borde ju jämna ut varnadra eller ??

Fråga henne inte om personlig saker..  låt det vara..svara inte heller på personliga saker.
    Håll konverstionen om barnet och enbart om barnet och barnets behov.

så länge hon sköter om barnet så strunta i hennes personliva liv och situation.

fokus barnet allts.
    Lägg bort all personligt snack.

Vad som hänt och hur det blev som det blev är irrelivant..  se framåt och gör det bästa av där vi är NU.

Gör klart för henne att du inte kommer ge pengar alls.. men att du kan se dig villig att ge lite mat.. det som barnet ska behöva .. er hon hon får betala sin mat själv. 

mat och hennes tid är det enda barnet behövs för att ha umgänge.

• vetvadjagvill
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-01-30 23:27:45 följande:
    jaha okey då är jag med. Hon har ingen allergi iaf :)

ja precis jag måste sikta in mig mer på om det gynnar dottern eller om det bara är exet som vill saker.

men hon är lite som ett barn ibland så kan ja inte skjutsa henne för hon vill handla mjölk till sig sj så blir hon sur. (hon har nära till allt och busskort)

men när det är hennes tur att ha dottern så brukar ja skjutsa dit och hem och även hem..men ska dom göra saker tsm så brukar ja säga att dom får ta bussen för nu har hon sin tid me henne och ja kan inte passa upp.

hehe ska försöka inte prata personliga saker..men jag kan erkänna att jag har svårt för det för jag är orolig vad hon gör då hon ljugit/ljuger om så mkt.
    ja måste ju lixom veta vart hon bor så ja vet vart min dotter är om det skulle hända något.

jo det är klart man ska blicka frammåt. lite tröttsamt bara när inte hon verkar göra så mycket åt saken.

Ja jag ska göra det! ska lägga fram att jag gärna ger mat eller dylikt men hon inte rätt att kräva pengar från mig, utan att jag gör detta för barnets skull.
    Åh vad glad jag blir ts när du , trots din knapra ekonomi själv, vill göra det för barnet och verkligen sätter barnet i fokus här och inte principsaker.

Ja sluta skjutsa och sluta fråga om saker och berätta om dina saker.
    Säg att du inte kan kort och gott.. har annat för dig, ska riva köket, mål om ett rum, gå på fest vad som helst.

Så länge barnet komme hem glad och berättar vad skoj de har haft så kan du lägga oron åt sidan.
    Så länge barnet VILL dit så ha ingen oro.

uppdatera gärna hur det går :)

{#emotions_dlg.flower}
  • vetvadjagvill
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-01-30 23:45:40 följande:
    Tack! blir glad av din respons :)

klart man blir irriterad ibland och skulle egentligen bara vilja säga nej nej nej låt mig vara... det kan ja erkänna haha.. inte lätt vissa dagar.

Men som sagt då skulle det bli kaos och dottern skulle lida. man får bita ihop!

ska sluta skjutsa! men har faktiskt bett henne sluta ringa så mkt om skjuts när det inte handlar om barnet..det gick bra en vecka sen börja det igen..men jag får vara mer bestämd denna gång haha.

säger jag nej bara så blir det massa tjat..varför? sen när man lägger på kan hon smsa 1 min senare..men snälla?? men ska vara bestämd!

jo precis hon älskar ju att åka till sin mamma och vet att hon har det bra..för det märker man.

Dock måste jag nog kontakta soc och kolla om dottern kanske kan få gå till någon och prata..hon fick utbrott på dagis..aldrig hänt i sådan kraft..dock blir hon lite så när hon vart hos mamman. tror hon håller mycket inne och vet mer än vad man tror. (fick samtal från dagis, dom vet situationen)

fasst mamman blev bara sur när jag sa det..hon kanske tog det som att det var hennes fel.

absolut kommer uppdatera :) Tack!

Ring inte soc.

Be dagis hjälpa dig detta.

Om förmågan tycker det är en bra idé så blir du lättare hörd på soc och förfrågan kommer från förskolan.

Be in ett möte med personalen.

Jag är så glad att jag kunde hjälpa dig.
  • vetvadjagvill
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-01-31 00:08:42 följande:
    Fasst soc har ja kontakt med redan. jag går på möten hos dom för att få stöd..sen kommer dom och hälsar på och ser att vi har det bra..så dom kommer nog kunna hjälpa snabbt, dom vet allt redan.

och förskolan sa även att dom kunde ringa in även dom eller om jag sa att soc kunde kontakta dom om dom ville ha mer info.

så det fixar sig nog smidigt :)

ja det kan va skönt att få skriva av sig och få respons!

Toppen

Låter som du har allt under kontroll :)
  • vetvadjagvill
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-01-31 00:08:42 följande:
    Fasst soc har ja kontakt med redan. jag går på möten hos dom för att få stöd..sen kommer dom och hälsar på och ser att vi har det bra..så dom kommer nog kunna hjälpa snabbt, dom vet allt redan.

och förskolan sa även att dom kunde ringa in även dom eller om jag sa att soc kunde kontakta dom om dom ville ha mer info.

så det fixar sig nog smidigt :)

ja det kan va skönt att få skriva av sig och få respons!

Toppen

Låter som du har allt under kontroll :)
  • vetvadjagvill

Så om det är något mer du ska göra för henne (exet) så är det att erbjuda dig att följa med henne till socialen då hon ska begära bidrag för undrehåll.

{#emotions_dlg.flower}

• vetvadjagvill
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-02-01 20:18:19 följande:
    Haha gjorde faktiskt det idag. Hon hade vår dotter igår tills idag och hade lovat henne att hon fick vara ledig från dagis idag tydligen..
    Då ist för att vara med henne kom hon hit med henne vid 12 och va kvar en timme för sen skulle hon träffa en kompis.

Då passade jag på att fråga henne om hon inte skulle prata med soc om mer pengar och att ja kan isf följa med..
    Men nej det ville hon inte..det fixar sig nog va hennes svar.

tror inte hon vill blanda in mig. Hon vill nog itne att ja ska höra vad dom pratar om eller något sånt.
    Hon vill inte ens följa med på soc möten med mig utan går sj en annan dag isåfall.
    vilket sammanträffande...

ja men att hon går dit själv på egna möten spelar ju ingen roll... bara hon har en egen kontakt med dem så tycker jag att det är bra.
    man får vara glad för det lilla och välja sina strider.

Svar på tråden Umgänge/pengar, hjälp mig förstå!