• Anonym (Pappa)

Gold digger

Mamman till mitt barn hotar med en stömning om jag inte tredubblar underhållet. Hon är helt rabiat. Ringer dag som natt. Hon har tre barn med tre olika farsor och kör samma taktik med alla. Vill bara slippa henne. Har egentligen råd att betala men har ingen lust att göra det bara för att hon hotar. Hon är schysst och en bra mamma egentligen men orkar inte med situationen. Ska jag betala eller be henne dra?

• Svar på tråden Gold digger
  • Anonym

Hur gammalt är ert barn och vad betalar du idag? Hur ofta är barnet hos dej? Det är svårt att veta om du ska betala mer utan att veta mer.

• Anonym (Pappa)

Barnet är snart 2 och är med mig varje söndag em. Jag betalar 1273 tror jag det är.

• Anonym

I det läget så är det väl bara att låta henne stämma dig, då... Underhållet går inte bara på vilken inkomst du har, utan hon måste också visa att barnet har så höga kostnader. För så små barn så är det nästan bara aktuellt med högre underhåll än 1273 kr/månad om barnet behöver dyra mediciner eller liknande. Däremot, om du har en bra inkomst, så är det ju bra om du i framtiden kan vara beredd att stötta barnet med aktiviteter, utrustning o.s.v. som mamman kanske inte har råd med.

• Anonym

Även mamman ska kunna bidra med lika mycket som du i månaden så begär hon 3000 av dig ska hon också bidra med det samt kunna försvara att ungen kostar 6000 kr/mån lus barnbidraget så låt henne stämma dig hon lär få svårt att förklara det om ingen är 2 år

• Anonym

Bryt kontakten och låt muppen stämma dig om hon vill, hon kommer att förlora. 

• Anonym
    Anonym (Pappa) skrev 2013-01-28 08:39:48 följande:
    Barnet är snart 2 och är med mig varje söndag em. Jag betalar 1273 tror jag det är.
    Betala inte en krona mer. De pengarna räcker gott, så länge barnet inte har handikapp, sjukdomar eller behöver glasögon som gör att barnet kostar mer än andra barn i den åldern.
  • Anonym

Jag tycker personligen att 1273 är för lite för att köpa sig fri från sitt ansvar som förälder. Den andre föräldern får ta all vab, ledighet när förskolan har stängt mm som ockå är en kostnad. Därför tycker jag att du rent moraliskt bör betala mer, men det finns ingen lag som tvingar dig.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 10:39:41 följande:
    Jag tycker personligen att 1273 är för lite för att köpa sig fri från sitt ansvar som förälder. Den andre föräldern får ta all vab, ledighet när förskolan har stängt mm som ockå är en kostnad. Därför tycker jag att du rent moraliskt bör betala mer, men det finns ingen lag som tvingar dig.

Jag förstår hur du tänker men köper det inte helt för ungen kanske inte är sjuk så mycket så då spar man in på vab, när förskola är stängt kanske de tar föräldradagar eller delar ledigheten vid de dagarna, underhåller betalas oavsett vann eller ledigheter
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 10:43:58 följande:

Jag förstår hur du tänker men köper det inte helt för ungen kanske inte är sjuk så mycket så då spar man in på vab, när förskola är stängt kanske de tar föräldradagar eller delar ledigheten vid de dagarna, underhåller betalas oavsett vann eller ledigheter
    En 2-åring som inte är sjuk? Vilken värld lever du i?

Ja, de kanske delar på föräldraledigheten när dagis är stängt, men då ts har barnet en em i veckan så får jag känslan att det inte är så troligt.

Underhållet ska bara räcka till mat, kläder, aktivitet mm. Inte till något annat som boende, inkomstförlust mm. Många vill sticka huvudet i sanden och tro att ett barn inte kostar mer än 2600 men så ser ju inte verkligheten ut.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-28 10:39:41 följande:
    "Köpa sig fri"? Var står det att ts inte vill ha barnet boende på heltid hos sig?

Barns behov vid 0-6 år beräknas vara 65 5 av BBP, dvs 2405 kronor/månad. Mamman får 1273 plus 1251 i barnbidrag varje månad (högre barnbidrag för att hon får flerbarnstillägg). Varför ska hon gå vinst med att ha barnet boende hos sig?
Svar på tråden Gold digger